Gå til innhold

Inspirert,kan en 1 klassing gå til skolen alene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man bor vegg i vegg. Men selv da må foreldrene innom for å sjekke tøyet deres.

Skrevet

Ja, det kommer helt an på barnet. Noen klarer det, andre kommer hjem uten både sekk og jakke :)

Skrevet

Kommer an på hvor mye trafikk, og det kommer an på barnet, men ellers er svaret ja.

Skrevet

Ja, definitivt. Min 1. klassing får ikke lov, siden han må gå over en veldig traffikert vei for å komme til skolen. Hadde vi bodd i husene på andre siden av veien hadde han fått lov, hvis han hadde villet.

Skrevet

Om man bor vegg i vegg. Men selv da må foreldrene innom for å sjekke tøyet deres.

Hvorfor må man innom for å sjekke tøyet?

Skrevet

Du må ikke innom for å sjekke tøyet hvis han har med seg alt fram og tilbake hver dag. Men ofte kommer de hjem uten at alt er med, og da må du ofte innom for å prøve å finne igjen tøyet. Jeg har alleede vært innom 2 ganger etter juleferien, en dag manglet vi gymskoene, og en annen dag en genser. Barna må klare seg selv i garderoben, og på ettermiddagen flyter det ofte av klær og sko, da er det vaskelig for en 6-åring å få med seg alt, og det som ligger på gulvet når barna har dratt, blir lagt i en stor kasse.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Systemene varierer sikkert fra skole til skole. Mine har kjørt buss til og fra skolen helt fra 1. klasse, og vi har aldri opplevd å miste noe eller at noe mangler.

Jeg har vært nøye med å merke alt av klær og sko, og ting som votter og lue har jeg merket synlig. Ungene har fått god hjelp og jeg har aldri opplevd at de har kommet hjem uten noe.

Skrevet

Her må de klare seg selv etter skolen uansett, siden skolen stenger og barna går til SFO, så dersom noe er glemt igjen på skolen så får de det uansett ikke tilbake før dagen etter eller over helga. Med mindre jeg henter etter skoletid klokka 13.30 da, men det rekker jeg aldri pga jobb :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Selvsagt kan en 1 klassing gå alene til skolen hvis det ligger tilrette for det! Er skoleveien nær nok og trygg, så har de godt av å få prøve seg litt alene uti verden.

Det er noe som heter å lære barna selvstendighet, og det får de ikke hvis de må holde mamma i hånden til de blir konfirmert :)

Skrevet

Selvsagt kan en 1 klassing gå alene til skolen hvis det ligger tilrette for det! Er skoleveien nær nok og trygg, så har de godt av å få prøve seg litt alene uti verden.

Det er noe som heter å lære barna selvstendighet, og det får de ikke hvis de må holde mamma i hånden til de blir konfirmert :)

Forskjell på 5/6 år og en på 15 år.

Det ser du vel selv?

Skrevet

Vi bor rett ved siden av skolen og mine to skolegutter har gått selv til skolen fra 1.klasse.

Jeg har ikke trengt å "sjekke tøyet" til ungene hver dag, de har skiftetøy på skolen og har fint håndtert dette fra 1.klasse. Noen ganger har det selvfølgelig blitt surr, glemt ting e.l. men det har skjedd bare en håndfull ganger og ikke vært noe problem å ordne opp i.

Nå er sfo i samme bygget som skolen hos oss da, og de bytter ikke garderobe når skolen slutter men bruker samme garderobe når de er på sfo. Jeg er derfor innom plassen deres i garderoben når jeg henter på sfo og der henger utetøyet fint på plass (om det ikke er i tørkeskapet) og skiftetøyet ligger i en navnet pose over knaggene. Har aldri vært noe problem.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det ser du vel selv?

Virkelig? Nei, du det ante jeg virkelig ikke! Jammen bra at du fortalt meg det, altså, eller så hadde jeg jammen gått rundt og trodd at en på 5 var like moden som en på 15!!

Tusen hjertelig takk for den kloke oppdateringen!

Skrevet

Det ser du vel selv?

Virkelig? Nei, du det ante jeg virkelig ikke! Jammen bra at du fortalt meg det, altså, eller så hadde jeg jammen gått rundt og trodd at en på 5 var like moden som en på 15!!

Tusen hjertelig takk for den kloke oppdateringen!

Ja nå vet du det.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Her vi bor får 1.klassingene ikke lov av skolen å gå alene,ikke noe belastet område eller noe :)Syns det er veldig greit jeg, for da slipper vi unna alt som heter masing om at den og den får gå alene (...)

Skrevet

Yepsi! :) Men kommer vel an på typen. Her drar barna med buss, går til og fra den alene hver dag. Vi bor 300 m unna busstoppen og de må ikke krysse veien. Tøyet får vi med hjem hvis der er vått, ellers så sender lærerne med det som må skiftes. Systemet i garderobene er så bra at så lenge barnet legger det riktig så finner de det selv.

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvor lang vei det er og hvordan miljøet rundt er. Selv gikk jeg til skolen alene når jeg begynnte i første klassen (15 min) men, da var jeg jo eldre enn det førsteklassinger er i dag. Du må neste se an om ungen. Vet H*n f.ek hvordan en skal krysse en vei tryggt, Hva h'n skal gjøre hvis noen prøver å lokke h*n inn i en bil med snop osv.

Skrevet

Alt kommer an på skoleveien, å sende en 5 åring ut på en meget farlig trafikksterk vei, eller i et hardt belastet område, nei, da kan han ikke gå alene. Rolig område som ansees som trygt, ja.

Vet bare da jeg var en ca 6-7 år gikk vi i flokk til skolen, ingen barn fikk gå alene uansett alder pga forsøk på kidnapping. (barneskole)

Skrevet

Som andre sier så kommer jo det an på mange faktorer som skoleveien, lengden på veien osv, men ikke minst kommer det jo an på _barnet_!

Eldste datteren vår gikk alene etter noen få uker og hun begynte på skolen da hun var 5,5 år! Det gikk kjempefint og hun gjorde det fordi hun selv ville det.

Da neste snupp begynte på skolen var det anderedes- hun ble fulgt av oss mye lenger og hadde en myk overgang der hun etterhvert gikk med søsteren sin. Og hun var 6,5 år da hun begynte. Samme skolevei, men to forskjellige barn ;)

Nå går de i 2. og 4. klasse og jeg er enda innom av og til for å sjekke klær og slikt, men det får man regne med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...