Gå til innhold

Hvem burde ta regninga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under siste storm blåste en dårlig festet bit av et av nabohusene og traff bilen våres. Det ble en stygg bulk som må fikses med en gang.

Husforsikringa til huseierne dekker ikke dette, og tar vi det på bilforsikringa blir det jo bonustap.

Bør vi ta dette på egen kappe siden det jo alltid er en risk å parkere uansett?

Bør huseierne betale siden det er de som ikke har vedlikeholdt huset skikkelig?

Eller bør vi dele?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ganske
Skrevet

Ville sagt huseier, er jo hans feil at han ikke har sikret godt nok. Spør forsikringsselskapet ditt.

Skrevet

Hmm, vanskelig situasjon. Hvordan er forholdet til disse naboene, og hvilket grunnlag har dere til å si at biten var dårlig festet? Om dere har sett dette lenge, kan dere jo ta det opp med dem, men om dere ikke kjenner det så godt, er det kanskje greit å ta det på egen kappe, så slipper dere evt. nabokrangling og styr? Jeg vet ikke, men jeg hadde nok tatt det selv, for man kan jo ikke noe for dårlig vær. Hadde den ramla ned uten grunn, hadde det jo vært en annen sak.

Skrevet
Hmm, vanskelig situasjon. Hvordan er forholdet til disse naboene, og hvilket grunnlag har dere til å si at biten var dårlig festet? Om dere har sett dette lenge, kan dere jo ta det opp med dem, men om dere ikke kjenner det så godt, er det kanskje greit å ta det på egen kappe, så slipper dere evt. nabokrangling og styr? Jeg vet ikke, men jeg hadde nok tatt det selv, for man kan jo ikke noe for dårlig vær. Hadde den ramla ned uten grunn, hadde det jo vært en annen sak.

Vi vet at biten var dårlig festet da jobben ikke var ferdig.

Man kan ikke noe for dårlig vær nei, men alle vet det kan skje og burde forlate ting deretter.

Har et godt forhold til naboen så vil ikke lage dårlig stemning, men akkurat det burde gå begge veier slik at de burde tilbudt seg å betale synes jeg.

Huff irriterende dette her, da den utgiften absolutt ikke er noe vi hadde rom for i budsjettet nå.

HI

Skrevet

Naboens ansvar, og de burde være en selvfølge av dem å tilby. Hadde ikke hatt dårlig samvittighet, du sikra ikke huset ditt dårlig, det gjorde naboene.

Skrevet

Men, om det er pågående arbeid, og jobben ikke er ferdig, synes jeg også at det er deres ansvar, og bør betale. Men de holder seg nok i bakgrunnen, og håper dere ikke sier noe (hadde nok ikke det i deres budsjett heller). Så da synes jeg du skal si fra på en ordentlig måte at: Uff, så synd den stormen kom når dere ikke var ferdig med taket. Da hadde ikke den delen ramlet av og truffet bilen vår. Om du innleder en samtale, kanskje de tilbyr seg å betale.

Skrevet

Det skal ganske mye til før huseieren får ansvaret og det høres rart ut om det skule være naboens ansvar og likevel ikke dekket av naboens forsikkring. Ring ditt forsikkringsselskap og hør hva de mener. De vet gjerne en del om sånt.

Skrevet

Om det er uhell pga at huseier er uforsiktig og ikke sikrer huset sitt godt nok, kan det hende at forsikringsselskapet hans ikke godtar det.

Skrevet
Om det er uhell pga at huseier er uforsiktig og ikke sikrer huset sitt godt nok, kan det hende at forsikringsselskapet hans ikke godtar det.

Kommer nok ann på hvor uforsiktig naboen har vært og hvord og når biln ble parkert. Setter du bilen på naboens eiendom når det er varslet storm, ved siden av et hus der du vet taket er svakt stiller du selvfølgelig dårligere enn om ilen står inne i din egen garasje.

Jeg tror ikke det er et opplakt svar på spørsmålet ditt. Det kommer ann på om naboen har vært uaktsom og i tilfelle hvor uaktsom og om dere har gjort det dere burde i forhold til å ungå skade. Spør en advokat. Ofte kan du få gratis råd av denne typen fra ditt eget forsikkringsselskap. Mange inboforsikkringer har dette inkludert.

Skrevet
Kommer nok ann på hvor uforsiktig naboen har vært og hvord og når biln ble parkert. Setter du bilen på naboens eiendom når det er varslet storm, ved siden av et hus der du vet taket er svakt stiller du selvfølgelig dårligere enn om ilen står inne i din egen garasje. Jeg tror ikke det er et opplakt svar på spørsmålet ditt. Det kommer ann på om naboen har vært uaktsom og i tilfelle hvor uaktsom og om dere har gjort det dere burde i forhold til å ungå skade. Spør en advokat. Ofte kan du få gratis råd av denne typen fra ditt eget forsikkringsselskap. Mange inboforsikkringer har dette inkludert.

Vi parkerte rett ved siden av huset, samme som flere andre. At det skulle bli storm den natten ante vi faktisk ikke, men det hadde ikke vært noen andre steder å parkere uansett.

Vi viste ikke at det lå ting som ikke var festet skikkelig der, ikke før ulykken skjedde og det gikk opp et lys for oss. Men det viste huseier.

Nei ville bare vite om det var jeg som var på bærtur når jeg synes vi iallfall ikke skal ha hele regninga.

Skikkelig surt. Bare det å leve uten bilen når den blir fikset er nesten like vanskelig som regninga.

HI

Skrevet

Spør forsikringsselskapet ditt?? Her ville jeg søkt råd av profesjonelle. Intuitivt ville jeg sagt at huseier har ansvar. på samme måte som at naboen vår skal betale for reparasjoner av uthustaket vårt etter at treet hans veltet over det i stormen.

Jeg ville tatt dette via forsikringsselskapet, slik at du sparer naboforholdet mest mulig.

Skrevet
Spør forsikringsselskapet ditt?? Her ville jeg søkt råd av profesjonelle. Intuitivt ville jeg sagt at huseier har ansvar. på samme måte som at naboen vår skal betale for reparasjoner av uthustaket vårt etter at treet hans veltet over det i stormen. Jeg ville tatt dette via forsikringsselskapet, slik at du sparer naboforholdet mest mulig.

Og det er du sikker på at naboen skal betale ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...