Gå til innhold

Litt mattehjelp noen? Formel for prosentregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fins det en formel man kan bruke for å regne ut følgende:

Hvis man vet at 300 000 (eller et annet gitt tall) er 15%, hvordan finner man ut hva 100% blir i kroner?

Jeg er ikke så himla flink i matte, og det er sikkert en enkel formel, men jeg orker ikke prøve å resonnere meg fram til den akkurat nå...

Noen som kan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fins det en formel man kan bruke for å regne ut følgende:

Hvis man vet at 300 000 (eller et annet gitt tall) er 15%, hvordan finner man ut hva 100% blir i kroner?

Jeg er ikke så himla flink i matte, og det er sikkert en enkel formel, men jeg orker ikke prøve å resonnere meg fram til den akkurat nå...

Noen som kan?

Alt ganger % delt på 100 = svar

X ganger 15 delt på 100 = 300 000

15x delt på 100 = 300000

X= 2000000 (2 mill)

Skrevet

Ok, jeg henger med i de tre første leddene, men så detter jeg av fra linje 3 til 4. Gidder du prøve å forklare mellomregningen der?

HI

Skrevet

Hvis 300000 er lik 15 %, så finner du 1 % ved å dele på 15

Når du har funnet ut hva 1 % er, må du gange med 100 for å finne 100 %

Skrevet

Mellom de to nederste linjene er det vanlig brøkregning og reglene der er at man må gjøre det samme på begge sider av = og det man gjør, gjør man for å få X alene på den ene siden. Altså må man når man har 15x/100 på den ene siden, først gange med 100 på begge sider og da får man

15X = 300 000 ganger 100 =30 000 000

Så må man dele med 15 på begge sider for å få X helt alene på venstresiden, da får man

X = 30 000 000/15 = 2 000 000

Skrevet

Tusen takk begge to, min brødregning har sunket ned i minnenes sump for lenge siden, men jeg hang med når du forklarte. Takker så mye til #5.

og #4, takk til deg for

Del kr/del % = 1%

1%*100 = total

Den skal jeg klare å huske utenat.

HI

Skrevet

Tusen takk begge to, min brødregning har sunket ned i minnenes sump for lenge siden, men jeg hang med når du forklarte. Takker så mye til #5.

og #4, takk til deg for

Del kr/del % = 1%

1%*100 = total

Den skal jeg klare å huske utenat.

HI

Ehem - brøkregning. Brødregningen min er faktisk ganske up-to-date, da jeg stadig vekk baker :-P

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...