Gå til innhold

Har kommet i litt gjeldsknipe.. noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet i en mindre, men likevel vanskelig gjeldsknipe som jeg ikke klarer å betale meg ut av nå, og den vokser. Er student og alenemor og lever allerede på et minimum. Er gjeldsordning, eller noen av de gjelds-firmaene et alternvativ?

Har søkt forbrukslån i banken min, et realistisk og lite lån som jeg vet jeg hadde klart, men fått avslag på grunn av betalingsanmerkninger. Lånet skulle brukes til å betale disse regningene som har gått til inkasso.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du søkte på ett lån, men fikk du time hos de og forklarte hele situasjonen for de?

Skrevet

Du må nesten forklare litt nærmere i forhold til hvor mye. Litt vanskelig å hjelpe deg når vi ikke vet størrelsen på gjelden ( er det snakk om ti tusen eller mange hundre?) om du har bil, boliglån osv.

Men det som alltid er lurt er å dra å snakke med banken og forklar dem din situasjon. At du har lyst til å starte på nytt, og betale ned gjelda da. Da kan du jo også ta med et budsjett du har lagd, som viser hvordan du har tenkt til å betale ned.

Skrevet

Det er ikke så mye. Rundt 30.000 men inkassoene vokser stadig vekk og det er fler av de. Var i banken og skulle snakke med de men de sa at alt gikk på nett som var under 200.000. Så fikk jeg ikke noen time der. Har ikke bil eller noe annet verdifullt å selge, eller bolig.

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Ring kommunens sentralbord, og be om å få snakke med økonomisk rådgiver. Han/hun vil kunne hjelpe deg med å få orden på saker og ting.

Flere som har vært der du er nå, lykke til :)

Skrevet

Kontakt nav for å få hjelp til å rydde opp. Så vidt jeg vet er det fremdeles kommunen som har ansvaret for gjeldsrådgivning.

Alternativt: Lag en realistisk nedbetalingsplan (med budsjett) og kontakt kreditorene for en avtale.

Skrevet

Kan du ikke spør noen i familien om et lite lån? Billigere å betale ned til dem enn det er til kreditorer.

Eller du kontaker hver kreditor og får en nedbetalingsavtale, dette kan du gjøre via mail.

Lykke til! Nettopp kommet ut av en slik "krise" selv..

Skrevet

Ring kreditorene og forklar dem din situasjon, også legg fram din betalingsevne. Du kan få noe ala samme opplegg hos dem som om du har lån i banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...