Gå til innhold

Mobbing allerede i 1.klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det litt tidlig?

Min sønn er blitt super oppmerksom på farver på klær nå i frykt for å bli mobbet av en spesiell gutt. Han forteller at denne gutten får med seg de andre og at det ikke er noe særlig. Han bruker faktisk ordet mobbe.

Et eksempel fra i går. Vi var ute og handlet litt, jr. måtte akutt ha nye sokker. Han insisterte på å bli med for å sjekke farvene. Denne andre gutten hadde tidligere ertet sønnen min for noen andre sokker.

Vi fant i går en fin jakke på tilbud. Gutten trenger jakke og han syntes denne var sååååå fin. Sort med en lilla stripe på maven. MEN så blir han brått lei seg. Han kan ikke ha den for da blir han bare ertet av denne andre.

Vi har i løpet av høsten registrert flere ting som bekymrer meg litt. Så og si hver dag møter denne andre gutten opp når sønnen min blir levert og lurer på hva han har med av leker. Noen ganger er det godtatt og noen ganger forsvinner gutten når han hører hva sønnen har med eller om han ikke har noe med. Sønnen min har sagt flere ganger at "Mohammad" vil ikke leke med meg om jeg ikke har med Bayblade, han vil ikke leke med meg fordi jeg ikke har smurfebamse osv. osv.

Vi har gang på gang forklart sønnen vår at han ikke skal bry seg med denne andre. Men nå som han sier at denne gutten får med seg andre på å erte om det er noen som har feks. feil farve på klærne eller andre ting denne andre finner det for godt å plage andre med kjenner jeg at jeg er i ferd med å bli irritert.

Det er så innmari synd for disse to guttene kjenner hverandre godt fra barnehagen. Han har verdens søteste foreldre også. Men vi har jo sett, bla. i vår sønns bursdag, at denne andre krever all oppmerksomhet fra de andre, og falt helt i staver om han ikke fikk det. Han gjorde bla. det han kunne for å fryse ut en annen gjest som han ikke kjenner fra før da denne går på en annen skole.

Er det noe man kan gjøre med dette? Skal man la det ligge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal overhode ikke la det ligge! Ring eller send mail til læreren og gi beskjed om hva som foregår! Slik oppførsel må knuses med en gang! Vis barna at dere følger med på hva som skjer og ikke godtar mobbing/erting. Foreldrene må dras på banen og oppdra barnet sitt. Hadde ikke du ville visst om det dersom det var ditt barn som var slem med noen andre?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Om dette barnet trenger oppdragelse eller ikke, vet ingen av oss noe om. Men det som er helt sikkert er at du må ta dette opp med skole /sfo slik at saken kan bli tatt tak i og gjort noe med, både overfor ditt og andres barn som blir plaget og overfor denne gutten som absolutt må bli tatt tak i på en eller annen måte også.

Slike ting er viktige å ta tak i med en gang.

Skrevet

Helt enig med dem som har svart. Dette må du ta tak i med engang. Det foregikk mobbing på skolen som datteren min går i, og dette ble tatt tak i med engang. Har ikke hørt flere episoder med mobbing etter dette, men skolen jobber fortsatt med antimobbing-opplegg.

Skrevet

Hei,

hadde lyst å fortelle om en gutt som var veldig krevende, ufordragelig og frekk. Eneste grunnen til at han ble invitert, var fordi foreldrene ikke ville utelate noen. Var altså i et bursdagsselskap dette.

Nå tror ikke jeg han mobbet akkurat, men ødela mye for de andre. Som du sa om "din"; ville ha alles oppmerksomhet.

Vel, foreldrene i dette huset, og spesielt faren, så seg lei på det.

Etter gjentatte beskjeder som gutten bare overhørte, ble han sendt hjem med forklaring hvorfor. Han fikk ikke komme på besøk der i huset, så lenge han oppførte seg slik. Kan tro det kjipt for han. Hva skjedde?

Han kom på besøk igjen, ofte, og var helt eksemplarisk!

Det viste seg at han ikke hadde noen klare regler hemme. Han var yngst av en stor søskenflokk, så han var vant til å måtte skrike høyt for å få oppmerksomhet.

Dette er jo ikke det samme, men kanskje det er noe likevel?

Du sier foreldrene er snille og greie, men ikke alltid det betyr at alt er bra heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...