Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Viss mor og far er gift men mor må flytte til en annen plass i norge med ungene på grunn av helse årasaker og faren ikke kan flytte etter med det samme på grunn av jobb, om man da kan få noe støtte i fra nav å betale husleie på leil til mor. Mor går allerede hjemme i permisjon og skal det ut året men eldste går i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 For å få støtte som eneforsørger så må dere ha skilt lag, vært til mekling og du må fremvise meklingsattest. Mulig du kan søke noe sosialstønad?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #3 Skrevet 10. januar 2012 For å få støtte som eneforsørger så må dere ha skilt lag, vært til mekling og du må fremvise meklingsattest. Mulig du kan søke noe sosialstønad? vet det med eneforsørge men mor og far har ingen planer om å skille lag. bare situasjonen som er litt vanskelig at mor og far må bo på to forskjellige for en liten stund. får undersøke litt
Pengetreet Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 Så lenge dere er gift, så har dere forsørgerplikt ovenfor hverandre. Det betyr at deres økonomi vil bli sett under ett. Har dere verdier kan NAV kreve at disse selges for å skaffe til veie midler, før man kan motta sosial stønad. Normalt sett dekker ikke nav husleie for en ekstra boenhet.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Selv om dere flytter på hver deres plass så er dere fremdeles gift og har forsørgelsesansvar for hverandre, du blir jo ikke eneforsørger pga dette. NAV blander seg ikke oppi valg man tar slik sett i ekteskapet. Ikke en gang om man flytter pga jobb eller helse. økonomisk sosialhjelp er en aller siste utvei dersom man rett og slett ikke har penger. Da må man først bruke opp sparepenger, selge verdigjenstander, få avdragsfrihet på lån, betalingsutsettelser osv. De kan da bidra med å dekke opp slik at dere får betalt husleier (altså- rimelige husleier)/renter på lån og strøm, slik at dere sitter igjen med ca 5000,- per voksen (ettersom dere bor på to forskjellige steder) + ca 2-3 tusen per barn som skal dekke mat, klær, transport, fritid mm. Dere må alltid prøve med det dere har først. Husk å søke i forkant og ikke i etterkant. Men som sagt dette er kun nødløsning for de som er i krisesituasjoner og som regel står helt uten inntekter og rettigheter i folketrygden. Men det jeg tror du spør her er egentlig på om dere har rett på noe ekstra når dere flytter pga helse. Da tror jeg du bør spørre helseforetaket HELFO. Det er de som har tatt over helsetjenestene som tidligere var i forhold til NAV. Nå sender man pasientreiseregninger til HELFO istedefor NAV. Tror det er verdt å ta en telefon, det ville jeg ha gjort...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Ikke min business altså, men hvis far jobber, og du får svangerskapspenger, så har dere vel råd til hver deres bopel en periode? Far trenger vel ikke akkurat en stor enebolig for seg selv....
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Du kan sjekke om du har krav på bostøtte? Det går på økonomien, om den blir sett på totalt dere begge under ett - det vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #8 Skrevet 10. januar 2012 Du kan sjekke om du har krav på bostøtte? Det går på økonomien, om den blir sett på totalt dere begge under ett - det vet jeg ikke. Det blir det så lenge de er gift.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #9 Skrevet 10. januar 2012 Nei, dere har ikke krav på noen støtte. Mange som må ha to bosteder i perioder av livet f.eks pga jobb, men man kan ikke få støtte likevel. Bor litt utenfor sentrale strøk selv om kjenner flere som ukependler og må ha en hybel/leilighet der de jobber, men de har ikke krav på støtte. Dere velger å flytte før mannen og det er et valg dere må ta den økonomiske konsekvensen av selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå