Gå til innhold

Spørsmål angående permittering/oppsigelse og dagpenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i permisjonen mistet 40% av jobben min.

Jobber nå 60% og vet at jeg ikke har krav på dagpenger pr dags dato.

Dette utgjør såpass mye i løpet av en mnd for oss så jeg søker selvfølgelig andre jobber. Tingen er at jeg ikke har fått noe skriftlig på dette fra arbeidsgiver. Vet rett og slett ikke om jeg er permittert eller oppsagt 40%.

Skal selvfølgelig be om noe skriftlig fra dem.

Mitt spørsmål er: Hvis jeg nå mister mer av stillingen min så vil jeg jo ha krav på dagpenger, men vil det da tas utgangspungt i mine opprinnelige 100%, eller den 60% stillingen?

Hvis jeg ikke greier å forklare meg godt nok til å forstå så mener jeg f.eks at jeg vil få mer dagpenger hvis jeg mister 50% av en 100% stilling enn hvis jeg mister 50% av en 60% stilling.

Tingen er jo at jeg helt klart syns arbeidsgiver burde permittere meg 50% slik at vi greier oss siden de ikke har brydd seg om verken ansiennitetsprinsippet eller å gjøre dette på riktig måte (skriftlig og klart).

Noen som f.eks kjenner systemet som sin egen bukselomme her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du ikke har noe skriftelig og har en 100 % stilling kan han ikke hverken permittere deg eller si deg opp... Så lenge du ikke har fått noe skrifltig er sjefen din lønnspliktig. NåR du blir permittert eller oppsagt kommer dette med dagpenger inn i bildet, om du blir sagt opp i noe av stillingen din er det først etter oppsigelsestid at du har krav på dagpenger, ved permittering har også arb.giver noen dager de er pliktig å betale for føre nav og dagpenger tar over. MEn som sagt, det må være skriftelig.. Eller er det krav om tap på minst 50% og det er det er det jo bare om du går fra 100 til 50 % stilling. Går du fra 60 til 50 har du ikke tapt 50% av stillinga di.. Det er også viktig for hvor mye du kan jobbe og fortsatt få dagpenger ved sidenav at det kommer frem at det er en 100% stilling du har mista..

Men her virker det som det er mye arb.giver må rydde opp i først...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...