Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på snart 6 år. Han går i barnehage og begynner på skolen til høsten. Han er godt likt av de voksne, er snill, lydig og en flink gutt. Sosialt strever han imidlertid veldig. Ingen venner. Ser han prøver å henge etter noen, men blir ikke så ofte foretrukket. Vondt å se han bli avvist. Jeg ser at gutten vår lett kan bli litt intens i lek. Vi har invitert med gutter hjem, men han blir ikke invitert tilbake. Vet det Er flere som opplever dette, og håper at noen kan dele sine historier med meg. Fint også om dere kan si noe om hva som har hjulpet ( dersom noe har ført til at barnet har fått venner.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Broren min begynte ikke i bhg før han var 3 år og frem til da hadde han vært hjemme med bestemoren min. I bhg fikk han da naturlig nok gode venner i de voksne... Var svært veslevoksen, frempå å likte å bake, hjelpe til med å tørke støv, plukke sopp å sånne ting;) He he. Hadde ikke mange venner i bhg kan du si, men det endret seg ganske på skolen, nettopp fordi han var så frempå.

Gutten din finner trygghet og vennskap i voksne, noe som kan gjøre at de andre trekker seg mere unna?. At han er litt "gammel" for alderen sin?

Broren min var også veldig vilter, høylydt og kunne være litt sjefete når han var i lek med andre barn. Han ble ikke bedt med hjem til noen andre, enn en gutt som hadde adhd... Foreldrene der var nok litt vant til vilter lek;). På skolen er det flere barn, så de sosialiseres nok fort;)

I dag er han en typisk 13 åring med mange venner, noe han først fikk når han begynte på skolen ;)

Skrevet

Huff, så vondt:( Dette burde barnehagen også ta tak i, og hjelpe han med å få kontakt. Fortsett å invitere hjem, så havner han ikke helt utenfor. Etterhvert kan du kanskje snu invitasjonene litt, og spør guttene om ikke gjesten vil vise frem sine leker også? Og at din kan være med hjem. Når gjesten blir hentet kan du nevne at guttene har blitt enige om å gjøre det motsatt også.

Vet ikke om du forstod, ble litt rotete forklart;)

Men at barna faller utenfor må være alle foreldres store skrekk!

Skrevet

Hvorfor blir ikke ppt koblet inn hvis barnet åpenbart sliter sosialt? De vil kunne komme med råd og tips for hvordan bhg skal gå frem for å hjelpe barnet deres. Bedre å gjøre det nå enn å vente til skolen begynner....

Det er tøft å ha barn som detter utenfor sosialt.Jeg har også det. Hos oss viste det seg å ligge en diagnose bak, men det har gått bedre med årene. Nå er han åtte år og en godkjent lekekamerat blant barna i klassen.

Skrevet

Når barnet så åpenbart sliter, så lurer jeg veldig på hva barnehagen gjør? regner egentlig med at dere har tatt dette opp i foreldresamtaler opp igjennom årene, og utfra det burde barnehagen ha satt inn tiltak!

Foregår det ikke gruppeaktiviteter i barnehagen? Blir han satt sammen med andre barn han kan gå godt sammen med og som har de samme interessene? Blir de paret to og to i forhold til f.eks formingsaktiviteter, skileik, aking etc? Hva med skolegruppe i barnehagen? Hvis ikke noe av dette virker, så bør PPT på banen!

Fortsett å invitere barn med hjem uten å nødvendigvis forvente at han skal bli invitert tilbake! Det viktigste er vel at han får sosial omgang - ikke nødvendigvis hvor det skjer. barn på den alderen liker gjerne godt å få besøk hjemme, så kan hende din gutt er fornøyd med det! Husk også at de aller fleste familier i dag har et stramt program og ikke alle har så mye tid og energi til å ha besøk hjemme (må si at vi ikke er så flinke til det selv bestandig......)

Ellers anbefaler jeg dere å finne en eller to fritidsaktiviteter hvor gutten din kan hevde seg. Finn noe han liker og som kan utfordre han litt; gjerne lagaktiviteter slik at han får sosial trening; fotball, dans, ski - det finnes uendelig mye å velge mellom:)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes i alle fall IKKE at du skal spørre andre barn om ikke de har lyst til å invitere din sønn hjem for å se på lekene deres. Snakk om å risikere å sette små barn i en ubehagelig situasjon. Slike ting skal håndteres foreldre i mellom.

Ellers lurer jeg også på hvordan barnehagen håndterer dette og hva slags tiltak de har satt inn. Ellers er det vel ikke noe annet å gjøre enn å fortsette å invitere barn med hjem, ev. finn en fritidsaktivitet som passer og å ha en god dialog med barnehagen og eventuelt skolen om det er nødvendig i framtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...