Hilko Skrevet 12. januar 2012 #1 Skrevet 12. januar 2012 Vesla er 10 mnd neste uke, og hun har sovet borte endel, etter min mening. Kun 1 natt om gangen, og alltid kun hos mine foreldre. De vil jo låne henne litt, og det er godt å få en natt sammenhengende søvn innimellom. Men har inntrykk av at noen aldri har unga sine borte før de er 2-3 år osv, og noen gjør som meg og har barnevakt innimellom. Så jeg bare lurer litt på hvor ofte dere er "borte" fra unga?
chrisa78 Skrevet 12. januar 2012 #2 Skrevet 12. januar 2012 hei jeg var alene veldig mye med eldste jenta (9år) så fikk mye avlastning av mamma. er stort sett hun som har hatt henne på overnatting,når hun ble litt større,over 1år var hun innimellom hos min pappa og stemor også vesla her på 5mnd har allerede vært på 3 overnattinger hos mamma og skal igjen på lørdag. nå bor vi veldig nærme hverandre så vi ser henne flere ganger i uka og mamma er utdannet barnepleier så stoler fullt på henne og vet snupps blit totalt bortskjemt der! men det kommer vel litt ann på barn,de er jo forskjellige,eldste jenta mi har aldri nølt med å sove borte og storkoser seg hos alle besteforeldrene. hun er også hos farmor og farfar annenhver helg da hun ikke har en pappa som stiller opp.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #3 Skrevet 12. januar 2012 Vi har hatt det helt likt som deg, HI! Vesla (som nå er blitt over 2 år) har sovet endel hos mine foreldre. Det er kun der og kun en natt av gangen. Hun ser de ofte, og er nå blitt så gammel at hun slår seg skikkelig vrang hvis vi skal reise hjem på kvelden uten at hun får bli igjen:) Nå har vi en kjempe flott ordning med at de henter henne i bhg ca 1 gang pr mnd, og da sover hun der til neste dag. Bor bare 30 min fra oss, og dette er super avlastning for meg som er høygravid og har en mann som jobber mye kvelder. Så lenge barna er trygge på dem som de sover hos, så ser jeg ikke noe problem ved det:)
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Her er snuppa 7,5 mnd. Har aldri hatt barnevakt. Ser besteforeldrene alt for sjelden til at hun er trygge på de enda (ca 3 uker mellom hver gang). Og ingen av de har vært særlig "delaktig" med tanke på å ha villet skiftet bleie eller mate når vi har vært sammen. Jeg tenker at jeg vil at de skal gjøre det sammen med oss før vi sender henne avgårde, da hun kan være litt krevende å mate innimellom og en propell på stellebordet.. Svigers er mest ivrig, men svigermor er litt dårlig til beins og vonde armer så akkuat nå tenker jeg at lille frøken er litt "mye" for dem.. Det hører med til historien at vi heller ikke har hatt behov for barnevakt. Jeg har ikke fått barn for at andre skal passe dem og kunne ikke tenke meg å ha barnevakt for at svigers skal tilfredsstilles, sånn som det er nå har barnet det best hos oss (med tanke på separasjonsangst som har begynt å gjøre seg gjeldene)! Hadde vært hyggelig om besteforeldre i framtiden ønsker å hente i bgh innimellom for å gi henne kortere dager. Men ser ikke for meg hyppig overnatting eller være med på ferie og den slags, den kosen ønsker jeg selv. MEN såklart, kan godt hende jeg endrer mening om noen år, når vi sitter der trøtte i trynet og midt i tidsklemma ;-)
abella Skrevet 12. januar 2012 #5 Skrevet 12. januar 2012 Storebror er to år og har vært på overnatting hos besteforeldrene én gang og det var da vesla ble født. Vesla er fire mnd og har ikke sovet borte enda. Tror ikke det blir aktuelt de første par årene for henne heller. Jeg føler ikke noe behov for avlastning og begge to er mye sammen med besteforeldre og søskenbarn ellers. Vi reiser en del også, men tar alltid med barna.
zassy☆ Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 aldri, hehe, men jenta mi er bare 5 måneder og ingen av besteforeldrene bor her vi bor, det er litt trist for hadde gjeerne sett at vesla ble godt kjent med dem og kunnet overnatte etterhvert. Har ingen her som kjenner henne godt nok (mine venner osv) til at hun kan bli passet enda. litt slitsomt å ikke ha noen å lene seg på, men vi greier oss og jeg og samboer er flinke til å gi hverandre litt egentid + koser oss sammen på kveldene. Men håper hun kan ha en overnatting i blant hos mine nærmeste venner når jeg føler hun er stor nok og de kjenner henne bedre
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Jenten vår er straks 9 mnd, og har hatt blitt passet av min far og storesøster 3 ganger, men ikke overnattet. De to første gangene skulle vi på kurs på hs og da var hun 6 mnd, også var vi på kino for en uke siden:) Hun hater å sove og frem til hun var 5,5 mnd var det kun jeg som fikk legge henne om kvelden..hun var skeptisk til sambo selvom han var med henne hver dag etter jobb. Jeg tenker at så lenge hun er så liten som nå, så har ikke vi så stort behov for det. Å gå på kino, spise middag ute ol kan vi gjøre en gang iblandt:) Men da kommer barnevakten hjem til oss, for det er kun her hun er trygg med andre enn oss.. Jeg tar ikke sjansen på å la henne ligge over hos andre da hun endelig har lært seg å sovne selv om kvelden, i sin egen seng. Jeg har en nevø på 6 år,
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 ..som min far har passet siden han var 2 mnd, og jeg vet at han har fullstendig roen så lenge vi forklarer hva hun liker:) Storesøsteren min er høygravid nå og jeg tror ikke hun er interessert i å prøve ut trebarnsmor rollen i nærmeste fremtid, desverre..hehe..
Babyønske �� Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Aldri. Verken til eldste eller yngste. Sålangt har ikke engang 3-åringen overnattet borte uten oss. Har bare hatt pass til han i max 3-4 timer på dagtid. Barnevakt/pass til lillemor på 8 mnd har jeg ikke tenkt på å ha enda. Hun har hatt perioder med skepsis til andre og separasjonsangst, så det har liksom sagt seg selv at det blir vanskelig.
Lemonia Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Sjelden. Våre to på 10 mnd og 3 år har aldri overnattet hos noen andre. De har hatt barnevakt på kvelden innimellom (kan sikkert telle på en hånd) og eldstemann ble dessuten passet av mormor (hun kom og bodde hos oss) de to dagene vi var på sykehuset da lillebror ble født.
mille260 Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 har ei datter på 6,5 mnd og hun har vært på overnatting hos mi søster,svigermor og mine foreldre.Treffer alle ganske ofte så hun er veldig trygg på de!Gjør som du føler for.Får ofte telefon fra besteforeldrene at di vil gjerne ha ho i natt så er nesten ikke vi som spør ei gang
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 Her er snuppa 7,5 mnd. Har aldri hatt barnevakt. Ser besteforeldrene alt for sjelden til at hun er trygge på de enda (ca 3 uker mellom hver gang). Og ingen av de har vært særlig "delaktig" med tanke på å ha villet skiftet bleie eller mate når vi har vært sammen. Jeg tenker at jeg vil at de skal gjøre det sammen med oss før vi sender henne avgårde, da hun kan være litt krevende å mate innimellom og en propell på stellebordet.. Svigers er mest ivrig, men svigermor er litt dårlig til beins og vonde armer så akkuat nå tenker jeg at lille frøken er litt "mye" for dem.. Det hører med til historien at vi heller ikke har hatt behov for barnevakt. Jeg har ikke fått barn for at andre skal passe dem og kunne ikke tenke meg å ha barnevakt for at svigers skal tilfredsstilles, sånn som det er nå har barnet det best hos oss (med tanke på separasjonsangst som har begynt å gjøre seg gjeldene)! Hadde vært hyggelig om besteforeldre i framtiden ønsker å hente i bgh innimellom for å gi henne kortere dager. Men ser ikke for meg hyppig overnatting eller være med på ferie og den slags, den kosen ønsker jeg selv. MEN såklart, kan godt hende jeg endrer mening om noen år, når vi sitter der trøtte i trynet og midt i tidsklemma ;-) Hmm..., reagerer litt på din kommentar om at du ikke har fått barn for at andre skal passe dem. Selvsagt gjør man ikke det, tror du virkelig at de som lar barna sine sove hos besteforeldre tenkte slik da de fikk barn? Når barna er trygge på besteforeldrene, og de spør pent om å få passe barna, så sier man ikke nei bare fordi "jeg fikk ikke barn for at dere skulle passe dem". Så må ærlig si at jeg synes det var en nedlatende kommentar.
Hilko Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 12. januar 2012 Jeg er helt enig med innlegget over, ser ikke på ungen som en eiendel jeg fikk for å overlate til andre, men let`s face it - det er tøft å være småbarnsforeldre! Og med vesla fortsatt på samme rom som oss er det jo for eksempel godt å ha barnefri ei natt for å åfå til litt kjærestekos i fred og ro? Og litt hvile ikke minst.. Vi har vært heldige med "snill" unge hele veien, men å sove borte hos besteforeldre, som hun ser minst 1 gang i uka, og sånn at vi foreldre får slappet av og kost oss litt alene tror jeg bare alle har godt av! Og her er det også stort sett de som spør om å få "låne" ungen litt, og da sier vi selvfølgelig værsågod! Men er mer skeptisk til svigermor, som knaptnok er på besøk, hun hadde ikke fått lov å være barnevakt, rett og slett fordi vesla ikke er vant til henne.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. januar 2012 #14 Skrevet 12. januar 2012 Hmm...jeg er også av den oppfatningen at jeg ikke har fått barn for at andre skal passe de. Men det har absolutt ikke noe med å være nedlatende mot andre, det er min egen mening. Jeg elsker min lille godklump og vil gå glipp av så lite som mulig - jeg gruer meg som en stukken gris til hun skal begynne i bhg, hehe.. Min far var litt snurt for noen mnd siden fordi nevøen min passet han fra 2 mnd, men jenten vår fikk han ikke passe.. Men da bestemte søsteren min at det var greit, men det vil ikke si at det er en selvfølge at jeg kom til å gjøre det samme. Alle er forskjellige Kjærestekos klarer vi å få til uansett hvor småen ligger. Hun legger seg 1830, da har vi resten av kvelden for oss selv og kan gjøre akkurat det vi har lyst til
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 12. januar 2012 #15 Skrevet 12. januar 2012 og ja, vi sier faktisk nei når svigerfamilien spør om de kan få passe henne, men det har sine grunner. Skjønner ikke hvordan man kan være nedlatende mot andre fordi en har sin egen personlig mening og følger sitt eget hjerte.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #16 Skrevet 12. januar 2012 Meg med den "nedlatende" kommentaren her. Det var såklart satt litt på spissen. Men det jeg mente var at vi storkoser oss sammen med jenta vår, hun er snill og grei og sover godt og så lenge vi ikke har BEHOV for barnevakt, (ikke noe spesiellt vi skal ala brylluper etc og ikke har vi behov for "avlastning" så langt) så ser jeg ikke noe grunn til å låne henne bort til svigers for at SVIGERS skal kose seg all den tid jenta er skeptisk til fremmede og ikke kjenner dem særlig godt. Og en annen ting er at som den hønemoren jeg er så hadde jeg ikke klart å slappe av den tiden hun var der.. og da er jo hele poenget borte med barnevakt.. Helt enig med deg lillelykkelig! Kjærstetid har vi hver kveld fra kl 19 og snuppa har vært med på 2 hotellturer sålangt uten probemer. Foreløpig er det ikke noe vi har måtte "velge bort" å gjøre etter at hun kom.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #17 Skrevet 12. januar 2012 har aldri hatt barnevakt til de to minste på 2,5 år og 4 mnd. Rett og slett fordi ingen av besteforeldrene er interessert i å passe. Jeg hadde gjerne takket ja til en natt fri for å si det sånn:-) Eldste ble passet innimellom da han var yngre av min bestemor siden jeg var alene med han og han hadde kolikk samt sovevansker opptil 4 års alder. Nå er bestemor for gammel for å passe småbarn så da blir det til at jeg har dem hjemme. Litt synd egentlig for barna kommer aldri til å ha noe godt forhold til besteforeldrene sine.
C.L.H85 Skrevet 12. januar 2012 #18 Skrevet 12. januar 2012 Omtrent 1 natt i mnd( I gjennomsnitt), har vært ett par helger og..., som regel hos svigers, som bor 5 min unna i gå avstand, å da kan vi stikke innom hvis det er snakk om en heeel helg... Vesla stortrives hos dem Som regel er det faktisk svigermor som spør om hun væææær så snill kan få ha vesla over natta, når vi er på besøk, he he. Noen ganger hos foreldra mine, men de har en hormonell 13 åring hjemme, så ikke alltid de orker. Vi ser besteforeldrene på begge sider flere ganger i uka, så jeg veit hun er trygg på dem... Og hos dem Er første barnebarn på begge sider, så sikkert derfor det er litt lettere å få barnevakt nå Når de andre kommer, vil jeg tro det demper seg litt, he he. Vesla er 9 mnd.
zassy☆ Skrevet 12. januar 2012 #19 Skrevet 12. januar 2012 I forhold til diskusjonen ovenfor om å "ikke ha fått barn for at andre skal passe dem", skjønner at det var satt på spissen. Men tenker dere bare på avlastningen når det gjelder barnevakt? Jeg tenker på tiden barnet får sammen med besteforeldre/tanter/onkler eller hvem det skulle vært som skulle passet den lille og ikke bare det at jeg får en kveld fri. At de også får sjansen til å knytte bånd og at barnet får gode relasjoner til andre enn bare meg og pappaen, da når barnet blir litt større helst da + fine minner og opplevelser sammen med dem. Og ikke minst den gleden de som passer får
C.L.H85 Skrevet 12. januar 2012 #20 Skrevet 12. januar 2012 I forhold til diskusjonen ovenfor om å "ikke ha fått barn for at andre skal passe dem", skjønner at det var satt på spissen. Men tenker dere bare på avlastningen når det gjelder barnevakt? Jeg tenker på tiden barnet får sammen med besteforeldre/tanter/onkler eller hvem det skulle vært som skulle passet den lille og ikke bare det at jeg får en kveld fri. At de også får sjansen til å knytte bånd og at barnet får gode relasjoner til andre enn bare meg og pappaen, da når barnet blir litt større helst da + fine minner og opplevelser sammen med dem. Og ikke minst den gleden de som passer får Sier meg veldig enig Zassy Har selv et veldig nært og godt forhold til besteforeldrene mine og har utallige barndomsminner fra overnattinger, turer og besøk I utgangspunktet må man følge hjertet sitt ang barnepass. Hvis man ikke føler/trenger/kan ha barnevakt så er jo det helt greit det også.
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 12. januar 2012 #21 Skrevet 12. januar 2012 Jeg må si meg helt enig med zassy over her... Når jeg tenker på barnevakt eller overnatting er det i stor grad for at barna skal kunne få et godt forhold og knytte seg til andre mennesker enn bare meg og pappaen. Besteforeldre og onkler og tanter er jo også viktige personer i barnas liv og vil forhåpentligvis fortsatt være det når de blir større og også voksne. Jeg hadde et fantastisk godt forhold til min mormor og jeg ønsker for mine barn og deres besteforeldre at de skal få et minst like godt forhold. Noen å støtte seg til hvis de skulle trenge det, og at det er personer vi som foreldre også stoler på. Anyway Eldstemann her på 4år sov vel over første gang da han var 10mnd tror jeg... Hos mine foreldre. Etter det har det blitt med jevne og ujevne mellomrom både hos svigers og mine foreldre. Vi prøver også å finne på mye sammen med dem og øvrig familie ellers. Eldste har forresten også fått være med farmoren og farfaren sin på 5 dagers ferie og de storkoste seg Mellomste på 2 år sov ikke over før han hadde runda 1 år. En litt mer "krevende" fyr for besteforeldrene, men regner med det går seg til Minsta på 6mnd har ikke sovet over noe sted enda. Hun får fortsatt mat på natta, og det skal besteforeldrene få slippe. Ellers er det ikke akkurat sånn at vi får ha alle tre borte på overnatting samtidig for å få en natt for oss selv En natt for oss selv får vi vel igjen om mange, mange år :-p
abella Skrevet 12. januar 2012 #22 Skrevet 12. januar 2012 Nå er det flere grunner til at mine barn ikke er på overnattingsbesøk hos besteforeldre. Som jeg skrev over her har jeg ikke behov for avlastning, men det er også flere grunner, for eksempel har mine foreldre en stor haug med barnebarn og det kan rett og slett bli litt mye. Men uansett så er vi allikevel veldig bevisst på at barna våre skal få god kontakt med både besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Så selv om vi ikke har dem på overnatting er vi ofte på besøk, og vi overnatter gjerne hele gjengen hos mine foreldre. Så jeg ser ingen motsetning mellom å lage gode familierealsjoner og å velge å ikke ha barna sine på overnatting hos andre.
cent Skrevet 12. januar 2012 #23 Skrevet 12. januar 2012 Her er småen bare 4,5 måned gammel og jeg fullammer, så det har ikke vært aktuelt å ha barnevakt enda. Men vi har planlagt at vi skal på teater når han er 7,5 måned og da skal småen på besøk til mormor og morfar, hvor vi også skal overnatte etter teateret siden han nok fortsatt får en del melk av meg hvis alt går etter planen. Før det skal vi trene litt på at de skal legge ham når vi er tilstede sånn at vi er ganske sikre på at det går fint. Når han blir eldre (ikke lenger avhengig av melka mi) regner jeg med at han får overnatte hos besteforeldre innimellom. Det er ikke fordi jeg ikke vil være sammen med barnet mitt selv, for jeg gleder meg sammen med ham, men fordi jeg husker selv hvor stas jeg syns det var å få overnatte/være på helgebesøk hos min mormor og morfar eller å være med dem på hytta, og jeg vil gi mine barn muligheten til å ha den samme gleden! En annen fordel er jo også at dersom vi en dag har behov for at noen passer ham vil det være lettere både for oss selv og småen om han har blitt passet av andre litt innimellom.
81-Mamma<3<3 Skrevet 12. januar 2012 #24 Skrevet 12. januar 2012 Vi har aldri hatt overnattingsbarnevakt! (En på 21/2 og en på 3 md). Vi har ikke behovet, og jeg hadde ikke likt det nå kunne det vært annerledes om familien min bodde i nærheten, men det gjør de ikke. Svigermor har 21/2 åringen noen timer av og til. Tror hun synes det er nok selv også. Og så har vi en tennåring som kommer og passer et par timer i helgene av og til. Min mor passer jo også barna når hun er på besøk her, eller vi der. To åringen sover med henne da, så det er jo mer som en overnatting! Men vi har lite barnevakt på kveldstid i helger ja. Vi tar gjerne en "date" når min mor kommer på besøk. Men jeg føler ikke det store behovet for å gå ut så mye.. Og det kunne virkelig ikke falt meg inn å reist en plass uten barna! -men det er meg da! Jeg er en hjemmekjær hønemor
Honningmelon Skrevet 12. januar 2012 #25 Skrevet 12. januar 2012 De to eldste har sovet borte mange ganger. De er 5 år og 8 år. Men, minsta på 8,5 mnd har vi ikke hatt barnevakt til enda. Hun har slitt mye med matinntak, og vært veldig krevende med det. Så har ikke turt å tenke tanken på barnepass en gang. Ikke en gang for noen timer. Men, jeg kunne ønske jeg turte, for disse mnd har slitt meg totalt ut, og jeg hadde trengt en pause. Men, tror nok vi får drøye det litt. Jeg føler meg ikke klar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå