Gå til innhold

Husarbeid gjør kvinner syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinner har dårligere livskvalitet enn menn fordi de bruker mer tid på husarbeid.

Sosiologen Katarina Boye ved Stockholms universitet har studert svenske par før og etter at de ble foreldre. Doktoravhandlingen viser at 40 prosent av velværeforskjellen mellom kjønnene skyldes at kvinnene gjør mer husarbeid.

http://www.klikk.no/helse/article359151.ece

Så damer! Legg bena på bordet, legg tærne i bløtt, finn frem go`boken og så later vi oss friske igjen mens vi kommanderer mannen som et piska skinn mellom kjøkkenet og soverommet. Tjohoo! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det burde vel igrunnen ikke komme som noen overraskelse av hvis man må gjøre mye husarbeid blir man mer sliten, og heller ikke at kvinner fortsatt gjør mer husarbeid enn menn. Om å gjøre å få fordelt husarbeidet, ja! Og om å gjøre å oppdra sine sønner til å gjøre husarbeid :-) Så slipper neste generasjon kvinner de samme problemene.

Endret av Nickettinick
Skrevet

Dette vet jeg godt, for jeg er alenemor..... Så jeg har ingen på piske rundt, og gjør ikke jeg alt, så blir ingenting gjort....

Skrevet

Ja, dette har jeg oppdaget. Føler at jeg ar mistet meg selv etter at jeg fikk barn...

Skrevet

Dette vet jeg godt, for jeg er alenemor..... Så jeg har ingen på piske rundt, og gjør ikke jeg alt, så blir ingenting gjort....

Da setter du barna i sving da, vet du:-)

Skrevet

Syns ikke det bare er husarbeid som sliter meg ut. For eksempe så har jeg i dag vært alene med barna, jeg har stått opp kvart over 6, lagd matpakker, stelt barna, kjørt barna, gått på jobb, hentet barna, lagd middag til dem, vasket opp, hjulpet med lekser, handlet, hjulpet med påkledning til bursdagsselskap, kjørt i bursdag og på trening med barna, handlet gaver til mannen som har bursdag snart, hentet barna, pakket inn gavene jeg kjøpte, tatt kveldsstellet og lagt barna, hengt opp klærne jeg satt i maskinen tidligere i dag, tromlet og brettet klær, tørket av div benker og bord, fyrt i ovnen, tatt ut alt søplet. Phu. Nå ligger jeg på sofaen i pysjen og bare slapper av. Tror ikke jeg klarer å gjøre noe mer i dag. ;/

Dette er faktisk livet, like it or not!

Skrevet

Syns ikke det bare er husarbeid som sliter meg ut. For eksempe så har jeg i dag vært alene med barna, jeg har stått opp kvart over 6, lagd matpakker, stelt barna, kjørt barna, gått på jobb, hentet barna, lagd middag til dem, vasket opp, hjulpet med lekser, handlet, hjulpet med påkledning til bursdagsselskap, kjørt i bursdag og på trening med barna, handlet gaver til mannen som har bursdag snart, hentet barna, pakket inn gavene jeg kjøpte, tatt kveldsstellet og lagt barna, hengt opp klærne jeg satt i maskinen tidligere i dag, tromlet og brettet klær, tørket av div benker og bord, fyrt i ovnen, tatt ut alt søplet. Phu. Nå ligger jeg på sofaen i pysjen og bare slapper av. Tror ikke jeg klarer å gjøre noe mer i dag. ;/

Dette er faktisk livet, like it or not!

Det er ditt liv og om du ikke er fornøyd så gjør du noe med det. Livet er ingen konkurranse i å ha mest å gjøre eller å stresse mest og du vinner ingen "martyr-pris" den dagen du ligger på ditt siste.

Er du ikke fornøyd så gjør du noe med det.

Skrevet

Like it or nor, skrev jeg. Jeg liker jo stort sett livet mitt, selv om enkelte dager er pes. Ingen av de tingene jeg har gjort i dag har jeg kunne latt være å gjøre, alt har vært viktig, enten for meg, barna eller mannen min. Føler overhodet ikke det har noe med å være martyr å gjøre. Hadde jeg ikke gjort det ville vel "dårlig mor" vært mer passende uttrykk. ;) Heldigvis har jeg stort sett alltid en mann å dele oppgavene med, men akkurat nå er han bortreist. Dermed faller alt på meg.

Skrevet

Er man ikke fornøyd med alt husarbeidet en "må" gjøre, må en få noen andre til å gjøre det eller bli flinkere til å ignorere. Tror en del kvinner har usunne idealer og urimelig høye standarder.

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Er man ikke fornøyd med alt husarbeidet en "må" gjøre, må en få noen andre til å gjøre det eller bli flinkere til å ignorere. Tror en del kvinner har usunne idealer og urimelig høye standarder.

Det er grenser for alt og pungen og graden av misnøye med andre mennesker i eget hus regulerer hvor mye man kan sette bort. Grunnpakka med mat, klær og minimumsrenhold er nok i massevis uten at det er snakk om usunne idealer. Endret av sug lut
Skrevet

Hehe, her hjemme blir guttungen kommandert rundt. Ja, litt overdrevet, men han har flere arbeidsoppgaver her hjemme enn hos faren sin.

Fikk nettopp vite at pappa'n hadde sagt til han at han trenger ikke å rydde andre sin rot, bare sitt.

Lett for han som har en kjerring som rydder etter han. Det har ikke jeg :P

Skrevet

Det er grenser for alt og pungen og graden av misnøye med andre mennesker i eget hus regulerer hvor mye man kan sette bort. Grunnpakka med mat, klær og minimumsrenhold er nok i massevis uten at det er snakk om usunne idealer.

Absolutt, men veldig mange har for høye krav og forventninger til huslig standard, som gjør at de blir misfornøyde og sliter seg ut.

Gjest sug lut
Skrevet

Det er grenser for alt og pungen og graden av misnøye med andre mennesker i eget hus regulerer hvor mye man kan sette bort. Grunnpakka med mat, klær og minimumsrenhold er nok i massevis uten at det er snakk om usunne idealer.

Absolutt, men veldig mange har for høye krav og forventninger til huslig standard, som gjør at de blir misfornøyde og sliter seg ut.

Enig. Men jeg har lave krav og får jevnlig hetta likevel, siden jeg prioriterer andre ting men aldri lærer at husarbeidet ikke går noe sted uten min hjelp.
Skrevet

Enig. Men jeg har lave krav og får jevnlig hetta likevel, siden jeg prioriterer andre ting men aldri lærer at husarbeidet ikke går noe sted uten min hjelp.

På tide å låne en baby i ålealderen, da blir kaninene så raskt borte atte.

Gjest sug lut
Skrevet

På tide å låne en baby i ålealderen, da blir kaninene så raskt borte atte.

Gulvet er det eneste som er greit. Men husker moppe-babyen, ja!
Skrevet

Jeg er selv alenemor og har vel det som kalles "støv på hjernen".Jeg gjør husarbeid titt og ofte:)men jeg prioriterer min datter med lek og gåturer og når hun sover så gjør jeg litt og litt:)Opp med humøret og tenk positivt damer!!:)

Det blir til hva man gjør det til selv!!!!!:)

Skrevet

Like it or nor, skrev jeg. Jeg liker jo stort sett livet mitt, selv om enkelte dager er pes. Ingen av de tingene jeg har gjort i dag har jeg kunne latt være å gjøre, alt har vært viktig, enten for meg, barna eller mannen min. Føler overhodet ikke det har noe med å være martyr å gjøre. Hadde jeg ikke gjort det ville vel "dårlig mor" vært mer passende uttrykk. ;) Heldigvis har jeg stort sett alltid en mann å dele oppgavene med, men akkurat nå er han bortreist. Dermed faller alt på meg.

Det du beskrev var min hverdag HVER dag over flere år. Du har en mann du kan dele oppgavene med til vanlig.

Skrevet

Jeg er selv alenemor og har vel det som kalles "støv på hjernen".Jeg gjør husarbeid titt og ofte:)men jeg prioriterer min datter med lek og gåturer og når hun sover så gjør jeg litt og litt:)Opp med humøret og tenk positivt damer!!:)

Det blir til hva man gjør det til selv!!!!!:)

Eventuelt få mann og barn til å bidra mer hjemme.

Man kan ikke legge alt på kvinnen, for så å si: "bare å tenke positivt det! Stå på!"

Det er en løsning som har vist seg å funke dårlig. For kvinnen i hvert fall.

Dette funker selvsagt ikke på alenemødre, men for de som er i et forhold og har enda en å rydde etter.

Skrevet

Trives med å gjøre husarbeid jeg.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg er selv alenemor og har vel det som kalles "støv på hjernen".Jeg gjør husarbeid titt og ofte:)men jeg prioriterer min datter med lek og gåturer og når hun sover så gjør jeg litt og litt:)Opp med humøret og tenk positivt damer!! :)

Det blir til hva man gjør det til selv!!!!! :)

Eventuelt få mann og barn til å bidra mer hjemme.

Man kan ikke legge alt på kvinnen, for så å si: "bare å tenke positivt det! Stå på!"

Det er en løsning som har vist seg å funke dårlig. For kvinnen i hvert fall.

Dette funker selvsagt ikke på alenemødre, men for de som er i et forhold og har enda en å rydde etter.

Signerer den. Hvorfor skal vi være "flink" og "stå på" når det er TO voksne mennesker i huset, nå tar jeg for meg situasjon der begge har 100% jobb. Da skal ikke kvinnen se "positivt" på at hennes fritids forsvinner i husarbeid, mens mannen får tid til både trening, TV-spill osv...

Skrevet

Hos oss jobbet vi begge 100 % og har 3 barn. Vi liker å være aktive utenfor hjemmet, og for å få det til må husarbeid nedprioritetes. Vi har det sjeldent strøkent, men aldri uhygienisk eller sinnsykt rotete. Ungene bidrar med å legge skittentøy på vaskerommet, sette i oppvaskmaskinen, legge ytterklær og sko på plass, rydde.leker før de legger seg. Ellers gjør mannen og jeg det vi klarer, ingen av oss er late, så begge bidrar. Jeg har måttet venne meg til at mannen ikke bretter håndklær like pent som meg, at han ikke ser forskjell på guttenes klær (til tross for at de er merket), at han ofte glemmer å lukke skapdører etter seg og at han setter kopper og glass inn i skapet motsatt vei enn det jeg gjør....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...