Gå til innhold

Skikk og bruk, jobbsøknad. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på en jobb hvor kontaktperson kun står oppført med navn og epost-adresse.

Det er gått en uke siden jeg sendte inn søknaden og jeg ønsker å ta kontakt med vedkommende for å vise at jeg er interessert. Skal jeg gjøre det per mail, siden det ikke står noe telefonnummer oppført? Eller er det vanlig å lete opp nummer for å ringe, selv om det ikke står i annonsen?

Hilsen meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis har vedkommende satt opp sin mailadresse for å slippe mange telefonsamtaler hver dag. Kanskje personen sjelden er tilgjengelig pr telefon.

Så jeg ville absolutt sendt vedkommende en mail for å "minne" personen på min søknad. De fleste som utlyser interessante stillinger får massevis av søknader, så bare pass på at du ikke blir masete.

Har søknadsfristen gått ut? Hvis ikke ville jeg ventet til noen dager etter dette. De fleste gjør ikke noe med søknadene før denne har gått ut, spesielt ikke hvis de får mange.

Skrevet

Takk for svar. Nei, søknadsfristen går ikke ut før om nesten to uker, så da venter jeg kanskje, da.

Er det vanlig å ikke sende bekreftelse på at søknad er mottatt?

Skrevet

Jeg ville også ventet til søknadsfristen hadde gått ut. Har selv opplevd at man ikke får bekreftelse på at søknad er mottatt. Vet også om flere andre som har opplevd dette.

Skrevet

Takk for svar. Nei, søknadsfristen går ikke ut før om nesten to uker, så da venter jeg kanskje, da.

Er det vanlig å ikke sende bekreftelse på at søknad er mottatt?

Jeg jobber selv med ansettelser, og vi sender aldri ut noe brev før søknadsfristen har gått ut. Det varierer sikkert fra sted til sted, men ville nok ikke mast før den var gått ut.

Jeg kan få over 100 søknader på en stilling, og hvis alle hadde mailet eller ringt meg ville jeg ikke fått tid til noe annet:)

Skrevet

Vil du skille deg ut fra søkerbunken, ringer du og følger opp - dette kan gjøre at du blir lagt merke til og få deg videre i prosessen. Står det et telefonnummer som kontaktmåte, skal og bør vedkommende være kontaktbar (noe annet er dårlig ansettelsesskikk). Men jeg ville ha ventet til etter søknadsfristen, ja. Vi sender heller aldri noe brev/bekreftelse på mottatt søknad før etter søknadsfristen har gått ut.

Skrevet

Men når det ikke står telefonnummer, kun epost, da er det vanlig å ta kontakt per epost? Må ha det inn med teskje;)

Skrevet

Ja, da ville jeg bare sendt epost. Leste litt fort ovenfor, så jeg misforsto. Når det ikke står noe telefonnummer ville jeg IKKE ringt.

En annen ting er at de burde ha satt opp telefonnummer for å gjøre dette litt proffere, men når de nå har valgt å ikke gjøre det, så bør man respektere den kontaktform som er oppsatt.

Hilsen 13:57

Skrevet

Bare sørg for å ha noe fornuftig å komme med når du kontakter dem. Det mest irriterende i verden er folk som tar kontakt bare for å gjøre det fordi de tror at det gir dem en positiv oppmerksomhet ift søknaden, og som spør om ting som feks står i stillingsannonsen. Opplever jeg silkt går de bakerst i bunken med en gang.

Lykke til med søknaden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...