Gå til innhold

Ny lærer og utfordinger i klassen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk ny lærerjobb nå etter jul, det kom litt sånn bardus på meg. Hadde ikke søkt den stillingen, men de ringte og spurte om jeg kunne tenkt meg det istede. Jeg sa ja. Og nå kjenner jeg at arbeidsmengden er enorm. Elevenes oppførsel demotiverer meg litt og jeg føler (med enkelte elever) at jeg må kjempe mot deres holdninger og oppførsel. Hva er det med tenåringer egentlig? Jeg har tidligere jobbet på på småtrinnet og skjønner at det har lite med ungdomstrinnet å gjøre.

Bare et liten klage fra en ny lærer. Nå skal jeg straks sette meg ned og se på noe papirer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, det er noe helt annet Å jobbe med ungdommer! Du mÅ klare Å se bak den tøffe fasaden, de kjekker seg, brÅker, utfordrer autoriteter, men egentlig er de usikre og smÅ. Du mÅ være tÅlmodig med dem, etter hvert vil du oppleve at de utvikler seg, blir eldre, kanskje kan DU være den som fÅr bety noe for dem! Det Å være lærer er vel sÅ mye Å være "sosionom", de sliter med sÅ mye i den alderen, og ofte har de ogsÅ foreldre som sliter, de opplever samlivsbrudd og andre problemer. Jeg prøver alltid Å huske pÅ Løgstrups berømte ord: "Som lærer holder du litt av andre menneskers liv i dine hender." Du har verdens viktigste jobb, stÅ pÅ!!

Skrevet

Jepp, sånn er det noen ganger. Det lureste du kan gjøre er å være så positiv som mulig, den eneste som kan skape en positiv stemning i klassen er du, de elevene kommer ikke plutselig til å bli bråmodne og få ny innsikt i viktigheten av opplæring :-)

Generelt: Man kan gjerne spille litt komedie/tulleoverdrive og være sååå entusiastisk. (Hvis du er den typen) Vis at du selv liker faget og å være sammen med klassen.

Negative elever som ødelegger:Så lenge eleven er nogenlunde ok i oppførsel, vær alltid veldig blid. Gå gjerne bort og snakk en del med dem når de jobber. Når de gjør noe galt, irrettesett med en gang. Hvis de vil diskutere, forklar en gang, vil de diskutere mer, si at dere kan snakke om det etter timen hvis de vil, ikke la dem starte en krangel i timen. Det lønner seg forøvrig generelt å gå ned til eleven og irettesett hos h*n, istedenfor å rope fra andre enden av klasserommet hvis de driver og jobber. Kanskje gå bort, snakke med lav, rolig stemme, kanskje legge en hånd på overarmen for å "roe" dem hvis eleven er en type som godtar det. Hvis du snakker for klassen, må du jo nesten irrettesette felles først. Pass på å gå bortom h*n du har irettesatt etter litt og snakk og vær blid, skap en god relasjon. Elever tror alt for ofte at bare fordi de får kjeft så liker ikke læreren dem, og da går de helt i vranglås. Det er om å gjøre å vise at du kjefter på negativ adferd, men at du liker eleven når de oppfører seg ok.

Og ja, arbeidsmengden er enorm. Du må nesten bare jobbe 46 timers uker, og heller glede deg til sommeren :-)

Skrevet

Åh, det er noe helt annet Å jobbe med ungdommer! Du mÅ klare Å se bak den tøffe fasaden, de kjekker seg, brÅker, utfordrer autoriteter, men egentlig er de usikre og smÅ. Du mÅ være tÅlmodig med dem, etter hvert vil du oppleve at de utvikler seg, blir eldre, kanskje kan DU være den som fÅr bety noe for dem! Det Å være lærer er vel sÅ mye Å være "sosionom", de sliter med sÅ mye i den alderen, og ofte har de ogsÅ foreldre som sliter, de opplever samlivsbrudd og andre problemer. Jeg prøver alltid Å huske pÅ Løgstrups berømte ord: "Som lærer holder du litt av andre menneskers liv i dine hender." Du har verdens viktigste jobb, stÅ pÅ!!

Hvorfor ble alle Å-ene store??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...