Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når synest dere at det er på tide?

elste jenta i huset blir 3 år i april og ennå ikke bleie tørr..

Hun nekter å tisse/bæsje på potten men sier til oss når hun holder på å tisse/bæsje.

Har prøvd i 3 dager å ha henne uten bleie men ble jo gal av alt tøy som måtte vaskest konstant og kor mye hun tisset.. Tisset alt fra 2-5 ganger i timen.. Så bleia ble tatt på igjen så nå lurer eg på om noen her inne har noe tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg føler at man må se det litt an fra barn til barn! Det er nok ikke noe fasitsvar på når man bør slutte.

Har dessverre ingen tips, men vi har foreløpig ingen planer om å slutte. Hun blir 2,5 år i mars, så vi tenkte vi skulle starte treningen til sommeren. Bedre årstid mtp mange skift, og i tillegg får hun en lillebror om noen uker. Og da regner jeg med at hun sikkert vil ha på bleie igjen når han har det.... så tar det litt som det kommer:)

Skrevet

vi prøvde i sommer da han var 2 1/2 og vi konkluderete med at han ikke var klar. Nå i juleferien hadde vi 7 dager med stengt barnehage og bestemte oss bare. Hadde tre bæsjeuhell (hvorav ett på café...) og 7 tisseuhell. Var spent på hvordan det skulle gå i barnehagen, men han hadde ett bæsjeuhell første dagen og etter det så har han ikke hatt flere uhell :-)

Tålmodighet er tingen :-)

I ettertid tror jeg vi kunne klart det i sommer også, men vi foreldre var nok ikke motiverte nok ;-)

Skrevet

Etter å ha bleieavvent fire veldig ulike barn der, og med masse venninner med barn, så sitter jeg igjen med en følelse av at vi nok er veldig late i Norge. Her er det så veldig fokus på "når barnet er klart", noe som tydeligvis blir senere og senere om jeg skal bedømme etter alle bleiestumpene i barnehagen til ungene der barn på både 3 og 4 år (!) fortsatt går i bleie.

Da vi avvente vår yngste i sommer før hun fylte 2 år fikk vi vite i bhg at de aldri hadde hatt et så lite barn som var tørr der før, noe jeg ble veldig forundret over. Normalen i Norge er vel blitt ca 3 år nå, mens i andre land er det normalen at barn på 1,5-2 år er helt tørr på dagtid. Akkurat slik det var i vårt land for noen tiår tilbake. Og jeg tviler sterkt på at dagens norske barn er noe tregere og mindre klare nå enn andre barn, det er nok mest vi foreldre som ikke gidder/orker. For det er ikke tvil om at det er tyngre å avvenne et lite barn enn et større barn, men det er altså fullt mulig med bare nok tålmodighet, tid og velvillighet til ekstra klesvask i et par uker. Min barn har vært alt i fra 23 mnd til 2 år og 10 mnd da vi tok bleieslutt, og det har vært vi som har bestemt det, ikke barna. Tiden det har tatt å få dem tørr har variert fra 1,5 døgn til 2,5 uke, men alle har blitt tørr.

Så jeg tror egentlig ikke det er så mye et spørsmål om når barnet er klart, men når foreldrene er klar. Jeg har tro på at det går an å avvenne en 1,5 åring med bleie uten altfor store problemer dersom man bare virkelig vil, men det er jo selvsagt mye enklere med en 3-4 åring som forstår mye mer. Uansett så må jeg helt ærlig innrømme at jeg synes det er litt drøyt når normale friske barn på over 3 år bruker bleie på dagtid, men så lenge jeg ikke vet grunnen, så forsøker jeg å ikke dømme heller.

Skrevet

Hvis ungen din nekter å tisse på potta ville jeg jobbet med det, fremfor å ta av henne klærne og bare få masse uhell.

Vi har hatt fokus på at tissing og bæsing er fint og naturlig. Vi har ikke reagert negativt hvis hun har tisset på gulvet. Bare sagt: det kom tisset, og tørket opp sammen. Vi har heller ikke reagert noe særlig når hun har tisset på potta. Bare: det var fint, vi tømmer det i do. Når hun ikke tisser i potta: nei vell, ingen tiss nå.

Potta er bare blitt en del av hverdagen. Hun er 2 år og 4 md nå. Hun går med bleie, men i dag har den vært tørr! Hun sier ikke at hun må tisse, men jeg ser tegnene og tar henne m på badet. Regner med det går en stund til før hun er helt tørr. Men det går iallefall uproblematisk.

Mitt inntrykk er at hvis man kjefter, eller motsatt belønner for mye vil potta bli et ubehagelig press. Som ungen heller vil unngå...

Kan jo være annerledes hos dere altså ;) men hos oss har det funket bra å gjøre det på denne måten.

(har hun fått helt vegring for potta kan du jo prøve noe annet. Doen. Evt dusjen,- for en kort periode! bare til det løsner litt )

Skrevet

Kjøpte søte Hello Kitty truser på H/M, de var veldig stolte av dem. Sa at de måtte ikke tisse på Kitty for da ble hun våt, hadde bare noen få uhell før begge var tørre. Etter en uke var de tørre på natta også. Hadde ikke trodd det skulle gå så lett, særlig med to og passe på. Hadde ikke noe belønningssystem, holdt med de fine trusene.

Skrevet

Her blir det pottetrening til sommeren når vi skal på hytta. Satser på at det blir finvær og lite klær ;-) Vesla blir 2,5 år da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...