Gå til innhold

Noen med greie på arv og odel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min farmor eier en nedlagt gård og en hytte ( dette er forskjellige eiendommer). Min far var eldst i en flokk på 4, men han er død. Jeg er da den eldste av hans barn. Så etter hva jeg har skjønt så er det nå jeg som sitter med odel på denne gården? Er jeg pliktig til å kjøpe ut mine onkler/ tanter og lillesøster noe som helst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om din far har en kone, din mor eller noen andre, så kan hun i felleskap ha opparbeidet odel til en eiendom i tråd med reglene i odeloven.

Har han ikke det så er det du har odelsretten, men skal du overta på odel så har du bo- og driveplik.

Du må løse ut dine søsken. Tanter og onkler er jeg litt usikker på.

Skrevet

Du vel så fremt jeg har skjønt si fra deg odel? Odel er en rett, ingen plikt. Men om du skal overta må du løse ut alle andre arvinger. Enten det er livsarvinger eller testamentsarvinger.

Skrevet

Så lenge ikke hytta er en del av gården (dvs en sæter el), så er det vel bare gården det er odel på. Det om det er bo- og driveplikt kommer an på, er ganske sikker at ikke det gjelder alle gårder, men hvis du velger å overta gården, må de andre arvingene kjøpes ut.

Alle har rett til å si fra seg odel. Mannen min var nr3 i arverekken (etter far og farfar) for å overta en gård etter farfarens bror og jeg tror det var ca20stk som sa fra seg odelen der før noen ville overta. (De som overtok hadde mye større tilknytning til gården enn bla mannen min, men odelsretten er sær... Her hadde han som eide gården ingen barn, så hans eldste bror hadde førsteretten, så hans eldste barn og barna til eldste barn, før bror nr2 og hans slekt nedover hadde retten. Hun som overtok var yngste søster av han som hadde eid.)

Skrevet

Du sier det er en nedlagt gård, er du da sikkert på at det fortsatt er odelsjord det er snakk om? Se vilkår her.

Vilkår for odelsrett [rediger]

Eiendommen må ha vært i familiens eie sammenhengende i minst 20 år. Videre må eiendommen ha mer enn 25 dekar fulldyrka og/eller overflatedyrka jord eller mer enn 500 dekar produktivt skogareal. Videre er det et vilkår for odelsrett at enten ens foreldre, besteforeldre eller søsken av foreldre har eid eiendommen med odelsrett.

Bo- og driveplikt [rediger]

Den som overtar en eiendom på odel, har bo- og driveplikt på eiendommen.

Og hvis den ikke bebos eller drives lenger, er det da fortsatt odel på den? Det er jo mange småbruk som ikke oppfyller kravene til odel, og det er disse som selges på det åpne markedet. Her er lenken forøvrig

http://no.wikipedia....rekkef.C3.B8lge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...