Anonym bruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Har en sønn som er ett år om noen uker. Han krabber ikke, men drar seg kun fremover på underarmene. Dette har han gjort siden han var 8,5 mnd. Han viser ingen tegn til å lette på rompa, eller skyve fra med armene så han kommer opp i stilling. Han sitter selv når jeg setter ham opp, men har ikke stresset med det siden han ikke gjør det selv. Han kommer seg ikke "ned" fra sittende stilling selv. Bare hvis han faller overende. Han snur seg veldig sjelden fra rygg til mage og omvendt også. Vet at det er veldig viktig med denne kryssgangen krabbing gir grunnet samarbeidet, høyre venstre hjernehalvdel. Den siste tiden viser han tydelige tegn på at han blir frustrert i lekesituasjonen siden han ikke får hentet til seg ting han mistet da han satt, eller at ting forsvinner langt vekk så han blir liggende å være irritert. Jeg oppmuntrer og utfordrer ham for å få ham til å bevege mer på seg, men han blir bare mer frustrert. Er det grunn til bekymring, eller bør jeg vente litt til? Skal jeg ta en tur til manuell terapeut e.l. for å sjekke ham for låsninger? Fysio ved fire mnd alder fant ingenting. Han er ellers en veldig blid og sosial krabat. Han sover godt og spiser bra. Hva ville dere gjort? Jeg vet jo at man ikke kan fremskynde utvikling, men liker ikke tanken på at han hopper over krabbing selvom det sikkert vil være naturlig at han lærer seg det etter at han evt har begynt å gå. Takk for at du gadd å lese;o)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Jeg ville ha hørt med helsesøster og lege på 1årskontrollen, som sikkert er like rundt hjørnet. Kanskje de kan henvise til nfysioterapeut igjen? Viss han ikke har vært inne siden han var 4 mnd kan det være greit med en ny sjekk.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Ville snakket med dem på helsestasjonen jeg. De skal ha en egen fysioterapeut tilknyttet helsestasjonen som har spesialisert seg på barn og hun/han kan hjelpe deg. Jeg har selv et barn som trengte litt oppmuntring pga et fysisk handikap og fikk god hjelp av denne fysioterapeuten, hun hadde mange tips til hvordan man skal stimulere og hjelpe ungen "over kneika". Min jente krabbet heller ikke før 1-års dagen, men da hun var 15 mnd gammel gikk hun. Hun har en "lam" arm så hun kom seg ikke opp i krabbestilling, men med riktig hjelp og litt stimulering gikk det fint likevel. Jeg er sikker på at det plutselig løsner for barnet ditt også, men det er greit med litt hjelp på veien.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Takk for svar! Gikk til en fantastisk manuell terapeut under graviditeten og han fikset også kolikken til junior. Lurte derfor på om jeg skulle gå til ham i tillegg til fysioterapeuten tilknyttet HS. Skader jo ikke med to meninger om saken heller. Syns det er vanskelig å avgjøre om han bare er bedagelig eller har et hinder vi ikke ser.
uhhuhher Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 Jeg hadde sikkert hørt med HS selv, jeg hadde nok vært småbekymret selv om jeg kanskje ikke hadde trengt det. :-) Sånn er det. Kan dog si dette: Sønnen min verken satte seg opp eller kom seg ned fra sittende før han begynte å krabbe. Før han krabbet, mens han enda ålet seg frem, ble han som du sier sittende uten å komme seg noen vei. Virker som at krabbingen automatisk gjorde at han kunne komme seg ned og opp fra sittende. I tillegg har jeg hørt at det ikke regnes som like avgjørende at barna er innom krabbestadiet i forhold til tidligere!
Gjest sug lut Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Har vært der og kan kanskje berolige litt - det trenger ikke være noe galt. Jeg har hatt en sånn, den ene ungen som ikke krabba men bare ålte, som ikke haddde på langt nær den mobiliteten som de andre hadde - de andre gikk mens ungen fortsatt ålte. Tror det var nokså nøyaktig rundt ettårsdagen at det ble noe krabbing for aller første gang, og så tok det enda fire måneder eller noe sånt før man kunne stå på beina og gå litt. Men det var bare sånn - ingenting var galt, det var bare det personlige tempoet på akkurat den biten som var annerledes. Det kjipe var jo at man begynte å vurdere å banke opp det neste neket som gnagde på hvorfor hvorfor hvorfor. Jeg var ikke bekymra, men gudbedre som "sammenliknerne" gikk meg på nervene.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Tusen takk for beroligende svar! Nummer en var heller ikke den raskeste på labben sånn motorisk sett. Temmelig bedagelig og vi fikk jo kommentarer om ham så da tenker jeg vi får det nå. Litt greit å være den som selv tar det opp først ihvertfall. Takketakk jenter )
Miss Dynamite Skrevet 10. januar 2012 #9 Skrevet 10. januar 2012 Jeg har en på straks 9 mnd. Får høre nesten DAGLIG, kan han ikke det, ikke det og det? Det er slitsomt. Han har nylig startet å rulle, klarer bare skyve seg bakover når han ligger på magen. Hvis vi setter han på rumpa, klarer han nå å hoppe seg bortover , (men det er jo liksom ikke bra da.) men det er eneste måten å få "fred" i huset på. Så sånn er det. Helsestasjonen ble sinna, og jeg må nå ta han med til fysio, fordi han var JO Så VELDIG sen sa de på HS...... Men jeg bekymrer meg ikke. Forrige barn var også sent ute. Han vil helst sitte, og smile og le
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2012 #10 Skrevet 10. januar 2012 Min jente er også sein i utviklingen. ålet seg fremover ganske kontrollert, en veldig sjelden gang gikk hun opp på fire. Ca akkurat på ettårsdagen begynte hun å sette seg opp og reise seg opp. Beina bare sto å skalv der hun sto, var så vidt de holdt henne. En uke senere spaserte hun behersket rundt møblene Hun krabber fremdeles ikke da, det her skjedde for ikke så lenge siden. Hun satt ikke selv før ca 11-12 mnd heller, hun hadde så lite kontroll at hun rett og slett bare veltet hvis vi satte henne opp... Satte seg ikke opp før hun klarte å reise seg opp, vet ikke egentlig hva som kom først... men da kom plutselig alt, og alt var til en viss grad kontrollert Helsesøster sa på ettårskontrollen at så lenge hun kom seg fremover rimelig kontrollert så var det ikke noe å bekymre seg for enda (på ettårskontrollen kunne hun bare å åle seg, ikke reise seg / sette seg). Men dersom vi ønsket etter hvert og hun fremdeles ikke krabbet etter hvert, så kunne de henvise til fysioterapeut. Min ser ut til å hoppe over krabbestadiet, ser ikke hvordan jeg kan få henne til å krabbe... nå vil hun bare gå langs møblene, og åler seg hvis hun skal ut på "åpent gulv". Men kan jo være at de begynner å krabbe når de først har lært å gå også. Ikke alle som gjør alt i "riktig" rekkefølge uansett om man gjør ting riktig eller ikke som forelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå