Gå til innhold

Trenger hjelp ang foreldrepenger og fedrekvoten!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå søke om foreldrepenger. Jeg har en samboer som ikke er den biologiske faren til barnet, far er ukjent. Skal han opp på "Den andre foreldrens navn" på skjemaet fra NAV - Søknad om foreldrepenger ved fødsel? Har han rett til fedrekvoten? Vi har bodd sammen i 1 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har bodd sammen i 1 år, men han er ikke far til barnet? Ehhh....

For å svare på spørsmålet ditt. Nei, han skal ikke føres opp. Han er ikke far og har da ingen av fars sine rettigheter

Skrevet

Vi har brukt anonym donor. Han skal adoptere barnet etter at permisjonen er over..

Skrevet

Han skal ikke føres opp som far, og har ikke krav på fedrekvoten. Når far er ukjent, og du har hele foreldreansvaret alene, så mener jeg du har krav på fedrekvoten. Han vil jo få alle rettigheter og delt foreldreansvar den dagen adopsjonen er et faktum.

Skrevet

Hei,

Han kan ha rett på permisjon. Vi kjøpte boken BARN VENTES av Marianne Jenum Hotvedt og Aslak Syse.

Der står det på side 88. Når foreldre ikke har felles omsorg for barnet, kan permisjonsretten utøves av en annen som har omsorg for barnet. Dette kan være aktuelt for mors eller fars nye samboer. Det forutsetter her et visst tilknytningsforhold mellom forelderen og den som tar ut permisjon, men det avgjørende må være at personen rent faktisk yter omsorg for barnet.

Så ut ifra dette, så ser det ut som om han har rett på permisjon :)

Synd at så mange svarer når de tydligvis ikke har peiling, men bare tror de har rett.!

Lykke til og kos dere med delt permisjon :)

Skrevet

Det er ikke det at jeg sitter her og tror jeg vet, det er beskjed jeg fikk fra mitt nav-kontor. Dog i en annen sammenheng enn anonym donor, men likevel.. Kanskje det har kommet nye regler, i så fall beklager jeg feilinformasjon.. :)

Skrevet

En ting er iallefall sikkert, og det er at NAV har feilinformert meg og min samboer flere ganger. Det er rett og slett for mange som jobber som konsulenter, og er for liten opplæring til å tyde lov verket.

Jeg mente ikke å disse deg, men svar generelt. Om man ikke vet noe 100% så mener jeg at man bør la være å svare, og om man svarer, så bør man ikke komme med "svaret" men heller fortelle hvor man eventuelt kan søke hjelp. Alle "saker" er forskjellige.

Skrevet

Helt riktig, ble bare litt overrasket, for jeg var sikker i min sak :) Ellers hadde jeg nok ikke svart.. Etter nav systemet ble lagt om er det jo helt kaos der.. Man treffer jo aldri på en som kan svare på det man lurer på.. Nei, de mangler litt opplæring de fleste.. :)

Skrevet

For at din samboer skal ha rett til foreldrepenger/fedrekvote må 2 vilkår være oppfylt:

• foreligger et vedtak om adopsjon etter adopsjonsloven
  • adopsjonen finner sted mens stønadsperioden for foreldrepenger fortsatt løper

I deres tilfelle skal han adoptere barnet etter foreldrepengeperioden er over, og dere fyller derfor ikke disse vilkårene.

Det står i retningslinjene til § 14-5 at det kun er barnets mor og far som har rett til foreldrepenger:

Hovedregelen er at det er barnets mor og far som har rettigheter etter denne bestemmelsen. Likestilt er medmorskap, tidlig stebarnsadopsjon og personer som overtar foreldreansvaret etter barneloven. En samboer som ikke er barnets mor eller far har ikke rett til foreldrepenger. Det samme gjelder besteforeldre og andre personer. Det vises til kommentarene nedenfor, samt til merknadene til § 14‑5, andre og tredje ledd.

Det skulle være interessant å vite om forfattere av boken det refereres til her kan vise til hjemmel i folketrygdloven.

Det står ingen steder i hverken lovverk eller retningslinjer at andre omsorgspersoner har rett på foreldrepenger. Det motsatte blir jo spesifisert.

Du kan lese mer om dette her:

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+14-5+Generelle+bestemmelser.147608.cms

Når det gjelder å svare på spørsmål vedr rettigheter, så går jeg ut fra at ingen her inne tar alle svar som kommer frem i et forum for "god fisk". Fasitsvar på en sak kan ingen gi før saksbehandler skal behandle saken.

Det er et godt poeng som kom frem av en annen her - ingen sak er lik!

De lokale nav kontorene skal veilede, men kan ikke gi fasitsvar. Det foregår fortsatt mye villedning, men tror ting har blitt noe bedre. Når det gjelder problemstillingen i denne sak, så synes jeg ikke det er så rart at man ikke får klare svar. Det er en uvanlig problemstilling som krever spesiell kompetanse.

Jeg vil anbefale deg å ringe kontaktsenteret til nav og be om å bli satt over til forvaltningen i ditt fylke. Der sitter det mennesker med spisskompetanse på foreldrepengeområdet. De kan nok svare deg bedre.

Skrevet

Er det noen grunn til at han ikke adopterer barnet med en gang, men venter til etter permisjonen? Om han adopterer med en gang har vel (omtrent) like rettigheter som om han var biologisk far eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...