Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Skal begynne ny daglig leder i bedriften jeg jobber i. Han har gitt beskjed om at han og han som blir nk skal jobbe tidlig hver dag, mens resten av oss må jobbe 12-20 hver eneste dag, pluss at de ikke skal jobbe helger så det må vi andre også ta. Er det virkelig lov? Hmm.. Det står ingenting i kontraktene våre om at vi kun skal jobbe sent. Blir litt oppgitt, men vi må vel bare finne oss i det. Skulle gjerne byttet jobb, men bor på en liten plass, så er ikke akkurat flust i jobber. Men med en gang det kommer noe skal jeg søke med en gang!!
Isola&Lille+julegave Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Står det noe om arbeidstid i kontrakten?? Ellers kan du lese hva som står i arbeidsmiljøloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20050617-062.html Håper du finner noe annet. å ha slike arbeidstider hver dag OG jobbe helger er virkelig pyton!! Så klart gidder ikke sjefen det!
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Om det er lov eller ikke, kommer helt ann på hva som står i arbeidskontraktene deres. Dersom det står spesifikt 2-delt turnus eller x antall jobbehelger så kan ikke dette endres uten videre. i såfall må arbeidsgiver gå til endringsoppsigelse.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Det står vel ikke noe spesielt i kontrakten om arbeidstider. Men det står jo ikke akkurat at vi skal jobbe sent hver dag/hver helg heller. Så teknisk sett kan de vel gjøre det, syns bare det utrolig kjipt!! Skal kontakte fagforeningen/ledelsen i bedriften å høre hva som er lov og ikke.
It's all about me Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Uansett hva som står i kontraktene så turnusen dere har hatt til nå fast hvis den har vært slik over lengre tid. Dvs. forandringer fra kontrakten blir fast hvis det holdes slik over rimelig tid. Så slike drastiske forandringer i arbeidstidene må varsles med like lang frist som oppsigelsestidene deres. Kan ikke bare si fra neste uke eller neste mnd. Dere må få sjansen til å si opp og jobbe ferdig før tidene trer i kraft. Skjønner at sjefen vil ha grom-tidene, men noe sjakk-trekk som skaper god arbeidsmoral og samhold er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2012 #7 Skrevet 9. januar 2012 Skal begynne ny daglig leder i bedriften jeg jobber i. Han har gitt beskjed om at han og han som blir nk skal jobbe tidlig hver dag, mens resten av oss må jobbe 12-20 hver eneste dag, pluss at de ikke skal jobbe helger så det må vi andre også ta. Er det virkelig lov? Hmm.. Det står ingenting i kontraktene våre om at vi kun skal jobbe sent. Blir litt oppgitt, men vi må vel bare finne oss i det. Skulle gjerne byttet jobb, men bor på en liten plass, så er ikke akkurat flust i jobber. Men med en gang det kommer noe skal jeg søke med en gang!! Noen ganger er det en god grunn til at sjefen bør jobbe tidlig. Det kan ha med leveransetidspunkter å gjøre, nødvendighet i å få tak i folk fra andre bedrifter i arbeidstiden ol. Snakk med den nye sjefen om hvordan dere opplever det. Kansje det finnes en løsning om kan fungere for alle parter.
☀ Lille prinsesse - juli2011 ☀ Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 Er det mulig!? Kanskje det er lov, men de må forstå at de ikke får godt arbeidsmiljø på den måten. Lite taktisk gjort av sjefen synes jeg. Det kommer nok ikke til å gå lang tid før det eneste som vil jobbe der er studenter, det blir høyt sykrfravær, og arbeidsmiljøet er på bånn. Nei, begynn å søke andre jobber du, med din nåværende sjef som referanse, og kom deg bort derfra..
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Det er ganske vanlig at sjefen jobber mest dagtid, det er mange grunner til det og at man skal være tilgjengelig på dagtid for leverandører osv er en av årsakene. Jeg er butikksjef selv og har jobbet i flere forskjellige kjeder, det vanlige er at butikksjefen jobber 0-1 kveldsvakter på fast turnus, men tar kveldsvakter ved sykdom, ferie, i travle perioder osv. Selv jobber jeg en kveld i uken fast. Men det er ikke vanlig at nestkommanderende jobber bare dagtid, han/hun skal jo være tilgjengelig ved leders fravær og i de kjedene jeg har jobbet må nk jobbe vanlig turnus med ca 2 kvelder i uken og annenhver lørdag pluss at sjefen og nk ikke kan ta ferie samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå