Gå til innhold

Trenger sårt råd. Leggeproblemer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jenta vår er ca 18 måneder og legging går dårlig. Prøver og legge 19 hver dag. Prøver og ha det rolig 1 time før legging. Men hun har full fart til siste sekund og klarer ikke være rolig i det hele tatt. Prøver og ha leggerutiner med nattabok, men hun vil som sagt ikke sitte stille og når hun skjønner at nattaboka kommer så hyler hun bare for da vet hun at legging kommer snart. Hvis jeg sier vi skal legge oss om 5 min eller snart begynner hun og riste på hode si nei eller hyle.

Hun hater og legge seg. Hva kan jeg gjøre???

Er så gira hale tiden at jeg ikke aner om hun er overtrøtt eller ikke trøtt i det hele tatt. Føler meg ikke som verdens beste mor når jeg ikke klarer og skjønne min egen datter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange råd å gi, men du er ihvertfall ikke en dårlig mor fordi du ikke skjønner din viltre 1 1/2 åring :-)

Skrevet

Ofte har trøblete legging på kvelden sammenheng med sovingen på dagtid.

Så kanskje skulle den vært kuttet ned på eller flyttet til tidligere på dag.

Det løste hvertfall problemene hos oss. De kom tilbake etter noen måneder, men da kuttet vi dagsovingen helt og problemet var løst igjen.

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme som #3. Det er nemlig vår erfaring også.

Skrevet

Tulla vår er akkurat lik det #1 skriver. Hun er superaktiv helt til det siste og vil overhode ikke legge seg. Vi har prøvd alt. Kutte ned på soving = fremdeles altfor våken. Kutte ut soving = alt for overtrett. La henne ha nattlys og en bok = våken til 21 - 22 tiden. La henne være våken litt til = fungerer av og til. Prøvd med nattamusikk = fungerte ikke. Til slutt kjøpte jeg sov godt boka og leste den. Fikk noen gode tips.

Nå har hun sovnet kl 19.00 2 dager på rad. Håert det fortsetter. Hun får ikke ha nattlys, hun får lov til å høre på cd plata si men bare hvis hun ligger ned med dyna over seg.

Det har vært hadre forhandlinger på et par minutter med mye hyl og grin før hun skjønte at det ikke gikk og la seg ned i senga. Når hun endelig lå stille var det veldig merkbart hvor trøtt hun var og hun sovnet veldig fort.

Skrevet

Når og hvor lenge sover hun på dagen?

Skrevet

I barnehagen sover hun ute i vogna ca. 11:45-14

Hjemme i helgen sover hun inne ca. 11:45-13

Men leggingen på kvelden er ca. like vanskelig helg som hverdag

Skrevet

hadde prøvd å la henne sove max 1 time hver dag ett par uker og sett om det hadde innvirkning. du vil ikke merke forskjell før det har gått noen dager, det er iallfall vår erfaring.

Skrevet

Prøv å vekk henne etter en time, både i barnehagen og hjemme. Hun vil nok være litt sutrete og sånt i begynnelsen, men gi det et par uker. Er jo ikke rart om hun ikke vil legge seg når hun har sovet så mye.

Kanskje kutt ut boken en stund, sånn at hun får roet seg ned i senga uten å bli lest for, eller snakket til. Det er det eneste som funker her. Kos også rett i senga, blir det synging eller lesing så blir han utålmodig og nesten mer våken av det. Blir overtrøtt. Så er det minst mulig styr i senga.

Skrevet

Du vil aldri kunne se et dag-til-dag mønster på hvordan dagsovinga påvirker legginga. Hvis du skal prøve det ut må du gi det noen dager, kanskje så mye som en uke med samme sovemønster på dagtid (likt både hjemme og i bhg) før du kan konkludere med om det virker eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...