Mummi mamma Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Jeg og mannen har tenkt å prøve og kutte strøm forbruken litt her i huset. Har dere noen gode tips til oss? Vi er 5 stk. i familien, 3 barn og 2 voksne og huset vi bor i er 190 kvm. Og vi brukte 2000 kwt i november og 2300 kwt i desember. Er det mye? Vi har bare fyrt med støm siden det har vært så mildt. For om vi da fyrer med ved, blir det jo som en badstu her inne:P Hva bruker dere i stømforbruk? Hvor stort er huset og hvor mange personer er dere?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 November lå det på 1100, i desember 1500. Vel, vi har varmepumpe så vi har ikke rørt en eneste varmeovn foreløpig. Det er varmt og godt her hele tiden. Men vi er veldig sløve på resten!!. Glemmer å huske på ting som vi burde bli flinkere på. Som: Husk å skru av lyset i alle rom. Dra ut ladere når de ikke brukes!! Ikke la ting stå på / i kontakta unødvendig lenge, eller hvis du ikke bruker det. Også greit å ikke kjøre nesten tomme vaskemaskiner - når det kan fylles på mer. :-) Der er vi gudskjelov flinke..
mamma_til_gutt Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Er ikke lys og ladere som vil merkes på strømregningen din. Varmtvann og oppvarming er det som trekker mest. Så om du f.eks. bader barna mye kan du merke stor forskjell ved å gi de en dusj til vanlig og heller bade de innimellom. Også oppvaskmaskinen og vaskemaskinen bør kjøres fullest mulig. I tillegg kan det lønne seg å investere i billigere oppvarming enn strøm - som en varmepumpe. å senke temperaturen i huset med et par grader kan også utgjøre store forskjeller, uten at det egentlig mekes noe særlig. Om forbruket deres er høyt eller ikke er ikke så enkelt å svare på. Det avhenger mye av om huset er gammelt eller ikke. Et snittforbruk ligger litt under det dere har, men det inkluderer jo helt nye hus som knapt bruker strøm...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Vi flyttet fra leilighet til hus i sommer. Fra 70kvm til 200kvm. Var ganske spent på hvordan strømmen ville endre seg til en så mye større bolig. For å spare mest mulig satt vi inn sparepærer i hele huset. Og passer på å slå av alle lys i de rommene vi ikke oppholder oss i hele tiden. Og skal si vi har ikke hatt større strømregning enn i leiligheten. Vi fyrer med en varmovn som varmer hele huset. + vedfyring innimellom. Vi er 3 stk. 2 voksne og et barn + en hund da. Her har vi også badekar, og barnet bader flere ganger i uka. Vann er vel det som synes mest på strømregninga. Så en familie på 5 regner jeg med bruker en del vann. Så kanskje prøve å ikke dusje så lenge av gangen feks. Vil jeg tro vil redusere litt. Nå husker jeg ikke helt hvor mye kwt vi har brukt,hehe. Men regningene for nov. og des. har ligget på 1100,- og 1500,-. Og det synes jeg ikke er ille på et hus på 200 kvm.
Mummi mamma Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2012 Huset vårt er fra -75. Men vi har bytta kledning og mye isolasjon + tatt på vindtett duk rundt huset. Og ny 20 cm glava på loftet og byttet nesten alle vinduene. Så det og holde på varmen har jo hjulpet godt fra før vi gjorde dette. Vi er flinke til å slukke alle lysene på rom vi ikke er i, vi kjører oppvasken 1-2 ganger om dagen, vi har vamekabler på 1500 w med nattsenking. Men jeg liker og bade ungene og tror nok at vi bruker mye varmtvann. Så kan jo være der vi "sløser". Og så er vi jo omtrent alltid hjemme, og ofte mye besøk. Føler vi har så høy strøm regning likevel. Noen andre som vil dele hva de bruker?
Blubblubb Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Det er litt vanskelig å sammenlikne strømforbruk i ulike deler av landet. Bor du i innlandsområdene er det jo mye mye kaldere enn om du bor på sørvestlandet. Så om du har et høyt eller lavt strømforbruk kommer jo helt an på hvor du bor og, som noen sier, om huset er godt eller dårlig isolert (delvis avhengig av alder). Vi bor i indre østlandsområdet og huset vårt er over 100 år gammelt, men likevel relativt godt isolert og de fleste vinduene er nye. Det er på 300 kvm og vi hadde et strømforbruk på 26 000 kwt i 2011. Det er langt under normalen, MEN vi har bergvarmepumpe som gir oss både varmt vann og oppvarming og sparer derfor masse strøm. Vi er bevisste på å ikke dusje så lenge, ungene bader ikke mer enn maks en gang i uka (de er 6 og 10) og vi prøver å slå av lys i rom vi ikke er i og har sparepærer der det passer. Men vi har også bytta vinduer og etterisolert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå