Gå til innhold

Beregning av foreldrepenger...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig utdannet i sommer (har derfor ikke tjent penger de siste årene), og fikk meg jobb i august. Er nå gravid, med termin i september. Har bare årsvikariat (lærer) og er dermed ansatt ut juni. Er ansatt i 90%-stilling, men jobber for øyeblikket i 100% grunnet en annen sykmelding på jobb. Hvordan blir foreldrepengen beregnet, hvilke tall går de ut ifra?

 

Prøvde meg på kalkulatoren på nav sine sider, og da fikk jeg opp at jeg ville få utbetalt rundt 300kr i uken????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

viss jeg ikke tar helt feil, så regner de ut ifra 6 av de 10 beste mnd før fødsel?? det jeg gjorde når ventet mitt første var å snakke med ei på lønningskontoret, hadde veldig varierende mnd inntekt, så hun slo sammen beløpet jeg hadde tjent 9 mnd før termin, å tok eg gjennomsnitts utbetaling av det, men det du tjener nå får du nok i permisjon, jobber du 100% får du det videre også, for en skal vell levere lønnslipp med søknaden???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma til rosa og blo: regelen om de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden - for alle andre regnes et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd om man har variabel inntekt - og de siste 4 ukene for de som har fast inntekt...

 

HI: Du opparbeider deg rett til foreldrepenger om du jobber ut juni - men vil jo gå uten lønn i julig og august fram til 3 uker før termin om du ikke finner annen jobb.. En annen mulighet er å begynne permisjonen tidligere - den kan startes inntil 12 uker før termin men du får da mindre tid sammen med babyen.

Nav vil nok regne et snitt over 3,6 eller 9 siste mnd med inntekt for å beregne foreldrepengene dine, grunnen til at du får en så lav sum når du bruker veilederen er fordi den tar utgangspunkt i inntekten de siste 3 år - og som student har du neppe hatt så mye inntekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma til rosa og blo: regelen om de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden - for alle andre regnes et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd om man har variabel inntekt - og de siste 4 ukene for de som har fast inntekt...

 

HI: Du opparbeider deg rett til foreldrepenger om du jobber ut juni - men vil jo gå uten lønn i julig og august fram til 3 uker før termin om du ikke finner annen jobb.. En annen mulighet er å begynne permisjonen tidligere - den kan startes inntil 12 uker før termin men du får da mindre tid sammen med babyen.

Nav vil nok regne et snitt over 3,6 eller 9 siste mnd med inntekt for å beregne foreldrepengene dine, grunnen til at du får en så lav sum når du bruker veilederen er fordi den tar utgangspunkt i inntekten de siste 3 år - og som student har du neppe hatt så mye inntekt....

 

Du ser ut til å kunne dette med opptjening av foreldrepenger. Jeg har hatt varierende inntekter de siste månedene, da jeg kun har hatt 50% fast og jobbet mye kveldsvakter utover den faste stillingsprosenten. Nå har jeg begynt i en stilling på nesten 90%, men til tross for dette, har lønningen gått ned. Vil de beregne 6 av 10 siste månedene, elelr vil de ta den inntekten jeg har i det jeg går ut i permisjon? Jeg jobber noen få ekstravakter utover den faste stillingsprosenten jeg allerede har. Det blir mest sansynlig mest gunstig for meg om de velger de 6 beste av de siste 10 mnd, så jeg håper det er den beregningsmetoden de bruker. Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ferdig utdannet i sommer (har derfor ikke tjent penger de siste årene), og fikk meg jobb i august. Er nå gravid, med termin i september. Har bare årsvikariat (lærer) og er dermed ansatt ut juni. Er ansatt i 90%-stilling, men jobber for øyeblikket i 100% grunnet en annen sykmelding på jobb. Hvordan blir foreldrepengen beregnet, hvilke tall går de ut ifra?

 

Prøvde meg på kalkulatoren på nav sine sider, og da fikk jeg opp at jeg ville få utbetalt rundt 300kr i uken????

 

Mest sannsynlig vil du få den inntekten du har nå som grunnlag for foreldrepengene.

Dersom du fortsetter å jobbe 100% frem til ditt vikariat er over vil du nok få dette som grunnlag. Går du tilbake til 90% vil du nok få det.

NAV tar etter hovedregelen utgangspunkt i inntekten du har når du går ut i permisjon. I ditt tilfelle inntekten du har i når du går ut i lærerferie i juni.

Snitt regnes når man har variabel inntekt gjennom hele opptjeningstiden. Dette er ikke helt tilfelle i din sak. Du er nyutdannet og har fått fast og varig inntekt. Dette legger nav vekt på da du mest sannsynlig ville fortsatt i full stilling som lærer om du ikke hadde gått ut i permisjon.

Det er umulig å gi det et konret fasitsvar, men tror nok som nevnt at du får inntekten du når du går ut ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma til rosa og blo: regelen om de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden - for alle andre regnes et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd om man har variabel inntekt - og de siste 4 ukene for de som har fast inntekt...

 

HI: Du opparbeider deg rett til foreldrepenger om du jobber ut juni - men vil jo gå uten lønn i julig og august fram til 3 uker før termin om du ikke finner annen jobb.. En annen mulighet er å begynne permisjonen tidligere - den kan startes inntil 12 uker før termin men du får da mindre tid sammen med babyen.

Nav vil nok regne et snitt over 3,6 eller 9 siste mnd med inntekt for å beregne foreldrepengene dine, grunnen til at du får en så lav sum når du bruker veilederen er fordi den tar utgangspunkt i inntekten de siste 3 år - og som student har du neppe hatt så mye inntekt....

 

Du ser ut til å kunne dette med opptjening av foreldrepenger. Jeg har hatt varierende inntekter de siste månedene, da jeg kun har hatt 50% fast og jobbet mye kveldsvakter utover den faste stillingsprosenten. Nå har jeg begynt i en stilling på nesten 90%, men til tross for dette, har lønningen gått ned. Vil de beregne 6 av 10 siste månedene, elelr vil de ta den inntekten jeg har i det jeg går ut i permisjon? Jeg jobber noen få ekstravakter utover den faste stillingsprosenten jeg allerede har. Det blir mest sansynlig mest gunstig for meg om de velger de 6 beste av de siste 10 mnd, så jeg håper det er den beregningsmetoden de bruker. Vet du noe om dette?

 

Er stilling du nå har på 90% fast?

Hvis den ikke er - hvor lang varighet er det på arbeidsavtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma til rosa og blo: regelen om de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden - for alle andre regnes et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd om man har variabel inntekt - og de siste 4 ukene for de som har fast inntekt...

 

HI: Du opparbeider deg rett til foreldrepenger om du jobber ut juni - men vil jo gå uten lønn i julig og august fram til 3 uker før termin om du ikke finner annen jobb.. En annen mulighet er å begynne permisjonen tidligere - den kan startes inntil 12 uker før termin men du får da mindre tid sammen med babyen.

Nav vil nok regne et snitt over 3,6 eller 9 siste mnd med inntekt for å beregne foreldrepengene dine, grunnen til at du får en så lav sum når du bruker veilederen er fordi den tar utgangspunkt i inntekten de siste 3 år - og som student har du neppe hatt så mye inntekt....

 

Du ser ut til å kunne dette med opptjening av foreldrepenger. Jeg har hatt varierende inntekter de siste månedene, da jeg kun har hatt 50% fast og jobbet mye kveldsvakter utover den faste stillingsprosenten. Nå har jeg begynt i en stilling på nesten 90%, men til tross for dette, har lønningen gått ned. Vil de beregne 6 av 10 siste månedene, elelr vil de ta den inntekten jeg har i det jeg går ut i permisjon? Jeg jobber noen få ekstravakter utover den faste stillingsprosenten jeg allerede har. Det blir mest sansynlig mest gunstig for meg om de velger de 6 beste av de siste 10 mnd, så jeg håper det er den beregningsmetoden de bruker. Vet du noe om dette?

 

Er stilling du nå har på 90% fast?

Hvis den ikke er - hvor lang varighet er det på arbeidsavtalen?

 

Ja, den er på 87% fast, og jeg jobber itilegg litt ekstra på et annet sted. Men jeg har bare hatt 50% midlertidig i 4 av 10 månedene før jeg går ut i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma til rosa og blo: regelen om de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden - for alle andre regnes et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd om man har variabel inntekt - og de siste 4 ukene for de som har fast inntekt...

 

HI: Du opparbeider deg rett til foreldrepenger om du jobber ut juni - men vil jo gå uten lønn i julig og august fram til 3 uker før termin om du ikke finner annen jobb.. En annen mulighet er å begynne permisjonen tidligere - den kan startes inntil 12 uker før termin men du får da mindre tid sammen med babyen.

Nav vil nok regne et snitt over 3,6 eller 9 siste mnd med inntekt for å beregne foreldrepengene dine, grunnen til at du får en så lav sum når du bruker veilederen er fordi den tar utgangspunkt i inntekten de siste 3 år - og som student har du neppe hatt så mye inntekt....

 

Du ser ut til å kunne dette med opptjening av foreldrepenger. Jeg har hatt varierende inntekter de siste månedene, da jeg kun har hatt 50% fast og jobbet mye kveldsvakter utover den faste stillingsprosenten. Nå har jeg begynt i en stilling på nesten 90%, men til tross for dette, har lønningen gått ned. Vil de beregne 6 av 10 siste månedene, elelr vil de ta den inntekten jeg har i det jeg går ut i permisjon? Jeg jobber noen få ekstravakter utover den faste stillingsprosenten jeg allerede har. Det blir mest sansynlig mest gunstig for meg om de velger de 6 beste av de siste 10 mnd, så jeg håper det er den beregningsmetoden de bruker. Vet du noe om dette?

 

Er stilling du nå har på 90% fast?

Hvis den ikke er - hvor lang varighet er det på arbeidsavtalen?

 

Ja, den er på 87% fast, og jeg jobber itilegg litt ekstra på et annet sted. Men jeg har bare hatt 50% midlertidig i 4 av 10 månedene før jeg går ut i permisjon.

 

Vanskelig å gi et fasitsvar i og med at du har jobbet såpass variabelt.

Men det som er vanlig i tilfeller der man har en fast stilling og jobber noe ekstra er at arbeidsgiver skriver 2 inntekts/og skatteopplysningsskjemaer til nav.

Et skjema som går på den faste inntekten din, som nå er på 87%.

Og et skjema som går på det du har jobbet ekstra. På ekstrainntekten regner de som regel et snitt av 3/6 siste mnd.

 

Så jeg tror du får din 87% stilling som grunnlag på foreldrepengene i og med at det er fast stilling. Det er jo den du vil tape når du er i permisjon.

I tillegg vil du nok få et snitt av det du har jobbet ekstra.

å beregne 6 beste av 10 siste er kun en særregel som bruker for de som har mottatt dagpenger i opptjeningstiden, og vil derfor ikke være gjeldende i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Nisand.

Men jeg synes det er rart at dette ikke kommer tydeligere fram på NAV sine nettsider. Der står det nemlig, at de benytter den beregningsmetoden som gavner mor best økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Nisand.

Men jeg synes det er rart at dette ikke kommer tydeligere fram på NAV sine nettsider. Der står det nemlig, at de benytter den beregningsmetoden som gavner mor best økonomisk.

 

Nav sine beregningsmetoder gavner ingen bortsett fra Nav selv... Uansett om det gjelder foreldrepenger, sykepenger eller noe annet.

Men Nav skal kunne hjelpe deg, så om du ordner et møte med dem så får du (kanskje) svar på det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, et møte er nok lurt, så jeg vet litt mer om hvordan dette vil bli. Samtidig så har jeg hørt og erfart at mange NAV ansatte ikke kan jobben sin. Det har hendt at jeg har fått ett svar, og så tatt utgangspunkt i kunnskapen jeg fikk, for så å bli avvist av en annen NAV ansatt som avviser det som kollegaen har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke står klarere hvordan grunnlaget beregnes er fordi det er så utrolig mange forskjellige saker.

Det ville være umulig å beskrive en metode som skulle ligge til grunn for de fleste saker.

Lovverket ble laget for mange år siden og har ikke endret deg tilstrekkelig i takt med utviklingen i arbeidslivet.

 

Men jeg er enig med deg i at det ikke burde stå at det brukes den beregningsmetoden som gagner mor best. Det burde heller stå at foreldrepengene skal erstatte inntekten man taper ved å gå ut i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...