Gå til innhold

deres beste sparetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kom med dem!Jeg trenger dem sårt!!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si opp abbonement på aviser og blader. Lån på biblioteket.

Se på tv-avtalen, kan du ha færre kanaler?

Lag ukesmeny og handle en gang i uken, planlegg sånn at du får brukt opp all maten.

Sjekk lån og forsikringer, kan disse presses ned?

Lag mat fra bunnen, mye billigere enn halvfabrikata;)

Skaff deg oversikt over hva du har i skapet, ikke kjøp klær du ikke trenger.

Bruk det du har liggende i frsen og i skapene. Det hjelper ikke å kjøpe billig hvis det ligger og blir dårlig

Gjest irismor
Skrevet

Les reklamen, mange gode tilbud som er kjekt å ta med seg.

Skrevet

Så moro! Jeg elsker slike innlegg!

1. Handle alltid en gang i uka, og det på Rema 1000 (det er virkelig slutten på kassalappen som teller). Handler du flere ganger, blir det utrolig dyrt, da man alltid handler mer.

2. Skriv handleliste, og følg den slavisk!

3. Finn.no er så genialt. Kjøpe og handle der gjør susen for lommeboka.

4. Pant alt-alltid!

5. Legg alle småpenger i en egen boks hjemme. Du blir overrasket hvor fort det blir penger, og du har alltid penger til parkering o.l. og slipper å ta ut 200 ,- og bruke resten på tull.

Lag budsjett, og følg dette. Ikke kjøpe for mye klær, handle der det er salg, og bli interessert i å spare mest mulig.

6. Overfør til en annen bank til sparing. Alt du ikke har brukt når ny lønning kommer kan gå inn der. Da har du om f.eks vaskemaskin ryker.

7. Spis hjemme! Om dere har lyst til å gå ut, lag heller en kosekveld hjemme, gjerne med venner, og handle god mat og drikke og tilberede selv. Det blir mye billigere enn en middag ute.

Hmmmm... Hva annet tro..? Jeg elsker å få mest mulig for minst mulig. Jeg vil ha kvalitet, men ikke betale for mye for det. Jeg handler gjerne julevarer i januar, og har de innpakket til desember, og sommervarer på høsten, og sparer de til neste år.

Kommer nok på mer etter hvert :) Sparing er moro, men pengene må settes bort, ellers forsvinner de gjerne fortere enn man ønsker.

Skrevet

Les reklamen, mange gode tilbud som er kjekt å ta med seg.

Ikke enig.. Da kjøper man i samme slengen ting man ikke hadde tenkt til å kjøpe. Men om man er flink til å kun handle tilbudene kan det være kjekt, men det har jeg funnet ut at jeg ikke klarer :)

Skrevet

Ha adskilte kontoer og kort for husholdningsutgifter og "lommepenger", og ta ut "lommepengene" i kontanter en gang i uka, og hold deg til dem. Når lommeboka er tom, blir det hverken ukeblad eller kafebesøk resten av uka.

Planlegg innkjøpene og ikke kjøp mer enn det som står på lista.

Begrens turene i butikken, det er ingen grunn til å løpe i butikken om du er tom for et pålegg eller en middagsingrediens, så lenge du har noe annet å bruke.

Bruk mindre halvfabrikata, de er ofte dyrere enn å lage middagen selv.

Handle først på lavprisbutikken, før du drar på en skikkelig butikk og kjøper det du ikke fikk tak i i sovjetutvalget på lavprisen.

Bruk biblioteket, det er helt supert. I tillegg slipper du å stadig skulle finne plass til bøkene etter at de er lest.

Innfør sparing til det du ønsker deg. I det du kjøper noe, er det lett å finne noe annet å sikle etter. Om du legger av penger i noen måneder før du kjøper det du ønsker deg, har du gleden av å ønske deg det lenge, og du utsetter higen etter den neste tingen.

Lei filmer, kjøp bare de du har lyst til å se om igjen. Vent da til de er på tilbud (ingen vits i å stresse med å kjøpe noe du allerede har sett en gang. I tillegg til at leieprisen pluss å kjøpe filmen på lavpris er billigere enn fullpris på en blu-ray, slipper du å ha de filmene som skuffer deg i hylla og har sluppet å legge ut en liten formue på en drittfilm.

Regn ut hvor mye du bruker medlemskapet på treningssenteret. Om det er sjeldent er det like greit å si opp medlemsskapet og heller basere seg på å bruke naturen.

Bestem deg for å ikke kjøpe nye klær uten å gå gjennom skapet og hive gammelt. Kanskje ryddingen av klesskapet gjør at du finner igjen en gammel skatt, slik at du slipper å kjøpe nytt?

Kutt ut saft, brus og snack i uka, og spar til helgen. I tillegg til bedre kosthold er det litt å spare..

Lag matpakke.

Skrevet

Nå vet jeg jo ikke hva du/dere pleier, men smøre niste med seg hjemmefra tror jeg mange kan spare mye penger på.:)

Skrevet

Beregn tid til å gå istedet for å ta bil/buss på overkommelige avstander.

Skru ned varmen i huset en til to grader og ta heller på ekstra genser/sokker.

Slukk lyset i rom ingen oppholder seg i.

Rom som ikke er i daglig bruk: skru ned varmen til 10 grader og lukk døra.

Fyll opp vaskemaskin/oppvaskmaskin før de settes på.

Bruk tørketrommel kun når det er helt nødvendig.

Og sikkert tusen andre ting....

Skrevet

En måte og spare penger på er at hver gang du er på nettbanken så fører du over penger til en sparekonto,men ikke så store summer hver gang. Har du f.eks 3333 kr,setter du over 33 kr til sparekontoen slik at det står et rundt tall igjen. Ikke store summer hver gang,men det blir alikevel fort en liten sum som kan være greit å ha i bakhånd. Kanskje ikke et sånt sparetips du var ute etter,men ville dele det alikevel :)

Skrevet

Hvis man bruker mye penger på mat så skriv handleliste og bruk alltid cash. Mye lettere å holde styr på utgiftene da. Vi bruker vanligvis over 6000,- på mat ol, men nå i januar er det litt dårlig med penger. Vi har nå brukt under 1000,- på snart 2 uker og vi har langt i fra sultet. Vi ahr bare ikke kjøpt øl, godis, snacks og brus. Kjøpt kun det vi har skrevet på handlelista og spist opp restene våre.

De siste 2 mnd har vi hatt på en panelovn og en oljeovn for å holde varmen når vi ikke er hjemme og på natten. Panelovnen stårt på 18 grader og oljeovnen står nesten på det minste, men strømregninga har 1000,- dyrere enn hva den har vært tidligere pga. de to ovnene.

http://www.matoppskr...svinekj%C3%B8tt

Dette er en oppskrift på svin chop suey. Utrolig god. Det smaker som på kinarestaurant. Jeg byttet ut svin med 4 kyllingfileter (kjøpt i Sverige), doblet sausen og hadde oppi en hermestisk boks med wokmix, vannkastanjer og en paprika. Dette holdt til 2 voksne og 1 barn i 3 dager. Det er heller intet problem å fyse ned.

Skrevet

Mye å hente på billigvarer. Jeg kjøper billig oppvaskemaskinspulver, og kjørlene våre er alltid rene og pene :-)

Samme med hvitosten, hvitost er hvitost, og svært lite spennende, så kjøp billig, unn deg heller en god ost en gang i blandt.

Dropp middag en gang i uka, ha heller ostesmørbrød eller noe annet middagslignende billig noe.

Skrevet

Bruk beina oftere enn bilen og vær bevisst bilbruken. Si opp abonnementer på aviser, ukeblader mm

Aldri handle på bensinstasjoner og kiosker, smør matpakker. Reduser forbruket av alkohol, brus, saft, snop og godteri, røyk.

Gjør mindre av alt som koster penger.

Skrevet

Det er veldig mange som mener at man kan spare på å storhandle en gang i uka.

Her er det ikke sånn i det hele tatt.

Jeg gjorde det før, men sluttet med det rett og slett.

Man Må ofte innom butikken for å kjøpe brød, melk, bleier, osv.

Her har jeg handla middag for hver dag i en uke. Men det er ofte at to og tre av de middagene som er handla inn ikke blir spist. FORDI vi blir bedt bort på middag. Barnet er ikke hjemme, da lager jeg ikke middag. Mannen jobber sent, finner på noe enklere med barnet.

Så her i gården sparer jeg MASSE på å planlegge maks 2 middager fremover.

Jeg har også begynt å skrive opp hva jeg bruker penger på. Hver dag (les: de kveldene jeg orker og husker) fører jeg inn hvor jeg har handlet og hva det kostet, legger gjerne kvitteringen der også.

Det funker her. Har holdt på siden 1.1 og det gir meg en oversikt :-) (Må nok holde p et par mnd for å se resulatere), men det som funker er at jeg ikke vil kjøpe så mye dritt for det Må føres opp.

Skrevet

Ring mannen og be han handle på vei hjem fra jobb, da sparer DU penger.

Skrevet

Mine beste tips:

- Kjøp hverdagsmat på tilbud og frys det ned. Ha en liste over hva du har i fryseren, slik at du får brukt det.

- ha restemiddag en dag i uka.

- møt venninner istedenfor å ringe. om dere går en tur mens dere skravler, så slår du to fluer i et smekk, gratis.

- ta med matpakke, og ligg unna kaffebarer

- dropp treningssenter. Gå, løpe, sykle osv er gratis, og de fleste styrkeøvelser kan gjøres på stuegulvet. Det er bare å dra fram det du husker fra sirkeltreningen på ungdomsskolen.

- Undersøk ting. Ring rundt og sjekk priser før du handler, sjek om kollektivt eller bil er rimeligste reisemåte osv.

Skrevet
Ikke få tenåringer.

Ha,ha,ha da skal jeg setter inn en annonse på Finn.no eller ebay:

12 åring selges ;)

Skrevet

Her har jeg handla middag for hver dag i en uke. Men det er ofte at to og tre av de middagene som er handla inn ikke blir spist. FORDI vi blir bedt bort på middag. Barnet er ikke hjemme, da lager jeg ikke middag. Mannen jobber sent, finner på noe enklere med barnet.

Jeg har også begynt å skrive opp hva jeg bruker penger på. Hver dag (les: de kveldene jeg orker og husker) fører jeg inn hvor jeg har handlet og hva det kostet, legger gjerne kvitteringen der også.

Det funker her. Har holdt på siden 1.1 og det gir meg en oversikt :-) (Må nok holde p et par mnd for å se resulatere), men det som funker er at jeg ikke vil kjøpe så mye dritt for det Må føres opp.

Hva med å putte de middagsingrediensene dere ikke bruker, i fryseren, så har dere til uken etter?

Jeg fryser det meste av kjøtt og fisk den dagen jeg kjøper det.

Og brød, melk og bleier.....

-Jeg kjøper 3 brød, deler de i 2 og fryser de. Holder en hel uke for oss.

-Melk, kjøper 1 liter ekstra, passer på at den har god dato.

-Bleier, sjekk hvor mange som er igjen før du handler, er du i tvil om det er nok er det vel bare å kjøpe en pakke, de blir jo brukt allikevel.

Mye som går bra med litt endret tankegang.

Skrevet

Det er ikke mulig at det ikke lønner seg å handle flere ganger i uka. Maten vi kjøper varer lenger enn noen få dager, så om man blir bedt bort til middag noen dager, hopper over, eller spiser ute eller noe, så varer det ut neste uke også, så da blir det mindre å handle neste uke. Man må ikke i butikken for å handle brød, melk, bleier ellers, det er det som er poenget, med å handle en dag i uka. Og sjekker dato på melk, at det holder over neste fredag, og brød går i fryseren. Har en fast handleliste på mobilen, som jeg har alt vi pleier å kjøpe, og så går jeg gjennom hele lista, slik at jeg vet at vi husker på alt.

Et tips er kanskje å handle på fredager. Da kjøper jeg samtidig inn snop til lørdag, og god mat vi kan lage i helga, så er det å spise det andre frem til neste fredag.

Skrevet

Her sløses det med penger hvis jeg feks kjøper inn grønnsaker, poteter osv. Jeg pleier ikke å la det ligge lenge.

Og når jeg ikke handler inn middager en dag i uka, og Må på butikken så ser jeg alltid om jeg har noe i skap, skuffer og frysern først. Jeg har spart så utrolig MANGE penger på å ikke storhandle middager :-)

Når det gjelder brød så skjærer jeg de opp i butikken, når jeg kommer hjem legger jeg f eks fire og fire brød i hver pose, og tar opp en pose med fire brødskiver hver kveld. Får maksimalt ut av brøde. Et brød her i huset holder ca 4-5 dager :-)

Skrevet

En ting til.

Hvis jeg feks stor handler en gang i uka, å kjøper masse div, jeg legger i frysern, så er det utrolig kjipt å ha fiskegratteng i frysern til 30 kr, når det er på tilbud til 10 kr. Jeg liker å følge litt med på tilbud... Feks, kjøttdeig, fisk, osv osv. Er det tilbud kan jeg kjøpe tre fiskemiddager og fryse ned :-)

Det hender jeg handler for flere dager, ja, men jeg stor handler ikke hver uke (fast dag), og kjøper middager for flere dager kan jeg gjøre.

Fyller frysern da det er tilbud på middager.

Nå var min favoritt DEO på tilbud, fra 35 kr og ned til 10 kr, kan tro jeg kjøpte NOEN da ja (10 stk).

Samme med kjøttdeig, fiskegratteng osv, Rimi, spar, obs har ofte tilbud på kjøttdeig, da kan jeg kjøpe 4-5 pk å fryse ned :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...