Gå til innhold

Hvordan er vgs-yrkesfaglig lagt opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye praksis er det? Er det teori/skole alle tre år, eller er det sånn at siste året er lærlingår, eller er det ETTER man er ferdig med tre år at man blir lærling et sted? Forvirret..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer sikkert litt etter hvilken linje man går på, men det vanlige er vel først 2år på skole, så 2år lærling etterpå.

Skrevet

Det vanlige er 2år på skole med teori og praksis, og arbeidsuker der man er utplassert på et passende sted.

Så er det 2år i lære, noen linjer\yrker har en lengre læretid, men det er rundt 2 år.

Noen steder er det få lærlingplasser, og da oppretter en av de vgs en vg3 linje, da er det teori og utplassering med fagprøve på slutten.

Skrevet

Takk for svar! Så det er fire år før man er ferdig inkl læra, da. Supert, da vet jeg det!

Skrevet

jeg underviser på vg2, der har elevene 2 timer norsk, 2 timer engelsk, 2 timer gym og 3 timer samfunnsfag. I tillegg har de prosjekt til fordypning, som er å se nærmere på de fagene man kan bli lærling innen, 9 timer, og resten av tida (17 t) har de programfag, altså fag hvor de lærer yrke. Mye av dette kan også foregå praktisk. Feks er byggfag mye ute og bygger på prosjekter, TiP er i verksted etc.

Jeg kjenner ikke vg1 så godt, det er mer generelt, og man bruker PTF der til å bestemme seg for vg2. Men antallet timer med fellesfag (norsk, matte naturfag, gym) og programfag er ikke så ulikt vg2. Det er noen færre timer i ptf.

Når du er i lære er du også under opplæring og kan få lån/stipend fra lånekassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...