Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Trenger litt råd fra dere katte elskere. Vi skal sselge leiligheten vår, å trolig leie en liten periode frem til vi finner noe vi kan kjøpe. Har en "liten" katt på snart 2 år som selvfølgelig skal følge med. Når vi flytter inn til den leide leiligheten, bør vi la katten være ute mens vi bor der, la oss si det blir en periode på 3-6mnd? For så å flytte på oss igjen til det stedet vi kjøper.. Blir jo to nye steder for katten på kort tid. Samtidig er den vant til å gå inn å ut nå som den vil... Jeg er livredd for at den skal rømme fra oss når vi flytter og ikke akseptere de nye stedene.. Eller bør den holde seg inne i den leide leiligheten for så å få komme ut når vi kjøper?! Hilsen katte"mamma"
LMBarnett Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 Katter er veldig avhengig av sitt territorium, flytte på den så mye er apselut ikke bra for den, men den overlever altid. Tipset er og holde den innendørs i 8 uker så den blir vant til sit nye hjem før du slepper den ut. Skal du flytte igjen etter 6 mnd. ville jeg ikke sloppet den ut før den hadde vert 8 uker i det nye huset. For oss som elsker katter kan det være vanskelig og forstå, men katter er faktisk mer avhengi av sitt territorium enn oss. Håper det hjelper
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #3 Skrevet 10. januar 2012 Det kommer litt an på katten det. Jeg flytta med min og slapp henne ut dagen etter. Da var jeg ute sammen med henne da. Hun var en merkelig katt som var veldig avhengig av menneskenen sine, så hun holdt seg alltid i nærheten av oss. Men jeg så det at hvis jeg var rask med å få frem tinga henne sog få bort flytteeskene så roa hun seg MYE fortere. Så jeg prøvde alltid å ordne soverommet helt klart først,både med seng til meg og katta, bilder, tepper osv. Satte også doen og maten hennes der i begynnelsen. Flytta med henne tre ganger, fikk henne da jeg var student.
Kosedottene Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 Vi har ganske lik erfaring som #3 over. Vi har flyttet 5 ganger med katta nå. To ganger i studenttiden, så flyttet vi tilbake til hjembyen, bodde bittelitt hos foreldrene mine før leiligheta vi skulle leie ble ledig, og året etter kjøpte leilighet og flyttet derfor nok en gang. Her vi bor nå, kommer vi nok til å bo i en del år til, men skal ikke se bort ifra at det kan bli en siste flytting på oss (prosjekt: enebolig). Den korteste perioden på nytt sted var da vi midlertidig bodde hos mine foreldre en liten måned. Der bodde vi attpåtil med min barndomskatt, en eldre kastrert hannkatt, og det var helt uproblematisk De første dagene på nytt sted går jeg alltid med henne i bånd på området rundt boligen. Båndet kan naturligvis ikke bare være rundt halsen, så man må ha/kjøpe egnet bånd. På den måten blir hun litt kjent med området og luktene, og blir vandt til å gå inn igjen etterpå. Vi har kun trengt 2-3 dager før hun slipper ut på egenhånd, men andre katter trenger kanskje mye lenger tid. Jeg har lest at det ofte anbefales 14 dager. Signerer også #3 ang flytteesker. Pakk de bort asap Uansett råder jeg deg til å slippe ut katta på det stedet dere kommer til å leie, så får dere se det an selv om det skjer etter noen dager eller kanskje til og med en måned. Dere kjenner jo katten deres best Lykke til!
kattemamma Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Dette er så absolutt forskjellig fra katt til katt! Vi hadde en katt, som dessverre måtte avlives etter å ha blitt bitt av et dyr så halen var omtrent revet av og knekt langt oppå ryggen :-(, som var en skikkelig reisekatt: Hadde henne med på lange bilturer og flyturer til min mor og andre steder. Når hun kom til nytt sted, så prøvde vi å holde henne inne ca to uker før hun slapp ut, men ofte klarte hun å snike seg ut før det, og det gikk også bra. For en katt som flytter sammen med dere skal to uker holde, anbefales også at dere klarer å holde katten inne den tida, men som sagt, er ikke alltid like lett... :-) Da vi fikk oss en omplasseringskatt på litt over året, holdt vi henne inne fire uker før vi slapp henne ut. Noe lengre inne tid da siden det både var nytt sted og nye mennesker å forholde seg til. Det gikk helt fint :-) Lykke til!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har en hannkatt som er 7 år og jeg har flyttet med ham 4 ganger. Null problem:-) Han er svært hjemmekjær (kastrert) og holder seg stort sett rundt huset og der jeg er. Har holdt ham inne rundt 1 uke på nytt sted, så han har blitt vant til at dette er hjemme og luktene i det nye hjemmet, og så sluppet ham ut med døra åpen. Katter lukter hjemmet og veien hjem så om du lar døren stå åpen så katten kan bruke litt tid både på å gå ut og på å lukte så skal du se at det går bra.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 Hehe ja absolutt. jeg innbiller meg at katten min er veldig avhengig av meg jeg da:p selvom det kanskje er motsatt, må innrømme at jeg behandler katten min som en liten "prins" hehe. åh veldig godt å høre flere historier hvor det har gått fint å flytte med katt! TAKK! jeg kjenner jeg gruer meg skikkelig til å flytte med katten min, men håper det går like bra som dere forteller. Katten er vant til å kose seg ute flere timer om dagen, det er litt skog rundt her så den stor koser seg. Nesten ikke biler da vi bor innerst i blindvei, så det blir store miljøforandringer (biler, mye folk osv) da vi skal flytte til større boligstrøk... Herlighet må innrømme at jeg høres helt tussette ut når det gjelder den katten, men jeg er så utrolig glad i han:) Har ett bånd jeg tengte bruke på han ute i starten, slik jeg gjorde her hjemme når han var kattunge:) Flere gode historier til hysterisk mat mor? Hi
Gjest meg mamma? Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 Jeg har en 11 år gammel hunkatt som er veldig sær, sky, egen og er en typisk enmannskatt, det har hun alltid vært. Etter å ha bodd på samme plass i hele hennes liv flyttet vi for 3 år siden. Det gikk over all forventning og jeg var veldig bekymret på forhånd på grunn av hennes lynne og særhet. Flyttet i juli og holdt henne inne i 14 dager etter vi flyttet. Etter det sto dører og vinduer på vidt gap for hennes skyld. I over en uke lå hun inne i gangen og kikket ut gjennom den åpne døren, før hun dristet seg utenfor leiligheten. Nå stortrives hun ute, og er mye mer avslappet enn der hun bodde før. Jeg ville nok sluppet katten ut etter noen uker, synes flere måneder høres lenge ut.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 åå så godt å høre 16:11. Så godt å høre at det gikk bra selvom katten hadde bodd på det samme stedet Så lenge:o) kjenner jeg faktisk er litt mer lettet etter å lest disse innleggene... min katt er også sær. han er var mot lyder og mye støy, han misliker barn (nevøen min har slått katten noen ganger), blir lett redd å gjemmer seg... hehe.. ja tror nok han må bli inne noen uker/en mnd. får se hvor lang tid JEG trenger på meg før jeg tør å slippe katten ut:p hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå