Gå til innhold

Dere som driver med hest..hva hadde dere gjort i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på stallen for morgenforing i dag, har egen hest der.

Den ene hesten blir desverre ikke tatt helt vare på der nede. I dag stod hesten på boks med bittelig sagmugg, og den lille sagmuggen som var der var gjennombløt av piss og møkk.

Det er ikke første gang. Hesten blir slått til tider og ikke brukt slik den burde. En gang jeg så eieren med hesten så stod hun å røkka i tøylene, grunn: hun stod ikke i ro.... hun har slått hesten skikkelig med pisk, fordi da de var på tur kunne hun ikke oppføre seg, og det her gjorde hun da de kom hjem.

Det nytter desverre ikke si noe til jenta, og heller ikke til foreldrene.

Så hva kan man gjøre?

(innerst inne så håper jeg jo at hesten tar saken i egne bein, men.........)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vurdert det ja, men siden jeg ikke driver stallen så vil jeg ikke lage noe krøll. Dyrlegen de bruker der er leder i mattilsynet, så hadde han ment at det var så ille så hadde han tatt affære mener jeg da, men det er vondt å stå å se på den hesten stakkar...

Skrevet

Dette regnes ikke som mishandling eller vanskjøtsel. Du kan gi jenta eller foreldrene noen tips da.

Om boksen er ren og om hesten har nok flis et tin syvende og sist stalleier sitt ansvar.

Skrevet

Alle på stallen har vel prøvd å si noe, men går inn det ene øret og ut det andre øret, på både heste eier og foreldrene.

Nei, er ikke stalleier sitt ansvar, vi har ikke møkking med i stall leia, det skal vi stå for selv. Kan betale ekstra for det, men det er det ingen som gjør.

HI

Skrevet

Joda, stalleier har ansvar for at en hest på stallen ikke blir vanskjøttet. Uansett hva som blir betalt for.

Om du syns hesten har det dårlig og møkkete, så møkk for den! Det har jeg gjort flere ganger selv.

Ri sammen med heste eier og se om du kan lære henne andre måter å gjøre ting på.

Det aner meg at dette er en ung jente. Da må hun lære ;)

Skrevet

For å si det sånn, stall eier har nok gjort litt for mye for den jenta, så hun er blitt bortskjemt på det der. Gjør ikke hun det, så gjør stalleier det...skjønner? har litt med å ta ansvar å gjøre.

Har prøvd å ri sammen med henne, men hun kommer 100 meter inn i skogen så vil hun ikke mer for da vil ikke hesten hennes høre noe mer. og jeg orker ikke være noe mer vitne til at hun slår hesten(etter min mening uten grunn) og sier man noe så blir hun drit sur og begynner å grine.(hun klikker)

Jeg skal være så glad når jeg skal flytte min vekk fra den stallen..

Stalleier vurderer å si henne opp, men er redd for hvordan hesten får det da....

Skrevet

Min mening er at stalleier bør gi en formell advarsel til foreldrene. Med klar beskjed om at det vil bli fakturert ekstra om jenta ikke møkker skikkelig. Jeg tolker det slik at hun ikke er myndig?

Og om hun ikke får/tar imot hjelp til å lære å behandle en hest så vil plassen bli oppsagt.

Skrevet

skal ta en prat med stalleier i dag, HATER å se åssen den stakkars hesten har det... hadde så utrolig lyst å møkke boksen i dag, og om jenta takker for hjelpa så er det ikke henne jeg har hjulpet, men hesten...

vanskelig situasjon altså..

Skrevet

Dette regnes ikke som mishandling eller vanskjøtsel. Du kan gi jenta eller foreldrene noen tips da.

Om boksen er ren og om hesten har nok flis et tin syvende og sist stalleier sitt ansvar.

Saken er jo at boksen er ikke ren.. Jeg møkka hos den stakkars hesten i dag, og av flisen så rant det piss...sånn står hun OFTE, fordi eieren ikke gidder å ta seg av det.

Snakka med stalleier i dag, og de er dritt lei av hesteeier og foreldrene pga alt det her(er mye mye mer som jeg ikke har skrevet her da) Men har fått lov av stalleier å ta for meg jenta, jeg kan ikke sitte å se på det her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...