Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Hvis man "legger hånd" på et barn i straffeøyemed så er det per definisjon barnemishandling, uansett styrke som blir brukt. Men hvis man f.eks leker med barnet og det detter på rompa så børster vi jo av, sant? Og da gir mange gjerne et klaps på rompa, ofte etterfulgt av "så, da var du ren" og leker videre. Er dette også barnemishandling? Nå spør jeg bare av ren nysgjerrighet, fordi jeg gjerne vil vite hvor grensen går hen. Kan hende er det et dumt spørsmål, men jeg er usikker på om det kun gjelder i straffesammenheng, eller om det er situasjonsuavhengig.
Miss Dynamite Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 Er det uansett styrke? Hmm for jeg ser liksom for meg at når man børster vekk sand osv, så skjønner jo barnet dette. Og hvorfor vi gjør det. Men når man plutselig slår barnet pga noe de har gjort galt, så er tonefall,styrke osv noe helt annerledes... kanskje......?
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Hvis man "legger hånd" på et barn i straffeøyemed så er det per definisjon barnemishandling, uansett styrke som blir brukt. Men hvis man f.eks leker med barnet og det detter på rompa så børster vi jo av, sant? Og da gir mange gjerne et klaps på rompa, ofte etterfulgt av "så, da var du ren" og leker videre. Er dette også barnemishandling? Nå spør jeg bare av ren nysgjerrighet, fordi jeg gjerne vil vite hvor grensen går hen. Kan hende er det et dumt spørsmål, men jeg er usikker på om det kun gjelder i straffesammenheng, eller om det er situasjonsuavhengig. En lov og en regel må alltid sees i sammenheng med konteksten. Så om du klapser barnet på rompa som i ditt eksempel så er det ikke barnemishandling på lik linje med at det at barnet kan si: "au! du lugger!" når man børster håret på barnet. Klapser, kliper, lugger eller slår man (eller lignende) i øyemed for å korrigere, foer å straffe eller bare for å være ondskapsfull så er det ulovlig og straffbart.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Hvis man "legger hånd" på et barn i straffeøyemed så er det per definisjon barnemishandling, uansett styrke som blir brukt. Men hvis man f.eks leker med barnet og det detter på rompa så børster vi jo av, sant? Og da gir mange gjerne et klaps på rompa, ofte etterfulgt av "så, da var du ren" og leker videre. Er dette også barnemishandling? Du skriver det jo selv; "hvis du legger hånd på et barn i STRAFFEøYEMED". Du straffer da ikke et barn som har falt på rumpa, du hjelper det jo bare opp igjen? En vennlig klaps som barnet ikke merker er jo ikke fysisk vold, men klapser du slik at barnet føler ubehag så er det jo noe helt annet! Som forelder må man uansett av og til legge hånd på barnet, f eks i situasjoner der ungen er midt i et voldsomt raseri og hyler og sparker rundt seg, og kanskje til og med slår andre barnehagebarn eller søsken, så plikter man selvfølgelig å fjerne dette barnet! Skulle barnet bare ha fortsatt å slå og skade seg selv eller andre da, fordi å løfte opp barnet anses som mishandling?
**¤¤** Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 Jeg tror barnet vil skjønne når de føler seg straffet/krenket eller ikke. Tror egentlig de vil skjønner måten du ter deg på og hører på stemmen din. Det er forskjell på klaps på rompa. Det kan være "tulle klaps", "straffe klaps" og " børste klaps". Personlig så synes jeg det har gått overstreken når det gjelder "straff" på barna. Man får nesten ikke lov til å røre de lenger uten å bli tatt for å være straff. Man skal lissom ikke heve stemmen, man skal ikke banne foran dem osv. Banning vil de kommer over likevel og da synes jeg det er greit at man forklarer de hva det betyr og at det ikke er pent. Mener ikke at man skal si: " FAEN ta deg nå er du slem". Jeg liker å "tulle klapse" barna mine noen ganger og resepkterer de hvis de sier nei. Ikke det at jeg slår de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå