Magia Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har en sønn på snart to år, og tenker at det snart er på tide med et lite søsken. Begynte på utdannelsen i høst, og har 3 1/2 år igjen før jeg er ferdig, så om det blir søsken snart, blir jeg nødt til å få barn under studietiden. Noen som har erfaringer å dele rundt dette? Vil ikke vente til småen er 6 år, og kanskje lenger dersom jeg ikke får full jobb når jeg er ferdig...
C.L.H85 Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Jeg og gubben delte permisjonen slik at han var hjemme 2 dager i uka, da jeg var på forelesninger og sånn..Funket bra her hvis det var det du lurte på? I tillegg får du fødselstipend(samme som man får i stipend og lån, bare man slipper å betale det tilbake;)
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2012 Ser at jeg ikke spurte om noe spesielt i HI mitt. Men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på heller. Lurer kanskje på om det er best å vente eller få nr 2 i studietiden. Hvordan er det hvis man f eks blir dårlig under svangerskapet? Slet veldig med bekkenløsning forrige gang, og er redd jeg ikke skal ha krav på noen penger dersom jeg blir for dårlig til å komme meg til skolen f eks.
C.L.H85 Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Ser at jeg ikke spurte om noe spesielt i HI mitt. Men jeg vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på heller. Lurer kanskje på om det er best å vente eller få nr 2 i studietiden. Hvordan er det hvis man f eks blir dårlig under svangerskapet? Slet veldig med bekkenløsning forrige gang, og er redd jeg ikke skal ha krav på noen penger dersom jeg blir for dårlig til å komme meg til skolen f eks. Så lenge du er meldt opp til fag og gjennomfører får du penger, men hvis du uteblir fra eksamen så blir det som vanlig. Jeg hadde få obligatoriske oppmøter for å si det sånn. Du mottar ikke fødselsstipend før etter du har fått baby- altså permisjonspenger, men du kan gå på skole i permisjonen hvis du vil det. Hør med en veileder, de forklarer best. Fra laanekassen skal du utfylle et G skjema som er om foreldrestipend/fødselstipend... Du kan bli sykemeldt fra fag også under graviditet, men vet ikke om du vil få noen penger da?? Det har med nav og gjøre Jeg klarte å studere imens jeg har baby hjemme, men det blir ganske hektisk opp mot eksamner... Ihvertfall hvis du i tillegg har en baby som ikke sover
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2012 Ok.. Kanskje jeg skal høre med en veileder på skolen. Man er jo f eks ikke meldt opp til fag rett før sommeren, så om man er uheldig med tidspunktet man blir gravid, kan det hende man ikke får støtte? Må undersøke litt mer, har som sagt ikke lyst til å vente mange år med nestemann.. Går fulltid, så har forelesning stort sett hver dag. Ikke alt er obligatorisk, men jeg er ingen kløpper på å lese meg frem til alt mulig selv, og trenger forelesningene for å få stoffet ordentlig inn.
C.L.H85 Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Ok.. Kanskje jeg skal høre med en veileder på skolen. Man er jo f eks ikke meldt opp til fag rett før sommeren, så om man er uheldig med tidspunktet man blir gravid, kan det hende man ikke får støtte? Må undersøke litt mer, har som sagt ikke lyst til å vente mange år med nestemann.. Går fulltid, så har forelesning stort sett hver dag. Ikke alt er obligatorisk, men jeg er ingen kløpper på å lese meg frem til alt mulig selv, og trenger forelesningene for å få stoffet ordentlig inn. Hadde fulltid jeg og, 30 p på et semester Men går på universitetet i Oslo og faget jeg tar er forbeholdt mye egen innsats. Er maks 6 timer på skolen i uka Du får fødselstipend på sommeren og... Bare hør med en veileder og ring lånekassen, det gjorde jeg. De er litt flinkere til å forklare
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2012 Tusen takk for svar! Skal undersøke litt før jeg tar ut spiralen. Håper det ordner seg, for jeg føler at tida renner ut. To tette blir det jo ikke uansett, men håper at lillemann kan få mye glede av lillebror eller søster.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 Kommer vel an på hvilket studie du tar også hvor praktisk det er, men jeg har fått tre barn som student, og det var veldig ok. Mine studier var ganske mye lagt opp til selvstudier da, lite obligatorisk oppmøte. Med to av barna tok far hele permisjonen, jeg tok bare mine 9 uker, men så var jeg uansett hjemme det meste av tiden. Da tok han babyen et par dager (han tok sin permisjon fordelt utover) mens jeg leste, og så ammet jeg innimellom. Fungerte veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Hei! Så spennende å høre at du vurderer å bli studentmamma! Siden du allerede har barn vet du jo hvordan det er å være studentmamma og hvilke utfordringer det har. Jeg har valgt å få 2 barn under studietiden (lillesøster bor fortsatt i magen) - og skal nå i gang med mastergrad. Da første barnet ble født var både mannen og jeg studenter - vi leide oss en leilighet og hadde det veldig bra. Studiene lot seg fint kombinere med barn. I fjor kjøpte vi oss hus etter at mannen hadde fått seg jobb og var ferdig med studiene. økonomisk har vi klart oss bra, da vi aldri har hatt dyre vaner og har tatt i mot alt vi har fått arve fra andre familiemedlemmer. Selv om vi bare levde på stipend i en lang periode klarte vi å spare penger til egenkapital ved siden av. I eksamensperioder kan det være en utfordring å få nok tid til å lese. Vi løste dette ved å la barnet være hos dagmamma 3 dager i uken fra 10 mnd-15mnd, og senere (etter lang sommerferie som vi studenter har) begynte barnet i barnehage da det var 18 mnd. Mannen og jeg har alltid tatt studiene våre veldig seriøst og ser / så på de som jobben vår å gjøre det bra på eksamen. Har du tenkt å ta fag i permisjonstiden eller skal du ta deg helt fri i ett år når nr. 2 kommer? Selv tok jeg permisjon med førstemann og det var veldig godt å ikke tenke på eksamen og lesing det første året - men nå som lillesøster kommer har jeg tenkt å prøve å ta noen fag, for man taper jo ikke noe på det om man stryker i permisjonstiden. ønsker deg lykke til og skjønner godt at du ikke vil vente i fler år med å utvide familien :-)
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2012 Ok.. Tenkte vel egentlig å ta lenger permisjon enn det, men ikke sikkert det er nødvendig. Slik det er i år, er det tre timer forelesning hver dag, og bare en liten brøkdel av dette er obligatorisk. Så jeg Må jo ikke ta lang permisjon. Er liksom inne i en rytme hvor jeg møter opp hver dag, og sitter og leser på biblioteket etter forelesning mens småen likevel er i barnehagen. Jeg kan jo også ta et år permisjon, men da blir det jo ny klasse neste året. Ser for meg at det kan bli litt rart. Vanskelige valg, det her. Vanskelige valg det her
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2012 Kan man motta fødselsstipend og likevel ta fag osv? Isåfall blir det jo et "gratisår", ettersom det ikke er lån, men stipend det året. Aner rett og slett ikke hvordan reglene er på dette, så vanskelig å svare på om jeg vil fortsette studiene eller ta permisjon. Jeg trivdes ikke hjemme i permisjon forrige gang, så kan jo hende det hjelper å holde kontakt med venner på skolen, og fagene selvfølgelig. Vi eier også hus, og frem til sommeren er samboeren min også student gjennom NAV (han får altså dagpenger mens han studerer). Regner jo med at det tar tid å ta avgjørelsen, og å bli gravid, så innen det blir aktuelt med pappapermisjon har han nok opparbeidet seg rettigheter.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. januar 2012 #12 Skrevet 8. januar 2012 Ja, du kan ta fag selv om du mottar fødselsstipend. Det fine med at far tar permisjon er at han får permisjon. Ellers har jo ikke far noen rett til sin permisjon, og dermed mister dere jo 12 uker fra barnets permisjon med far. Jeg ville forhørt meg med mannen om mulighet for å ta ut permisjonen f.eks 50% over flere uker slik at dere slipper for tidlig barnehagestart. Da kan far være hjemme noen timer f.eks 3 dager i ukens mens du er på forelesning og sånt, og så kan dere ha det slik i et helt studieår fordi han kan dra sin permisjon så langt utover ved å ta den ut deltid.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #13 Skrevet 8. januar 2012 Ja, det blir ett gratisår slik jeg har forstått det.
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 8. januar 2012 Oii, da lønner det seg jo som bare det! Så man kan både får et "gratis år" på skolen OG pappa kan få lang permisjon + utsette barnehagestart for nr. 2. Det er jo helt topp! Tusen takk for svar, dere!
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 8. januar 2012 Ser på nav sine sider at dersom kun far har opptjent rett til foreldrepenger, kan han ta ut 44 (!!) uker etter de seks første ukene. Tar han den ut gradert, f eks 50%, så må det jo bli 88 uker. Eller?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. januar 2012 #16 Skrevet 8. januar 2012 Jeg tror det blir 12 uker mindre siden han mister sine egne 12 uker, altså at det er snakk om 32 uker, eller da 64 uker med 50%. Men dette kan du raskt finne ut av ved å snakke med NAV. Tror mange ikke helt forstår hvor bra det faktisk kan være å få barn som student. Lykke til
Magia Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 8. januar 2012 Takk for lykkeønskninger og gode svar! Ble kjempeglad jeg nå, for jeg trodde egentlig det var ganske håpløst å skulle få barn i studietiden. Kanskje vi kan begynne å prøve til våren!
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 8. januar 2012 #18 Skrevet 8. januar 2012 Hei. har ikke lest alle svarene dine. Jeg fikk barn i fjor Mars. Jeg tok permisjon fra skolen og begynner på igjen nå om tja 10 dager tror jeg det er oppstart igjen. Jeg var alenemor da så hadde ikke gått for meg å studerer det året, vi hadde en litt tøff start. Men det var deilig å få være hjemme et år. og det blir godt å begynne igjen nå =) Lykke til
Magia Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #19 Skrevet 9. januar 2012 Takk for svar! Det første året kan være tøft (var det hvertfall her, og jeg har en å dele byrdene OG gledene med). Vi tenker å kanskje begynne "prøvingen" (ikke el-tester og hele pakka, men ta ut spiralen og se hva som skjer) nærmere sommeren, så vet vi at jeg er i form til å jobbe over sommeren før hormonene setter inn. Begynner å glede meg faktisk, selv om baby har vært langt unna tankene mine frem til nå. Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå