Gå til innhold

Noen som vet hva dette kan være?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha
Skrevet

Lillegutt på 12 mnd våknet i natt og spydde en 3-4 ganger på tre timer, virket som om magen måtte få tømt seg, for da det var tomt sluttet han å brekke seg.

Formen har vært super mellom spytoktene, han gliste og lekte i senga si, bablet og hoppet og ville leke med oss.

I dag har han naturlig nok vært slapp og trøtt, men i godt humør, og spist og drukket godt. Men i ettermiddag, etter en lur, så jeg litt vablete utslett på kinnet og bak øret på siden han hadde sovet på. Det forsvant etter en liten stund. Etter neste lur hadde han likt utslett på store deler av kroppen, bein, armer, skuldre, ansikt, men vablene var mye større. Smurte de med calendulasalve og det meste forsvant etter en times tid. Men han er litt rødflammete fortsatt, sammen med noen vabler.

Noen som vet hva dette kan være, og om det har noen sammenheng? Er førstegangs, og liker ikke helt utslett jeg ikke kan forklare. Det virker som om det har klødd litt til jeg smurte det, men humøret og formen ellers har vært bra. Han har heller ikke hatt noe feber. Prøvd å lese på nett, men finner ikke noe fornuftig annet enn at det kan være en allergisk reaksjon. Men på hva? Han har ikke fått noe nytt verken på seg eller i seg den siste uka som jeg vet.

Noen som har hatt lignende erfaringer eller vet hva det kan være snakk om så blir jeg veldig glad for tilbakemeldinger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lillegutt på 12 mnd våknet i natt og spydde en 3-4 ganger på tre timer, virket som om magen måtte få tømt seg, for da det var tomt sluttet han å brekke seg. Formen har vært super mellom spytoktene, han gliste og lekte i senga si, bablet og hoppet og ville leke med oss. I dag har han naturlig nok vært slapp og trøtt, men i godt humør, og spist og drukket godt. Men i ettermiddag, etter en lur, så jeg litt vablete utslett på kinnet og bak øret på siden han hadde sovet på. Det forsvant etter en liten stund. Etter neste lur hadde han likt utslett på store deler av kroppen, bein, armer, skuldre, ansikt, men vablene var mye større. Smurte de med calendulasalve og det meste forsvant etter en times tid. Men han er litt rødflammete fortsatt, sammen med noen vabler. Noen som vet hva dette kan være, og om det har noen sammenheng? Er førstegangs, og liker ikke helt utslett jeg ikke kan forklare. Det virker som om det har klødd litt til jeg smurte det, men humøret og formen ellers har vært bra. Han har heller ikke hatt noe feber. Prøvd å lese på nett, men finner ikke noe fornuftig annet enn at det kan være en allergisk reaksjon. Men på hva? Han har ikke fått noe nytt verken på seg eller i seg den siste uka som jeg vet. Noen som har hatt lignende erfaringer eller vet hva det kan være snakk om så blir jeg veldig glad for tilbakemeldinger :)

Det er vel den fjerde eller femte barnesykdommen... :) utslett er ikke noe å bekymre seg over. :)

Skrevet

skarlagensfeber ville jeg tippet... og det trenger han antibiotika for så ville ha gått til legen med det!

Skrevet

Kan han ha spist noe han ikke tåler? Både oppkast og elveblest (vablete utslett) kan komme av noe man har spist og ikke tålt?

Skrevet

Enig med hun over her i at han antageligvis har spist noe han ikke tåler. Utslettet høres veldig ut som elveblest. Det er jo ikke farlig, men kan være plagsomt, så viss det irriterer han veldig, hadde jeg tatt en telefon til legevakten for å få i han noe antihistamin.

Gjest Mentha
Skrevet

Har snakket med legevakten, de visste ikke hva det kunne være, og ville heller ikke at vi skulle komme inn. Skulle bare se det an. Vi googlet litt og lurer på om det kan være den 5 barnesykdommen, men sikre er vi langt ifra... Nye som passer, men vablete utslett er ikke med blant symptomer, så da så. Skarlagensfeber er det i alle fall ikke.

Han sover nå etter å ha vært våken en times tid med litt kløe, men Oi så blid da :) Blir mye lettere når det ikke er gråt i tillegg, men håper det forsvinner til i morgen... Vi får se :)

Takk for svar alle sammen!

Gjest Mentha
Skrevet

Kan han ha spist noe han ikke tåler? Både oppkast og elveblest (vablete utslett) kan komme av noe man har spist og ikke tålt?

Han har ikke spist noe nytt eller ukjent såvidt vi vet, men 100% sikker kan man jo aldri være på at han ikke har puttet noe i munnen. Både mat, klær, såpe og vaskepulver er det samme som før. Men vi har også tenkt reaksjon på noe han har spist, vi bare skjønner ikke hva det kan være...

Skrevet

Ang spyinga så tenker jeg omgangssyken. Høres veldig typisk ut.

Det vablete utslettet høres ut som elvebest for meg, det kan komme av noe han har spist, eller vært i kontakt med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...