Gå til innhold

Noen som har fjernet mandlene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har fjernet mandlene her? og som har positive og negative sider ved det?

Jeg har vært mye syk i det siste, bihulebetennelse og halsbetennelse.

og lurer på å spørre legen om jeg kan ta mandlene for og se om det hjelper?

Har hatt 3 pencelin kurer nå. men er FORTSATT syk å svak.

er på jobb om dagene, men er stortsett bare det jeg har energi til... Lei ;-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fjernet mine og det hjalp! men det var ikke no morro for jeg ble ganske dårlig av narkosen, det sies at desto eldre man er desto verre er det å ta de:) Lykke til!

Og god bedring!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg har en venninne som tok mandlene i voksen alder (40) og det var ganske forferdelig, visstnok. Hun kunne kun drikke isvann en uke, og gikk ned 6 kg (en bonus iflg henne selv).

Men likevel var det verdt det da hun hadde nærmest kronisk halsbetennelse i mange år før dette

Beklager hvis jeg skremmer deg, men hadde det vært meg hadde jeg villet vite alle slags erfaringer - og ikke bare de positive :)

Skrevet

Jeg tok de i en alder av 23, hadde vært plaget med kraftige gjentatte halsbetennelser flere vintre på rad,og hadde gjort det igjen selv om det var en del ubehag i etterkant. Det er likevel bare for en kort tid, og man får god hjelp i smertestillende som også lar deg sove godt.

Jeg fikk smerter i ørene etter noen dager, dette hadde ingen forberedt meg på så jeg trodde faktisk at jeg fikk ørebetennelse, men legen forklarte at dette var helt normalt da smertene fra svelget flytter seg til ørene.

Dette er nå 17 år siden, og jeg tror de kan bruke en laser i dag og at ubehaget etter inngrepet er betraktelig mindre enn hva det var for min del. Lykke til, fjerner du mandlene får du det bedre med tanke på halsbetennelser osv.

Skrevet

Hei!

Er det noen som har fjernet mandlene her? og som har positive og negative sider ved det?

Jeg har vært mye syk i det siste, bihulebetennelse og halsbetennelse.

og lurer på å spørre legen om jeg kan ta mandlene for og se om det hjelper?

Har hatt 3 pencelin kurer nå. men er FORTSATT syk å svak.

er på jobb om dagene, men er stortsett bare det jeg har energi til... Lei ;-(

Hei! Jeg tok mine da jeg var 22 pga hyppige bronkitter. Plagene forsvant! Men jeg kunne ikke spise på 2 uker og gikk ned 8 kg. Det var fryktelig vondt etterpå - men angrer ikke!

Skrevet

tusen takk for svar!! ;-)

vet selv om mange som har tatt mandlene. som dere sier også så er det både positiv t å negativt med det..

Det positive for meg er at jeg gjerne kan gå ned noen kilo ;-) hehe!

Kan jeg spørre legen selv om jeg kan få tatt mandlene? eller hva?

Skrevet

Hei.

Jeg fjernet mine i fjor, da var jeg 23 år. Jeg må si jeg ble positivt overrasket, med tanke på alle "skrekk historiene " jeg hadde hørt. Helt ærlig angrer jeg på at jeg ikke tok de før. Mandlene mine var konstant hovne, hele tiden.. Men jeg fikk skikkelig halsbetennelser 3 ganger i mnd... så stort sett kronisk Jeg slet med å spise, jeg var myyyye syk. Slapp. Ikke kunne jeg være mye ute, hvis det blåste kaldt fikk jeg halsbetennelse. Hvis jeg ble bløt på bena f.eks= halsbetennelse. Jeg kunne ikke ha det kaldt inne, da ble jeg syk og fikk ekstremt hovne mandler. Pga skrekk historier utsatte jeg det gang på gang å fjerne de... MEN så tok jeg motet til meg.. Fjernet de. å jeg tuller ikke når jeg sier jeg har fått ett nytt liv. Jeg kan være ute, jeg har ikke vært syk på leeenge.. jeg trenger ikke spreng fyre, å blir jeg bløt på bena ender jeg ikke opp med å få den værste halsbetennelsen ever!! (ja det var faktisk så ille, FøR jeg fjernet de.).

Jeg våknet opp av narkosen, var i helt fin form. følte med veldig fin dag 1 (haha hadde jo litt innabords da). Litt mindre bra dag 2,3,4,5. Jeg hadde ikke voldsomme smerter. For meg kjentes det ut som en kraftig halsbetennelse, å det var jeg jo vant til. det var vondt å svelge, men ikke grusomt vondt:) å jeg viste at dette kanskje ble siste gang på en stund det ville gjøre vondt i halsen, å det ble det. Jeg ok faktisk ingen smertestillende. Prøvde den enestikkpilla 2 -3 ganger (sorry detaljer) men baken min klarte ikke heeelt å holde på de. men det gjorde ikke noe, gikk så fint uten.

Jeg har ikke vært syk mange gangene etter mandlene ble borte. å da jeg har vært syk har ikke det vært på grunn av mandlene såklart. så fjern de om du er plaget. den beste beslutningen jeg tok.

hehe eneste jeg husker var litt irriterende var at jeg siklet litt og at jeg hadde litt problemer med å snakke (noe min kjære syntes var helt greit). hehe

do it sier jeg:)

Skrevet

*tok ingen smertestillende

Skrevet

Jeg fjernes mandlene mine i spetember i fjor, da jeg var 20 år. våknet av narkosen og alt virket fint, var vistnok hoven og sliten, var litt tungt å snakke og spise men greit var det. Fikk beskjed om at det ville gjøre noe vondere dagen etter, men at det kunne sammenlignes som en litt kraftig halsbetennelse.

Gikk å la meg tidlig samme dag og våknet tidlig dagen etter at jeg lå og svelget unna blod. Ambulansen kom å kjørte meg til sykehuset og de fikk "sveiset" igjen blødningen, alt var fint, men hadde mistet mye blod, hadde mye vondt og kunne ikke engang svelge mitt eget spytt.

Skulle vente i 30 min på at lokalbedøvelsen skulle gi seg slik at det ville bli enklere å prate osv. Men etter 20 min skjedde det samme igjen, bare denne gangen fikk jeg ikke svelget unna, blodet bare rant ut i sykesengen og jeg måtte inn og "sveise" igjen.

Jeg ble lagt inn på sykehuset, der lå jeg i 3 dager før jeg fikk infeksjon i operasjonssåret. Til sammen lå jeg på sykehuset i 8 dager, da dro jeg på tross at legene ville holde meg enda litt. Jeg så og si ikke svelge mitt eget spytt, drikke eller spise. Tiden på sykehuset hadde jeg kun fått intravenøs veske.

Først nå klarer jeg å svelge drikke uten å måtte "dele opp" slurkene. Men enda kan jeg ikke bøye meg fremover samtidig som jeg svelger, for da farer det rett ut nesen.

MEN - dette skjer med ca 5% av alle som opererer mandlene, så det er ikke noe man skal regne med at skjer med seg. Sønnen min tok mandlene da han var 2,5 år og spise brød uten skorpe allerede dagen etter.

Men hele poenget med at jeg skrev dette er fordi dette var ikke noe legene jeg hadde vært til hadde informert meg særlig godt om. Så da dette skjedde var jeg så redd som jeg aldri før har vært. Syntes det er lurt å være forberedt på alle mulige komplikasjoner når man går til en operasjon.

Skrevet

Jeg fjernet mine da jeg var 27 år, og fikk et nytt liv.

Operasjonen var ukomplisert, men den første uken etterpå var ikke morsom. Sørg for å holde nivået av smertestillende konstant, og ta dem ca 1 time før du skal spise, da går det sånn noenlunde å svelge... det var verst da jeg våknet midt på natten av at effekten av de smertestillende ga seg, og måtte vente ca en time på at de virket igjen..

Vær innstilt på at du ikke bør være alene den første tiden, du trenger noen til å stelle med deg, og du vil ikke være i stand til å gjøre særlig mye annet enn å ligge og se på tv.. dette er hvis du fjerner dem på "gamlemåten" - laser kjenner jeg ikke til.

Jeg måtte overtale min lege til å henvise meg, han var ikke særlig villig og mente jeg ikke hadde store nok plager.

Første løpetur hadde jeg da jeg var frisk igjen etter to uker, og det føltes som om jeg hadde fått en ny kropp! Var tidligere alltid tett og tungpustet, hadde alltid problemer ved nedstigning når jeg var på fly, hadde altid følelsen av slimete og hoven hals. Alt dette er blåst bort, og jeg har aldri hatt en halsbetennelse etter det. (10 år) Hender jeg har litt fantomsmerter hvis jeg er forkjølet ;-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...