Gå til innhold

får barna deres sove hos andre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

gammle er de?

og hos hvem sover de hos?

jeg får mye pepper av mange i svigerfamilien, det fordi jeg ikke lar barna sove hos sine besteforeldre. det fordi jeg ikke stoler på dem ,. flere av de jeg har sagt nei til er ikke i stand pga alder og passe små barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men stoler på de. Fra de er 3-4 sover de over hos venner av seg. Vi har også mye overnatting her.

Besteforeldre har hatt de fra de er rundt 14- 16 mnd. Har ammet så lenge alle 3. Så har vært vanskelig før. Men vi har alle overnattet hos besteforeldrene før det og de har lagt dem mens vi har vært hos venner osv...

Skrevet

mine får sove hos mormor. hadde eldstemannn spurt om å få sove hos noen av tantene eller onklene sine, så hadde det nok vært helt greit. MEN han får ikke sove hos venner enda. han er 5 år, og jeg synes han er for liten + at jeg ikke liker at han skal sove hos noen som jeg ikke kjenner personlig... jeg hadde vært helt nærvevrak...

Skrevet

I alledager, snakk om å være hønemor:)

Mine har sovet borte fra de var under året, men da kun hos familie og et vennepar som vi har kjent hele livet.

Eldste vår er nå 6 år og har siden i fjo sovet hos venner, men nå er ikke h*n glad i å sove borte, så blir hos de hun slev ønsker, Minste er 4 år og han har allerede sovet hos en venn i barnehagen pluss noen venner av oss. Men han er en helt annen type og elsker å sove borte:)

Hvor gammel er barne ditt?

Skrevet

Klart barna får sove borte!

Men vi er veldig nøye på hvem.

De har sovet hos besteforeldre omtrentlig så lenge vi kan huske (sånn ettårsalderen). Ikke ofte - siden de bor mange timer unna oss, men når det skulle passe seg.

De får lov også til å overnatte hos onkler og tanter - men dette har ikke skjedd spesielt ofte da det bare ikke har blitt sånn.

Hos venner siden ca 4-5 årsalderen. Men da bare hos de vi kjenner aller best. stort sett bestevenninna på vår eldste - og vi vet godt av foreldrene - og hun er der ofte til vanlig også. Normalt sett overnatter de annenhver gang hos hverandre (viktig med rettferdighet her også :-)...)

Han minste har i aldreren 2,5 år ikke kommet til overnattingsstadiet med venner.

Fra skolealder har vår datter overnattet hos flere ulike venner. Samtlige av disse har foreldre jeg vet godt av og gjerne tar en kaffe på kjøkkenbenken med.

Skrevet

Flott at du stoler på deg selv og ikke setter deg selv og dine instinkter til side for å tilfredsstille alle andre!

Nei, min sønn får ikke sove så mye borte enda. Han har hatt to ordentlige overnattingsturer hos besteforeldrene - som jeg egnetlig stoler på, som har vært der som supre besteforeldre siden dag en og som ser han mye - men vi har ikke behovet, ser ikke behovet for gutten vår, og isåfall ville det bare blitt en sånn - besteforeldre vil, for å kose seg, proppe i han godteri, brus, juge til oss om ting og det kommer tidsnok , så ingenting å stresse med... =p Men de er de eneste han hadde fått sove hos hvis det skulle være noe.. Farmor, feks., ser han så sjeldent at der gidder jeg ikke at det skal være noe spørsmål engang. Blir for dumt.

Skrevet

Ja. Har sovet mye hoss besteforeldrene siden han var rundt året. Kjempedeilig for både oss, han og dem. De skaper helt andre bånd når de får bli kjent uten at vi foreldre står mellom. Og vi får litt kjæreste tid! Men nå er besteforeldrene her på begge sider unge, spreke og oppegående på alle mulige måter.

Fra han var ca 3 har han også overnattet hoss en venn, der vi er venner med foreldrene. De er like gammle og har hatt stor glede av å sove hoss verandre! Nå er han 5år og dersom spørsmålet kommer opp får han overnatte hoss venner, så lenge vi vet hvem foreldrene er og stoler på dem.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg syns det er viktig å lære barna å sove borte, så blir det ikke traumatisk hvis de en gang Må sove andre steder enn sammen med mamma og pappa.

Vi plikter å lære barna å være selvstendige, og gjør dem ingen tjeneste ved å gjøre dem skeptiske til alle andre enn foreldrene. De vokser veldig på å få lov å være på liggebesøk.

Men selvsagt må man stole 100 % på dem man lar dem sove hos!

Skrevet

Flott at du stoler på deg selv og ikke setter deg selv og dine instinkter til side for å tilfredsstille alle andre!

Nei, min sønn får ikke sove så mye borte enda. Han har hatt to ordentlige overnattingsturer hos besteforeldrene - som jeg egnetlig stoler på, som har vært der som supre besteforeldre siden dag en og som ser han mye - men vi har ikke behovet, ser ikke behovet for gutten vår, og isåfall ville det bare blitt en sånn - besteforeldre vil, for å kose seg, proppe i han godteri, brus, juge til oss om ting og det kommer tidsnok , så ingenting å stresse med... =p Men de er de eneste han hadde fått sove hos hvis det skulle være noe.. Farmor, feks., ser han så sjeldent at der gidder jeg ikke at det skal være noe spørsmål engang. Blir for dumt.

Så deilig å høre at det finnes i hvertfall èn til som tenker som meg:-). Får litt kritikk jeg også for at vi ikke lar datteren vår på litt over to år sove hos besteforeldre. Men - har ikke hatt behovet ennå, også elsker jeg å hente henne om morgenen når hun våkner, og ta henne opp i sengen vår for å tulle og tøyse. Morgenstund har gull i munn, og det vil jeg ha masse av! Gjør som du selv vil og ikke la deg presse av masete besteforeldre eller onkler/tanter/venner/barnehage. Tiden kommer tidsnok.
Skrevet

Hun har sovet hos besteforeldre siden kanskje 10 mnd. sluttet å amme rundt 8 mnd. De bor et stykke unna, så hun har vært der en uke alene på det meste ellers er det en helg innimellom. Hun er nå 2 år. Syns det er greit hun trives sånn, og hun får mer kontakt med de. Hun har også 2 tanter der som bor hjemme enda. Nå har vi kun min side her, så da blir det lett sånn.

Og hun har sovet over hos tanta og onklen sin noen ganger og det er også stor stas. Har ikke sovet hos venner enda. Men har ikke hatt noe behov heller. Nå er det fødsel snart for tur, så da blir det nok noen koseturer til fjellet eller til tante og onkel :))

Men fikk også pes fordi vi ventet så lenge med at hun skulle sove over hos foreldrene min. Det er vanlig der oppe at de begynner tidlig, siden foreldre skal ut på fest og ha fritid. Men for meg er jeg ikke å drikke og fester, kanskje ut å spise. Men det presset med at du må ut å ta deg litt fri osv. fristet ikke.

Nei ta det når DU og Dere føler det er rett. Man blir jo bare stressa hvis man skal ha ungene borte når man egentlig ikke føler det er riktig, så glad jeg ventet til det ble naturlig for oss.

Skrevet

Mine er 5 og 7 og sover hos familie og barn av våre venner. Hos familie og gode venner av oss har de sovet innimellom siden de var ganske små.

De kommer mer spørsmål om overnatting fra venner på skole og barnehage og der er jeg mer skeptisk. Noen foreldre stoler jeg på og det ville ikke vært noe problem, men det er enkelte jeg ikke ville overlatt barna mine til på overnatting.

Prioriterer derfor søskenbarn og barn av venner i forhold til overnatting.

Skrevet

Jeg har hatt de fleste av mine tantebarn på overnatting fra de var før året. Det er jeg kjempeglad for, en får et mye tettere og nærere forhold til dem, enn når en ser dem sammen med foreldrene.

Når jeg ser på mine tantebarn så tror jeg absolutt at barn har veldig godt av å sove hos andre (forutsatt at barna er klare for å sove borte og er trygg på den voksne barnet skal sove hos selvfølgelig).

Skrevet

Jenta vår på 3,5 har overnattet hos besteforeldre (på begge sider) flere ganger, og tante og onkel. I tillegg har hun sover hos naboen vår, som er hennes beste venninne. Vi har blitt godt kjent med foreldrene. I sommer som var var hun med mormor og morfar på camping en helg, helt topp! Første gang hun sov borte var hun vel en 10 mnd, det var hos besteforeldre.

Tror det viktig at barna lærer seg at andre voksne personer også er trygge å være hos, samtidig som familien veldig gjerne ønsker å få være sammen med barna å egne premisser.

Tror mange foreldre hadde hatt godt av å senke skuldrene litt.. Med mindre besteforeldrene er "haugamle", har sviktende hukommelse og helse så ser jeg ikke problemet med at de skal få tilbringe kvalitetstid med sitt barnebarn, samtidig som mor og far gjerne får litt etterlengtet kjærestetid!

Skrevet

Jent vår er to og ett halvt, og har kun sover borte to ganger, hos farmor begge ganger. Det har gått helt fnt, men v har ikke så stort behov for det egentlig. Huner trygg på andre voksne, og andre har lagt henne her hjemme, og borte hos mormor og morfar når vi har vært i selskap og kommet senere hjem. Det har gått helt fint. Føler ikke at behovet for at hun absolutt må overnatte alene for å ha et godt forhold ti besteforeldre er der.

I helgene er det viktigere for oss med familietid enn kjærestetid. Vi koser oss sammen hjemme når hun sover :-)

Skrevet

Tror det viktig at barna lærer seg at andre voksne personer også er trygge å være hos, samtidig som familien veldig gjerne ønsker å få være sammen med barna å egne premisser.

Tror mange foreldre hadde hatt godt av å senke skuldrene litt.. Med mindre besteforeldrene er "haugamle", har sviktende hukommelse og helse så ser jeg ikke problemet med at de skal få tilbringe kvalitetstid med sitt barnebarn, samtidig som mor og far gjerne får litt etterlengtet kjærestetid!

Kunne ikke vært mer enig. Besteforeldrene får mulighet til å bli kjent med barna på helt andre vilkår når ikke foreldrene er tilstede. Jeg mener det er viktig både for barna og besteforeldrene!

Ser at mange mener de ikke trenger kjærestetid. Jeg tror alle treger det. Man trenger å få være bare kjærester og ikke mamma og pappa samtidig. lutselig en dag våkner man og oppdager at man er iferd med å miste hverandre, og da er det gjerne forsent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...