neekap Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Hadde en illsint jente på 3,5 her ikveld. Nektet å legge seg og var helt hysterisk. På et tidspunkt "truet" jeg med at om hun ikke roet seg og la seg så ble det ingen juletrefest imorgen. Dette gjorde henne selvsagt enda mer sint, og hun fortsatte en god stund med hyl og skrik, ingenting jeg gjorde hjalp.. Så plutselig ville hun be om unnskyldning og la seg ned for å sove.. Puh!! Endelig!! Mitt dilemma er om jeg da bør følge opp dette og droppe festen imorgen.. Jeg har ikke lyst til det, men bør vel for å lære henne at jeg mener det jeg sier.. Hva synes dere? Jeg synes dette er vanskelig jeg..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Prinsipper skal alltid gjennomføres, men du bør tenke over hva du truer med - slik det KAN gjennomføres:) Å nekte et barn Å dra pÅ juletrefest synes jeg er litt i slemmeste laget:) Jeg hadde nok sett an morgendagen og snakket om hvordan man skal oppføre seg i fremtiden, og gitt henne en sjans til Å bli med pÅ juletrefesten likevel. Fortell henne at neste gang hun ikke oppfører seg snilt, sÅ mister hun et gode. (F.eks barne-tv) og da MÅ du gjennomføre det.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Skjønner absolutt dilemmaet ditt! Jeg har selv "truet" med ting jeg får problemer med å være konsekvent på, så har nå lært at jeg skal være veldig forsiktig med hva man bruker som en trussel. Personlig er jeg svak for å holde barn hjemme fra slike arrangementer, så tror faktisk jeg ikke ville gjennomført trusselen. Hun er tross alt bare 3,5 år, og føler at det ville vært noe annet med en 5-åring. (Sannsynligvis har hun glemt hele greia i morgen også, og hun sa jo unnskyld tilslutt). Hehe, tar meg selv i å unnskylde jenta di her, fordi jeg synes det er forferdelig å holde barna hjemme fra en juletrefest. Men du er mammaen, så du bestemmer:)
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Sa du rett ut: "Nå blir det ingen juletrefest imorgen" da hun ikke ga seg umiddelbart? Skal trusler være virkningsfulle er det viktig at de gjennomføres. Men, vel, jeg hadde gjort et unntak og latt henne vinne den tilbake. Det er jo snakk om noe som skjer en gang i året. F.eks. ved å si at oppførselen igår (idag) var ikke bra, men ved å f.eks. ved å dekke på og rydde av bordet til frokost skal du glemme det for denne gang. . Jeg er helt for at trusler skal gjennomføres, men må innrømme at jeg har funnet en og annen snarvei for å bevare familieidyllen innimellom
neekap Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2012 Takk for svar, dere tenker som meg jeg ga henne to muligheter til å "skjerpe seg" ikveld, uten at hun hørte etter og tok det til seg. Jeg sa vi skulle ta en prat imorgen tidlig, så får vi se hva hun tenker om saken da. Men kjenner jeg meg selv rett så drar vi nok.. Så får jeg "true" med noe mindre drastisk neste gang
Cat.68 Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Hun ba jo om unnskyldning. Å lære seg Å be om unnskyldning er viktig, og noe jeg synes man kan belønne. Si at det er KUN fordi hun var sÅ flink Å be om unnskyldning som gjør at hun nÅ likevel fÅr dra.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Jeg tenker visst helt annerledes enn de fleste andre her for det kunne aldri falle meg inn å gi barnet mitt en "trussel" for å få henne til å gå legge seg. Og i hvert fall ingen trussel om å ikke gå på juletrefest, det henger jo overhodet ikke sammen. Ja, ja, man får de barna man legger opp til.
neekap Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2012 Men vet du, det gikk helt fint hadde du vært i mine sko igår, så hadde du nok tenkt litt annerledes. Hadde en god prat idag tidlig om hva som er greit og ikke greit. Vi har nettopp kommet hjem fra juletrefesten, og det er igjen idyll i heimen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå