Con Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Jeg fikk meg kjøkkenmaskin til jul så har endelig våget meg til å bake brød selv. Brødene SER veldig fine ut, men det smaker noe som ikke skal være der og jeg mistenker at det er gjærsmak, men er ikke sikker. Kan noen se på denne fremgangsmåten og se hvor jeg gjør galt? Blander en pk tørrgjær i 1 dl lunket vann. Fyller på med 7 dl lunket vann til. Har oppi to ulike typer sammalt mel Har oppi 2-3 spiseskjeer soyaolje 1 ts salt og 2 spiseskjeer sukker Fyller på med div melsorter, hvetemel, rug, speltmel, stort sett siktede meltyper, til deigen blir fin og lar maskina kna den godt. Hever i 1 time. Deler deigen i to og former den til brød og legger i form. Knar den ikke, syns de blir luftige hvis den ikke knas her... Setter på stekeovnen på 200 grader og lar brødene heve til ovnen er varm, ca 30 min. Setter brødene inn på nederste rille og lar stå i 30 min. Tar de ut. Da er de fine og myke, litt kneipaktige, som ungene liker nå i tannfellingsperioden. De er stekt helt gjennom og ikke noe deigete. Men smaker altså "noe" rart..?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Har du forsøkt å etterheve de en halvtime til? Emnene ska kunne trykkes på med en hard finger et par cm inn og hullet skal trekke seg ut igjen. Dette viser at de er ferdig hevet. Du bør senke temperaturen til 180 grader etter fem finutter og heller steke de 20 minutter ekstra..
Hera_75 Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Kan ikke umiddelbart se noe galt.. men - mener å huske at jeg har opplevd at rug kan gi en spesiell bismak hvis det er mye av den... Prøv å bake engang uten rug. Du kan også prøve å redusere gjærmengden, bare vannet er godt og varnt (40 grader) og du gir hevingen god nok tid, så går dette kjempefint.
bittelille_persille Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Kjøp bakeboka av Morten schakenda. Og følg alle triksene hans til punkt og prikke. Triks en: Bland vann og mel først og la stå i ca en halv time. Triks to: Ha så i (mindre enn du tror av) gjær og salt og ikke noe annet. Triks tre: Elt veldig lenge. Helst 10-15 min. Så skal det hele heve, eltes igjen og og så etterheve i former. Lykke til.
Con Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2012 Kjøp bakeboka av Morten schakenda. Og følg alle triksene hans til punkt og prikke. Triks en: Bland vann og mel først og la stå i ca en halv time. Triks to: Ha så i (mindre enn du tror av) gjær og salt og ikke noe annet. Triks tre: Elt veldig lenge. Helst 10-15 min. Så skal det hele heve, eltes igjen og og så etterheve i former. Lykke til. Flott at dere har noen tips til meg. Jeg skal prøve på en ny runde i morgen formiddag. Skal prøve noen få tips om gangen så jeg har mulighet til å finne ut hva som funker. Da skal jeg ha i mindre gjær, elte mer og heve mer. Litt usikker hva du mener møllenberg med å blande vann og mel først. Alt vannet (unntatt det gjæren løses opp i) og alt melet? Ikke kna det? Det blandes jo ikke uten å knaes en del?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå