BIM-redaksjonen Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Hei Vi i redaksjonen lurer på hva dere lesere mener om Folkehelseinstituttets anbefaling om å veie alle gravide på bakgrunn av at fedme øker faren for komplikasjoner. Vennlig hilsen redaksjonen
Audix78 Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Jeg synes det er lurt. Men spørsmålet er hvilke intervensjoner de kan utføre for de som havner "utenfor skalaen" dems. Bare å veie for å registrere er jo totalt unyttig.
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 heilt greit. De fleste blir jo veid, virker som det bare er de som er overvektige som nekter å bli veid.
Mininni Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Synes ikke det er noe problem med veiing. Som det sies over, man veies jo kontinuerlig av legen uansett. Dersom disse tallene kan komme til nytte, er det bare å innrapportere dem, etter min mening.
*Lykkelig 1984* Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Helt greit for meg! Man blir jo veid uansett.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Når en gravid nekter å stige opp på vekten, må legen umiddelbart trykke på sin lille trygghetsalarm. Den gir beskjed til kollegene og til en sterk mann på stedet som løfter gjenstridige gravide opp på vekten. Når den gravide så er avslørt i sitt fråtseri og sitt stillesittende liv, får hun med seg hjem en statlig kontrollør som på en punktlig måte skal velge ut matvarer for familien, og se til at den gravide går ut på trimturer.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Jeg vil veie meg, men det er for min egen del. Da jeg gikk opp 30-40 kg sist så fikk jeg kun beskjed om at jeg må skjerpe meg og spise sunt, men ingen annen hjelp. Er man ikke helt forberedt på hva som kan skje med kroppen så er det heller ikke så lett å være føre var. Skal man bare veie for å veie så kommer man ingen vei.
Con Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er overvektig gravid og har ikke noe problem med å gå på vekta. Jeg skulle gjerne sett at man fikk tilbud om noe spesielt som f eks gratis treningstilbud for overvektige gravide, eller en mer målrettet veiledning. Nå er det eneste "ekstra" at man må drikke en kopp med druesukker, og at det står "OBS BMI" på helsekortet... Er også litt usikker på hva de er på jakt etter, de som er store i utgangspunktet, eller de som legger på seg mye i svangerskapet? Jeg har 30 kg for mye, men har så langt i svangerskapet (23 uker) ikke lagt på meg noe. Er jeg da et "problemtilfelle" eller ikke?
magica fra tryll Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Er det noe nytt da? har blitt veid hos jm i alle mine 5 svangerskap. Er hverken overvektig eller har lagt på meg mye i sv.skapene...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Jeg syns det er riktig å veie alle gravide uavhengig av fedme eller ikke. Greit nok at det er komplikasjonsfaren man som overvektig har større sjanse for å ha, men det kan jo være like farlig å gå gravid og være liten og tynn og "plutselig" veie 20-40 kg mer enn utgangspunktet.. Og det noen sa at overvektige folk "nekter" å gå på vekta.. Jeg er overvektig, men det er jeg som må mase på legen om at de må huske å veie meg, for de "tør ikke" å spør pga jeg er overvektig..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 De fleste veies vel ved kontroller nå også? Jeg mener ellers det fortsatt bør være frivillig om man vil gå på vekta eller ikke. Vet i hvert fall at jeg ikke hadde møtt til kontroll hvis jeg visste det var veieplikt. Kom meg gjennom hele forrige svangerskap uten å stå på en vekt, og har ingen planer om veiing i dette svangerskapet heller. Jeg er tynn/normalvektig i utgangspunktet og ser ikke poenget i å tallfeste vektoppgangen. Jeg kan da selv se om jeg har lagt på meg lite eller mye...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Syns det er helt greit. Jeg er gravid i 5 mnd nå og har fremdeles ikke veid meg hos lege/jordmor. Veier meg hjemme før timen og det syns jordmor er helt greit. Hadde ikke kranglet dersom de ville veie meg der i stedet. Jeg er normalvektig og glad for at det følges med på vekta, da jeg ikke ønsker å gå opp for mye.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Jeg skal ikkje neste gang jeg blir gravid. For jeg får ikkje fritt sjukehusvalg pga BMI. Og ingen komplikasjoner.
*LilleTroll + spira Skrevet 6. januar 2012 #14 Skrevet 6. januar 2012 Synes det er helt greit! Plutselig voldsom vektoppgang, eller nedgang, kan jo tyde på at ting ikke er som de skal være. Sist ble det 30 kg pluss, og det var ikke noe godt - verken i forhold til speilbildet eller sprengte og vonde bein. Jeg veier meg hjemme før både jordmor og lege. Da blir det likest mulig, ettersom jeg da er helt avkledd og veier meg til samme tid og på samme vekt hver gang!
Ugress Skrevet 6. januar 2012 #15 Skrevet 6. januar 2012 Jeg skal ikkje neste gang jeg blir gravid. For jeg får ikkje fritt sjukehusvalg pga BMI. Og ingen komplikasjoner. Det kan du vel ikke velge selv? Skal du nekte? Om du blir nektet å føde på enkelte sykehus pga for høy BMI er jo det fordi at ikke alle sykehus har beredskap/rett kompetanse i forhold til HVIS det skulle skje komplikasjoner..... Jeg har en del kilo for mye siden forrige svangerskap, men det gjør meg da ingenting om jeg må opp på vekta når jeg er på kontroll.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #16 Skrevet 6. januar 2012 Jeg skjønner ikke problemet. Jeg er overvektig, og liker ikke å veie meg. Men i et svangerskap syns jeg det er viktig at de følger meg med tanke på bl.a svangerskapsforgiftning. Og du som er så opphengt i at du ikke får føde der du vil pga bmi.. det er en grunn til det! Fordi om det har gått bra før, kan du få komplikasjoner neste gang. Jeg tror det handler mer om lokalpatriotisme i dette tilfellet...
MissZanta Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 Jeg syns det er bra. Har to svangerskap bak meg, begge med alvorlig svangerskapsforgiftning. La på meg 36 kg med nr 1 og 41 med nr 2. Var en lege på sykehuset som påstå at jeg måtte ha diabetes pga vektoppgang, noe jeg sa jeg ikke hadde. Ble en diskusjon utav det men jeg måtte ta 4 glukosetester på 3 mnd pga de trodde ikke at jeg ikke hadde diabetes (alle prøvene var på 5,5 og en på 5,6 etter testen). Det er ikke noe gøy å se at vektnålen bare går oppover, men jeg er veldig glad for at de likevel veier for eks med preeklampsi slik jeg hadde er det et tegn hvis oppgangen er mye og for fort. Ja til veiing - ja til mer kunnskap og informasjon!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #18 Skrevet 7. januar 2012 Jeg skal ikkje neste gang jeg blir gravid. For jeg får ikkje fritt sjukehusvalg pga BMI. Og ingen komplikasjoner. Det kan du vel ikke velge selv? Skal du nekte? Om du blir nektet å føde på enkelte sykehus pga for høy BMI er jo det fordi at ikke alle sykehus har beredskap/rett kompetanse i forhold til HVIS det skulle skje komplikasjoner..... Jeg har en del kilo for mye siden forrige svangerskap, men det gjør meg da ingenting om jeg må opp på vekta når jeg er på kontroll. Har ingen komplikasjoner på dei 4 andre eller svangerskap. Det er kun NEDLEGGINGS vedr BMI jeg går under. Vi kan snakkes når du kommer under slike regler. Da vil du forstå kva jeg plaprer om.
Fru Eriksen Skrevet 7. januar 2012 #19 Skrevet 7. januar 2012 Veiing i seg selv løser jo ingen problemer. Alle som går opp mye eller har høy BMI fra før av, skjønner det selv uten å måtte gå på vekta hos jm. Spørsmålet er om veiingen vil resultere i riktig oppfølging for de som har problemer med vekta. Dvs, da nytter det ikke for lege/jm å bare si "spis mindre og tren mer, du er for tjukk". Da må den gravide få et ordentlig tilbud som inkluderer kostholdsopplæring og treningsoppfølging. Ofte vil en overvektig person også trenge psykisk hjelp, da det som regel er psykiske grunner til at de overspiser.
AO3 Skrevet 7. januar 2012 #20 Skrevet 7. januar 2012 Det går jo ikke an å fysisk tvinge noen på vekta, men jeg synes veiing bør være en standard-del av svangerskapskontrollen, ikke minst mtp svangerskapsforgiftning. Da får man heller aktivt si "nei" til veiing, slik man kan si nei til f.eks. ultralyd i svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå