Gå til innhold

Julebokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var barnet ditt første gang du lot han/henne gå julebokk?

Hva serverer du julebokkene?

Når er det greit å begynne julebokkrunden? For tidlig kl 17?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Julebukk skal synge litt og gjøre ting for godisen, så jeg synes siste året i barnehagen el. første klasse er en grei tid å starte.

Det var da jeg selv begynte iallfall.

Men det er uansett for sent i forhold til denne julen å gå nå. Julebukker skal gå rundene i romjulen.

Endret av Frokostquiz
Skrevet

Noen steder på vestlandet går man faktisk julebukk i januar.

Skrevet

Og andre steder på Vestlandet (Sunnmøre spesielt) går man julebUkk på nyttårsaften, og KUN på nyttårsaften. Da vet alle at dette er dagen man bør ha noe klart til de små syngende sjarmtrollene som kommer;) Tidspunkt spiller vel ingen rolle, men er sjelden jeg har opplevd at de kommer før sånn rundt klokken 16...

Jeg husker at vi fikk både godteri (noen hadde laget til små poser med litt forskjellig i, noen ga en twist-sjokolade, noen ga en brusflaske, noen ga julekaker, noen ga frukt). Hos oss var det værtfall aldri noe problem at barna var utakknemlige, uansett hva de fikk. Selv prøver jeg å styre unna å gi julekaker og klementin, for dette er noe de fleste har nok av hjemme... ;) Jeg synes det er koselig å ta 4-5 smågodt ting f.eks, legge i en pose og knytte igjen med gaveband, en pose til hver unge som kommer:)

Og ja, julebukkene SKAL synge! ;)

Skrevet

Her jeg bor(midt på vestlandet), går vi julebukk nyttårsaftenen. Og kun da.

Kl 17 er helt grei tid for de minste. Nå sist kom en hel flokk småbarn med mødre(fra ca 1,5 år og oppover var ungene) ca kl 17.30 :) Og de sang så fint, for det må julebukker gjøre for å få noe ;) Ser så klart gjennom fingrene med de som er veldig sjenerte, da :)

Snopen vi har, er sånt som er pakket i papir. Som Dumle, Smarties, Fox osv. Og så får hver julebukk ta tre ting :) Her også er det noen griske, og noen små som ikke forstår det med tre ting(og som trenger hjelp til dette) :)

Skrevet

Ha, ha, jeg leste først: "Hvor gammel var barnet ditt første gang du lot hn FÅ julebokk (julebokk = Ringnes juleøl :D)!

Skrevet

Jeg syns de skal få lov til å gå når de har lyst til det selv. Min er for liten enda, men hun skal få lov når hun spør, så tar vi en runde til familie og kjente sammen. Her har julebukkene fått Cartoonies-kjeks, men i min barndom opplevde vi alt fra en enkelt twist til store pakker med masse godteri i.

Jeg bor forresten på vestlandet og her går de julebukk i dag, har gjort det så lenge jeg kan huske hvertfall:)

Skrevet

Her går de julebukk 20.dag jul altså 13 januar. Tradisjonen går vel egentlig ut på at julebukkene kommer på døra for å få restene når jula ryddes ut av huset.

Skrevet

Når ungene har klart å syne en julesang har de fått lov å gå. Rundt her har de samlet seg små og store for å gå sammen, og jeg husker ikke når jeg slapp de med første gang men jeg tror hun ene ikke hadde rukket å bli 2 år engang. De eldste ungene måtte ha henne med, for hun sjarmerte alle i senk så de hadde lagt en plan om å ha henne med slik at de fikk masse godt. Alle kom strålende fornøyde hjem husker jeg.

Mye forskjellig som de kommer hjem med her, men det som er mest stas er kokosboller og klementiner. Kaker, godt i forskjellige varianter er også helt normalt. Nøtter har det også kommer noen ganger. I fjor var det noen som ikke hadde godt eller kaker, så de fikk juletrepynt. Ungene var kjempe fornøyde og de hang på juletreet i år.

Skrevet

Jeg gikk julebukk første gang da jeg var fire år. Sang " på loven sitter nissen" av full hals. Vi pleide å gå på ettermiddagen på nyttårsaften. Savner julebukk! Gleder meg til jeg skal innføre denne skikken for barna mine :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...