Gå til innhold

Lånekassen, tilbakebetaling av studielån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig til sommeren som sykepleier, men når er det jeg starter på å betale tilbake studielånet? Starter det med en gang?

Har en snill far som skal betalte dette ut for meg, men han har pengene til dette på en høyrentekonto, så han tenkte disse skulle få stå så lenge som mulig før vi betalte det ut. Derfor lurte jeg på om det muligens går et par semester før en starter å betale på lånet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rentene begynner å løpe med en gang, men første regning kommer automatisk 7 mnd etter at du er ferdig hvis ikke du ber om annet.

Skrevet

Lønner seg å betale med en gang etter ferdig studie for å unngå rentepåslag på totalsummen, slik det sies her. Gjorde det samme selv. Er bare å kontakte lånekassen det, fortell at du skal betaleå ut lånet, og få kontonr og kidnr, og vær sikker på at det gjøres riktig. Du må huske å regne ut selv hvor mye totalsummen blir, for det siste blir jo ikke omgjort til stipend før etter litt tid, ellers betaler du faktisk for mye hvis du betaler alt som står i samlet oversikt. Hvis du har regnet på det på forhånd kan du jo nevne det for lånekassen og høre om de er "enige" i summen. Men først når det siste gjøres om til stipend kan du få bekreftet at gjelden hos lånekassen er helt borte.

Skrevet

dersom du ikke kommer i jobb med engang kan du søke om å få fryst lånet.. om ikke begynner rentene å løpe med engang du er ferdig. Og da må dere i tilfell regne på om han får mere renter på å ha pengene stående på konto enn det du får i påslag på rentene på å ha lånet stående.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...