Gå til innhold

14 år og vil ligge med kjæresten sin!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en grei tone med sønnen min på 14 år. Vi kan snakke om det meste. Han fikk sin første kjæreste for noen måneder siden og de chatter sammen hele tiden, dag som natt. Det virker veldig intenst, men sånn er det jo når man er forelsket.

Her før jul kom jeg hjem og overrasket dem på sofaen i stua, der de kysset ganske bra med hverandre. De ble ikke så veldig flaue (det var første gangen hun var hjemme hos oss), noe jeg kanskje syntes var litt rart (husker selv at jeg var ganske flau over sånt, men så hadde ikke jeg kjæreste som jeg lå og klinte med på sofaen heller da, da jeg var fjorten...).

Jeg tok en liten samtale med han om diverse, fra kondomer og sykdommer, uønsket graviditet osv. Jeg fortalte han at fjorten kanskje var i yngste laget for å ligge med noen (han er ikke spesielt voksen av seg, sånn midt på treet) så foretrakk jeg å snakke om dette nå, slik at han visste det om det så skulle bli aktuelt om en stund...noen år.

Men her om dagen kom han til meg og fortalt meg at han og kjæresten hadde tenkt på om de skulle gjøre DET. Jeg sa igjen at jeg syntes de kunne nyte litt kjærestetid først og ta et skritt av gangen, at det ikke var noen hast selv om jeg skjønte nysgjerrigheten osv.

Jeg ble litt tatt på senga, hadde aldri i livet tenkt at han kom til å være så tidlig ute. Problemet mitt nå er hvordan jeg skal takle dette videre. Jeg tror han var ute etter min godkjennelse slik at de kunne ha et sted å gjøre det (!), men de er jo begge 14 år, jeg kan jo ikke fint si "klart det, be henne over så kan dere gjøre det på barnerommet mellom legokassa di og playstation!!!"

Noen som har noen råd og gi meg, før jeg gir meg i kast med samtale nr. 2???

Videoannonse
Annonse
Gjest Heartbroken
Skrevet

Åjøyemeg, det var litt av et dillemma :-o

Jeg har en jente pÅ 14 År, som heldigvis ikke har kjæreste ennÅ:)

Jeg har ikke noe rÅd Å gi, bortsett fra Å holde pÅ det du har sagt om at de er for unge til Å ligge sammen.

Vi klarer nok ikke Å forhindre tenÅringene vÅre Å ha sex, men derfra til Å godt at de har samleie pÅ gutterommet er det jo en lang vei :)

Du fÅr satse pÅ at siden han lufter tankene sine med deg, sÅ respekterer han rÅdene du gir han ogsÅ :)

Skrevet
Jeg har en grei tone med sønnen min på 14 år. Vi kan snakke om det meste. Han fikk sin første kjæreste for noen måneder siden og de chatter sammen hele tiden, dag som natt. Det virker veldig intenst, men sånn er det jo når man er forelsket. Her før jul kom jeg hjem og overrasket dem på sofaen i stua, der de kysset ganske bra med hverandre. De ble ikke så veldig flaue (det var første gangen hun var hjemme hos oss), noe jeg kanskje syntes var litt rart (husker selv at jeg var ganske flau over sånt, men så hadde ikke jeg kjæreste som jeg lå og klinte med på sofaen heller da, da jeg var fjorten...). Jeg tok en liten samtale med han om diverse, fra kondomer og sykdommer, uønsket graviditet osv. Jeg fortalte han at fjorten kanskje var i yngste laget for å ligge med noen (han er ikke spesielt voksen av seg, sånn midt på treet) så foretrakk jeg å snakke om dette nå, slik at han visste det om det så skulle bli aktuelt om en stund...noen år. Men her om dagen kom han til meg og fortalt meg at han og kjæresten hadde tenkt på om de skulle gjøre DET. Jeg sa igjen at jeg syntes de kunne nyte litt kjærestetid først og ta et skritt av gangen, at det ikke var noen hast selv om jeg skjønte nysgjerrigheten osv. Jeg ble litt tatt på senga, hadde aldri i livet tenkt at han kom til å være så tidlig ute. Problemet mitt nå er hvordan jeg skal takle dette videre. Jeg tror han var ute etter min godkjennelse slik at de kunne ha et sted å gjøre det (!), men de er jo begge 14 år, jeg kan jo ikke fint si "klart det, be henne over så kan dere gjøre det på barnerommet mellom legokassa di og playstation!!!" Noen som har noen råd og gi meg, før jeg gir meg i kast med samtale nr. 2???

Det eneste jeg kan si er, Oh lord, jeg gruer meg til det er min tur!

Skrevet

Jeg forstår dilemmaet ditt, men jeg ville rett og slett sagt at det ikke er greit. Det er ikke lov, den seksuelel lavalder i Norge er 16 år, og dersom du lar de gjøre "det" hjemme hos dere, er du faktisk "medskyldig".

Gjest Heartbroken
Skrevet
Jeg forstår dilemmaet ditt, men jeg ville rett og slett sagt at det ikke er greit. Det er ikke lov, den seksuelel lavalder i Norge er 16 år, og dersom du lar de gjøre "det" hjemme hos dere, er du faktisk "medskyldig".

Hvis begge er under 16 år, er det ikke ulovlig! Den seksuelle lavalder er satt for å beskytte barn mot seksuell utnyttelse av eldre ungdom/voksne, ikke for å hindre at jevngamle ungdommer har sex.

Når det er sagt, så mener jeg også at 14 åringer er for unge til å ha sex, men virkeligheten er nok dessverre sånn at vi ikke kan forhindre det hvis de virkelig går inn for det. Selv om de ikke får være på rommet med døren lukket, så kan de "ha seg" i garasjen om så er....driftene er minst like sterke i den alderen :)

Jeg tror hi er heldig som har så åpen tone med gutten sin, og håper at han tar mammas ord til ettertanke, og venter en stund til.

Skrevet

Det visste jeg ikke! Trodde det var ulovlig uansett, men at man ikke blir "straffet" hvis begge er under.

Skrevet

Ojsann :)

Først: fy flate så heldig du er HI, som har en sånn tone med sønnen din!! Sørg for å holde på den :)

SÅ til dilemmaet..fjorten år er ungt, veldig, veldig ungt-altfor ungt til å hive seg utpå den biten der. MEN som folk før meg sier: går de virkelig inn for det, er det nada man får gjort for å hindre det. Sørg for at de begge er informert om sikker sex (ikke dermed sagt at det er en godkjennelse), og hva som kan skje.

Skrevet

HI

Jeg har ikke tenkt til å tillate det. Men jeg er begynt å bli litt nervøs over å la de være her hjemme alene. Det virker som om han tror at dette er noe som er "lett" og greit å gjøre....han håper nok på at jeg lar henne sove over her. Men det kommer jeg nok ikke til å gjøre.

Jeg forklarte han at jeg syntes det var best om de ble litt bedre kjent og syntes uansett at det var litt tidlig i og med at de kun har vært sammen noen uker.

Jeg får fortsette med denne holdningen og håpe på det beste.

Skrevet

ta også med den følelsesmessige biten-sex skal ikke være en sånn greie man gjør fordi alle andre gjør det. Man må være helt klar, både fysisk og mentalt, det er ikke sånn at man kan spole tilbake og ha det ugjort liksom..

Lykke til!!

Skrevet
Hvis begge er under 16 år, er det ikke ulovlig! Den seksuelle lavalder er satt for å beskytte barn mot seksuell utnyttelse av eldre ungdom/voksne, ikke for å hindre at jevngamle ungdommer har sex. Når det er sagt, så mener jeg også at 14 åringer er for unge til å ha sex, men virkeligheten er nok dessverre sånn at vi ikke kan forhindre det hvis de virkelig går inn for det. Selv om de ikke får være på rommet med døren lukket, så kan de "ha seg" i garasjen om så er....driftene er minst like sterke i den alderen :) Jeg tror hi er heldig som har så åpen tone med gutten sin, og håper at han tar mammas ord til ettertanke, og venter en stund til.

Jo, det er fortsatt ulovlig. De er også over 14 og kan i teorien straffes. Sansynligheten for at de blir det er imidlertid liten. Hva som ville skje om jenta ble gravid og viste til at foreldrene hans hadde "oppfordret" dem til å ha sex vetjeg ikke, men det er også straffbart. En ting er å se gjennom fingrene med det som skjer, noe ganske annet å si det er OK eller legge til rette for det.

Gjest sug lut
Skrevet
Jeg har en grei tone med sønnen min på 14 år. Vi kan snakke om det meste. Han fikk sin første kjæreste for noen måneder siden og de chatter sammen hele tiden, dag som natt. Det virker veldig intenst, men sånn er det jo når man er forelsket. Her før jul kom jeg hjem og overrasket dem på sofaen i stua, der de kysset ganske bra med hverandre. De ble ikke så veldig flaue (det var første gangen hun var hjemme hos oss), noe jeg kanskje syntes var litt rart (husker selv at jeg var ganske flau over sånt, men så hadde ikke jeg kjæreste som jeg lå og klinte med på sofaen heller da, da jeg var fjorten...). Jeg tok en liten samtale med han om diverse, fra kondomer og sykdommer, uønsket graviditet osv. Jeg fortalte han at fjorten kanskje var i yngste laget for å ligge med noen (han er ikke spesielt voksen av seg, sånn midt på treet) så foretrakk jeg å snakke om dette nå, slik at han visste det om det så skulle bli aktuelt om en stund...noen år. Men her om dagen kom han til meg og fortalt meg at han og kjæresten hadde tenkt på om de skulle gjøre DET. Jeg sa igjen at jeg syntes de kunne nyte litt kjærestetid først og ta et skritt av gangen, at det ikke var noen hast selv om jeg skjønte nysgjerrigheten osv. Jeg ble litt tatt på senga, hadde aldri i livet tenkt at han kom til å være så tidlig ute. Problemet mitt nå er hvordan jeg skal takle dette videre. Jeg tror han var ute etter min godkjennelse slik at de kunne ha et sted å gjøre det (!), men de er jo begge 14 år, jeg kan jo ikke fint si "klart det, be henne over så kan dere gjøre det på barnerommet mellom legokassa di og playstation!!!" Noen som har noen råd og gi meg, før jeg gir meg i kast med samtale nr. 2???

Jeg synes du i realismens navn må gjøre to ting. For det første, kjøp ham plenty med kondomer - for det er for sent når det har skjedd. Det er ikke sikkert at de blir brukt - men de vil i alle fall være tilgjengelige, han vil definitivt øve på å ta dem på (ikke noe å undervurdere!!), og er han av den flaue typen kjøper han ikke selv. For det andre, fortsett med å holde på det du allerede sier, nemlig at de bør vente, både av modenhetshensyn og fordi det faktisk er under lovlig alder - og at det er en grunn for det.

Skrevet

Hi

Takk for gode råd. Tenker jeg prater litt mer med han før jeg går til innkjøp av kondomer. Vet at han godt vet hvor han skal kjøpe og tror faktisk ikke han ville hatt problemer med det.

Vet også at hun ikke har sagt det til sine foreldre ennå, men planlegger å si det til sin mor. Aner ikke hvem det er, men i verste fall blir det en telefon dit slik at vi kan passe litt på fra begge sider. Men når jeg tenker gjennom det scenarioet så virker det helt urealistisk at jeg holder på med dette nå....

Hjelpes....trodde det skulle vente på seg noen år til og hadde virkelig ikke ventet at han skulle være åpen med meg (min eksmann har alltid sagt til meg at det kunne jeg bare glemme at barna kom til foreldrene for å fortelle slikt, mens jeg holdt på mitt og sa at jeg håpet at de kunne det om de følte for det, og derfor var det viktig å ha en åpen tone med sine barn....1-0 til meg:)

Jammen ikke lett dette her. Nesten sånn at jeg sitter og håper på at det blir slutt, slik at emnet ikke lenger trengs videre oppfølging...hehehe

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Vel, mens grasset gror dør hestene - evt mens du venter og ser an puler ungene. Enten de hadde planlagt det ferdig på forhånd eller det bare skjer, hvilket er det mest sannsynlige. Så selv om til og med lillesøster her i huset vet hvor man kjøper kondomer og hvorfor, er det bevislig slik at norske ungdommer ikke bruker dem - de må være tilgjengelige og avmystifisert og ikke minst PåBUDT fra din side.

Endret av sug lut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...