Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Jeg er i starten av 30-åra og førstegangsgravid (uke 19), og har de siste par ukene virkelig slitt med astma. Har hatt diagnosen siden tenårene, men har stort sett klart å holde astmaen i sjakk med medisiner. Ikke vært innlagt på sykehus på minst ti år for astmarelaterte plager. Svangerskapet gikk helt fint frem til ca 17 uker, bortsett fra tretthet og tett nese har jeg følt meg topp (ingen kvalme en gang). De siste ukene har det blitt tyngre og tyngre å puste, selv om jeg har økt på med medisin. Dro fra jobb og til lege tirsdag i forige uke, siden hodet verket og det gjorde vondt å puste. Jeg ble sendt rett til sykehus, og etter timesvis med tester fikk jeg resept på ny og sterkere medisin. Ble sykmeldt i tre uker, med beskjed om å ta det helt med ro. Siden jeg kom hjem fra sykehuset har vi kastet ut juletreet og andre ting som kan tenkes å påvirke pusten, jeg har tatt alle medisiner slik jeg har fått beskjed om, sover med to store puter om natta for å få hodet høyt nok slik at jeg får nok luft og tar det helt med ro (har en fantastisk samboer som for øyeblikket gjør alt hjemme). Likevel føler jeg meg dårlig. Tungt å puste, vondt i hodet, og har problemer med noe så elementært som å gjespe, føler at jeg ikke har nok luft til å få det til. Blir skikkelig deppa over hele situasjonen, er redd for babyen og tenker også på jobben min som jeg savner. Er det andre her som sliter/har slitt med astma under svangerskapet? Var det like vondt/plagsomt hele tiden? Hvordan gikk fødselen? Kjenner jeg er redd for at jeg skal føle meg slik også under fødselen, at jeg ikke får nok luft.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Er det innpust eller utpust du har størst problemer med? Det at du skriver at du har problemer med å gjespe (som jo er avhengig av innpust for å komme i gang) fikk meg til å lure. Kinesisk medisin sier at innpust og utpust styres av ulike organer (selv om det selvfølgelig er lungene som gjør jobben!). Hvis det er innpusten du sliter mest med, så kan dette faktisk være en typisk slikt problem, og da kan du ha veldig god hjelp av akupunktur!! Ellers er det en del gravide med astmaproblemer som kan ha god effekt av å bruke mini-pep blåsefløyte. Dette er ikke den pasientgruppen som vanligvis får tilbud om mini-pep, men mange burde få det. Du kan forhøre deg hos kommunefysioterapeut, eller spørre på sykehuset (som regel fysioterapeutene tilknyttet lungeavdelingen som har ansvar for dem der). Det å bruke mini-pep er også veldig forebyggende ift slim og til stor hjelp ved en evt forkjølelse. hilsen fysioterapeut/akupunktør Hvis jeg sliter med det samme selv, så er det alltid dette som er problemet, ikke astmaen (som går mer på utpusten).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå