Gå til innhold

Om innvandring

Anbefalte innlegg

Skrevet

“De kommer i stadig større grupper hit til byen. De tar jobbene fra oss og stiller stadig større krav til sosiale goder. De foretrekker å isolere seg i egne bydeler; særlig kvinnene gidder ikke lære seg språket vårt, og de forlanger at barna deres skal gå i egne klasser. Så snart de har skrapt sammen nok penger, sender de billetter til hjemlandet, slik at nære og fjerne slektninger også kan følge dem hit” -

Oversettelse fra leserinnlegg i en avis i Chicago på 1800-tallet, om NORSKE innvandrere

Noen ting er verdt å huske! Man skal ikke glemme egen historie!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nordmenn bosatte seg vel langt ute på viddene i Dakota. Ikke kostet de USA noe særlig heller, faktisk betalte de skatt

Skrevet

Nordmenn bosatte seg vel langt ute på viddene i Dakota. Ikke kostet de USA noe særlig heller, faktisk betalte de skatt

Hvor har du det fra??????

Skrevet

Hvor jeg har det fra? USA hadde, på lik linje med europeiske land, et skattesystem også på 1800-tallet der også innvandrere betalte skatt

Skrevet

Du vet at innvandrere i Norge også betaler skatt? Og om nordmenn bosatte seg viddene i Dakota, hvorfor fantes det en egen norsk bydel i brooklyn?

Skrevet

"Du vet at innvandrere i Norge også betaler skatt?"

Klart jeg vet det. Jeg vet også at MANGE løper rett til NAV.....

Skrevet

Som så mange nordmenn.

Norge ville ikke klart seg uten innvandrere. Da ville det vært totalt kjørt for oss. Husker mediene la ut skattelistene for noen år tilbake. Da viste de at taxisjåfører i Oslo skatter mer på ett år enn jeg tjener brutto.

Skrevet

"Som så mange nordmenn."

Men nå var tema innvandring i Norge vs. innvandring i USA på 1800-tallet

Skrevet

Som så mange nordmenn.

Norge ville ikke klart seg uten innvandrere. Da ville det vært totalt kjørt for oss. Husker mediene la ut skattelistene for noen år tilbake. Da viste de at taxisjåfører i Oslo skatter mer på ett år enn jeg tjener brutto.

Vet du hvor mye snusk de drosjesjåførene er tatt på?

Og ja, i forhold til folketall(etter hvor en er fra opprinnelig) så løper flere innvandrere ned NAV, OG de overbefolker våre fengsel.... Prosentvis, slik at du forstår det....

Skrevet

Nå kjenner jeg at jeg blir provosert igjen, og det pleier sjelden å gå bra på DIB. MEN, du HI, er du litt enkel, eller er du bare ute etter å lage kvalm?? Mener du helt seriøst at mennesker som er i en situasjon som gjør dem til innvandrere i et fremmed land, som har opplevd krig, sult, forfølgelse og trakassering i sitt hjemland, at disse menneskene skulle klare seg like bra i Norge som gjennomsnittsnordmannen som stort sett ikke opplever NOEN av disse tingene? Hvor logisk ville det være???

Skrevet

Du snakker om flyktninger Hysterika,ikke innvandrere. Flyktninger trenger hjelp, og det er ikke forventet at de skal klare seg like godt som nordmenn.

Skrevet

Ja, det er jammen sant, jeg leste ikke godt nok før jeg svarte. Men det er vel også sånn at innvandrere kommer med "bagasje"? Man reiser vel ikke fra hjemlandet sitt for å bosette seg i et fremmed (kaldt!) land sånn helt uten videre? Og de som kommer som innvandrere løper vel ikke til NAV? De kommer fra andre land i Europa (hovedsaklig Sverige og Polen) for å jobbe i Norge. Hvem er det som løper til NAV??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...