iskaffe ♂ ♀ Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Sønnen min har tatt noen blodprøver å fikk svar i posten at blodprøvene var fine bortsett fra dette.... at vi måtte ta en kontrollprøve om noen mnd... men HVA er det? Fikk ikke beskjed om alt han ble testet for siden det var utrolig mange kryss på skjemaet.... står at han er på 10,6.... og normalen er på 10....
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Det har vel med immunforsvaret å gjøre. http://da.wikipedia....mmunoglobulin_A Jeg må bare ta med at 10,6 kan ikke være mye, når normalen er under 10. hehehe.. må le litt, for jeg får opp Norton antivirus når jeg søker på nøkkelordene her
May the force be with you Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Har ikke satt meg helt inn i hva det er.. men det er ihvertfall vanlig ved cøliaki slik jeg har forstått det.. Min mann tok blodprøver i november, og fikk tilbake svar om at IgA verdien var for høy eller no.. Noen dager etter så fikk han nytt brev der det sto at årsaken kunne være cøliaki:)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 Anti-vevstransglutaminase IgA Anti-tTG Indikasjoner Mistanke om glutenintoleranse og oppfølgende kontroll ved glutenfri diett. Prøvetaking 0,5 mL serum. Forventet svartid Inntil 3 dager. Referanseområde ≤10 U/mL Tolking ELISA-test. Måleområde 0,1-128 U/mL. Negativ <7 U/mL Grenseverdi 7-10 U/mL Positiv >10 U/mL Antistoff forhøyet ved cøliaki og dermatitis herpetiformis. Sensitivitet > 95% og spesifisitet > 95% ved ubehandlet sykdom. Total IgA måles samtidig Svært lav eller komplett mangel på total IgA kan vil gi negativ anti-vevstransglutaminase IgA, selv ved tilstedeværelse av cøliaki. Prøver med lav Total IgA (0,6 g/L og mindre) blir da alltid analysert for anti-gliadin (som også fanger opp IgG antistoff) , hvis dette ikke allerede er rekvirert av rekvirenten.
Ingen_nick_ledig Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Det er testen som tas ved mistanke om cøliaki. Har han problemer med magen?
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2012 ja han er veldig hard i magen, spiser normal mat, er 4år....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå