Gjest sug lut Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Tenker du middag? *Pastalaks (pasta, hiv oppi laksebiter siste par minuttene, hell av vannet, hiv i en skvett fløte, pepper, salt og en hel pose fersk spinat - du trenger en STOR kjele, til spinaten knekker sammen og kan blandes inn forsiktig) *Kjøttkaker og brun saus *Hjemmelagde hamburgere m grovt hjembakt brød og masse grønnsaker *Ovnsbakt laksefilet m pesto, ris, asparges og ertepuré *Curry *Scampi med hviløk og chili, stekt løk, langpaprika og champignon *Hjemmelagd pizza Jeg lager aldri mat som ikke kan være på bordet på en halvtime, så det er ikke store jobben å lage fra bunnen. Eneste er pizza, som tross alt må heve deigen, men ellers - alt går kjapt.
☆☆☆ Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Jeg bruker en del halvfabrikata, men lager fea bunnen i alle fall ca halvparten av maten. Pannekaker Lasagne Diverse lakseretter Torsk i tomatsaus Pizza Stekt svin/kyllingfilet med grønnsaker og ris/couscous/poteter Potetball Kjøttkaker Og mye annet, kommer ikke på så mye midt på natta..
Storebror & Lillebror Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 - Wok med svin/biff/scampi/kylling, grønnsaker og pasta/nudler/ris - Ovnsbakt laks med (eller uten) creme fraiche og pesto, kokte grønnsaker/salat/wokede grønnsaker og kokte poteter - Ovnsstekt kyllingfilet med salat, ris og hjemmelaget urtesaus - Kokt torsk, med spinat og rødløk surret i creme fraiche med kokte poteter/hjemmelaget potetmos (med en dæsj fløte, smør og creme fraiche) - Blomkål- og brokkolisuppe med hjemmelaget brød - Kyllingsalat/Mozarellasalat med foccaccia +++ Pastalaks hørtes godt ut - det skal prøves!
May the force be with you Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Vi prøver å lage litt fra bunnen av ihvertfall: -salater (kylling, skinke, reker) -stekt laks i creme fraiche saus -WOK! Enkelt og godt:) bruker asparges,brokkoli,løk, paprika, mais osv. -hjemmelagd pizza -chilli con carne -stekt ris m/kylling og reker -pai (ost/skinke)
Cat.68 Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 Jeg lager det meste fra bunn av, men også en del halvfabrikata. Jeg lager ikke pasa selv feks, og en del type sauser kjøper jeg på pose slik som bearniesaus og pepper saus. Men det er fordi jeg synes de er helt ok sauser og dem jeg lager selv ikke blir bedre. Kunne derimot tenkt meg noen formidable oppskrifter på akkurat det da ;o)). Kjøttsaus til spagetthi feks er noe jeg synes er 1000 ganger bedre fra bunn uten å tilsette spagetthisaus og lignende. Da steker jeg kjøttdeig, løk, hvitløk, og krydrer med salt, pepper "grovmalt", løkpulver,og piffi,Litt av alt. smak til. Så legger jeg alt over i en "gryte" og lar det puttre med noen dl vann og buljongterning. Mot slutten hiver jeg oppi en skvett med fløte og litt soyasaus og tomatpure/ eller ketchup. Reder det hele med litt maizena mel/ redning og topper det hele med litt torket oregano. Voila en supergod og super enkel pasasaus. Har ikke opplevd noen som ikke liker denne av både store og små. Pastasaus for de litt viderkomne ( noen er jo livredd møgeloster) så smelter jeg en bit Norzolaost sammen med litt smør, og blander det ut med 3 dl fløte.Lar det koke ihop litt slik det blir cremete. Krydrer med salt og grovpepper. Så steker jeg bacon i terninger og serverer sammen med favoritt pastaen. Ikke en slankerett, men nyyyyyyydelig, og mine unger elsker dette.
Himmel og hav Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Jeg lager mye fra bunnen av, men bruker, som Cat, tørket pasta, ferdig pesto, buljongterninger og noen andre halvfabrikata. Ting jeg lager ofte er: karbonader og kjøttkaker finnbiffgryte bakt torsk med rød pesto, tilbehøret varierer fiskepakker med ulike sorter fisk, grønnsaker og urter, som jeg slenger i ovnene eller på grillen supper...jeg lager en rågod tomatsuppe, og det tar ikke stort mer enn 20 minutter, og den slår Toro langt ned i støvlene både når det gjelder smak og vitaminer Jeg koker opp to bokser med hermetiske plommetomater og en god dæsj tomatpuré med 6-7 dl vann, og slenger i en terning klar kjøttsuppe. Samtidig så freser jeg skiver av sopp, gulrøtter, løk, paprika, brokkoli og andre grønnsaker jeg tilfeldigvis har i huset, i en stekepanne med litt olje. Grønnsakene opp i suppa, sammen med tørket hvitløk, basilikum, timian og pepper. Så lar jeg det koke til grønnsakene er helt møre, helst litt overkokt, og kjører suppa glatt med en stavmikser. Et par dl fløte, og smak til med salt og evt mer krydder. Selv min überkresne nevø spiser denne suppa...men han vet selvfølgelig ikke noe om alle grønnsakene som er oppi der, og tante grusom, aka meg, har innbilt han at de små grønne prikkene er krydder
**¤¤** Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 De tingene jeg lager fra bunnen av er ganske lette og ta ca. 30 min. tilsammen: Spaggettisaus Wok Stekt ris Pannekake Kjøtt-/grønnsakssuppe Det er vel det. Skulle ønske jeg var flinkere til å lage mat, men prøver å bruke så mye ferske grønnsaker så mye som mulig i halvfabrikat.
Løvinna30 Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Mmm torsk med rød pesto :-) Hørtes godt ut...
Mikkemafian Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Jeg lager mye fra bunnen, men ikke alt, det kommer an på tid og inspirasjon;) Men her går det mye i: lasagne moussaka (knallgodt!!) chili con carne linsesupper og gryter fiskegryter supper fra alle verdens hjørner falafel en del indisk-inspirerte grønnsaksretter stort sett alt som står i kokebøker som fenger;)
Cat.68 Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Jeg lager mye fra bunnen av, men bruker, som Cat, tørket pasta, ferdig pesto, buljongterninger og noen andre halvfabrikata. Ting jeg lager ofte er: karbonader og kjøttkaker finnbiffgryte bakt torsk med rød pesto, tilbehøret varierer fiskepakker med ulike sorter fisk, grønnsaker og urter, som jeg slenger i ovnene eller på grillen supper...jeg lager en rågod tomatsuppe, og det tar ikke stort mer enn 20 minutter, og den slår Toro langt ned i støvlene både når det gjelder smak og vitaminer Jeg koker opp to bokser med hermetiske plommetomater og en god dæsj tomatpuré med 6-7 dl vann, og slenger i en terning klar kjøttsuppe. Samtidig så freser jeg skiver av sopp, gulrøtter, løk, paprika, brokkoli og andre grønnsaker jeg tilfeldigvis har i huset, i en stekepanne med litt olje. Grønnsakene opp i suppa, sammen med tørket hvitløk, basilikum, timian og pepper. Så lar jeg det koke til grønnsakene er helt møre, helst litt overkokt, og kjører suppa glatt med en stavmikser. Et par dl fløte, og smak til med salt og evt mer krydder. Selv min überkresne nevø spiser denne suppa...men han vet selvfølgelig ikke noe om alle grønnsakene som er oppi der, og tante grusom, aka meg, har innbilt han at de små grønne prikkene er krydder den suppa skal jeg prøve.Den hørtes Rå god ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå