Gå til innhold

Fødsel i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som vet hvilke muligheter vi har for å føde i utlandet?

Mannen min er dansk og jeg er norsk. Vi har termin 12. juni og svigerforeldrene mine har gullbryllupsdag 23. juni. Da jeg fødte barn nr 1. kom han 14 dager etter termindato, så dette kan jo alltids skje igjen.

Mannen min har to brødre med familie i USA og de kommer til Danmark ifm gullbryllupet. Vi har derfor ekstra lyst til å komme til Danmark.

En vill ide har derfor dukket opp i hodet mitt: hva med å føde i Danmark?

Noen som vet om dette kan la seg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

Tror ikke det ville bli noe problem.

jeg er nordmann som bor i danmark og har født 2 barn her.

men du bør undersøke det litt mere siden du bor i norge.

kanskje prøve å kontakte den norske ambassade i danmark.

for å høre om eventuelle muligheter for det, hvilke sykehus/fødeavdeling du skal kontakte osv.

og om barnet blir dansk eller norsk statsborger.

Eller hvis "din danske" familie har en læge der nede,som du kan snakke med. ang sykehus osv.

men hvis du skal føde i danmark,så skal du jo nesten reise ned i god tid... hvis du skal reise med fly.

ellers kan du jo bli nektet å komme med flyet.

men jeg har bare gode erfaringer med de danske sykehus.

de har noen gode jordmødre.

jeg fødte ambulant andre gang.. dvs at jeg kan ta hjem etter 2-3 timer. (hvis det har vært en normal fødsel)

men prøv å undersøk litt mere og kanskje snakke med din egen lege / jordmor.som kanskje vet litt mere enn meg :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Før du begynner å undersøke med sykehus eller leger eller sånne ting, så må du ta kontakt med trygdekontoret / nav og sjekke regler for dekning av planlagt fødsel i Danmark. Og sørg for at den informasjonen er sikker og riktig, ikke bare noe som noen har hørt eller som noen tror.

Jeg kjenner ikke til reglene her, men jeg vet at det kan bli en svært dyr fornøyelse om ikke alt er i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...