Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Vi la han sju og åtte lenge, men han var så sliten i bhg, sutret en god del der, og sov han på dagtid, ble det et mareritt på kveldene.. Uansett om han sover bare fem minutter etter tolv tiden på formiddagen blir leggingen forsinket med en time og mer.. . Nå har vi kommet inn i en rytme de siste månedene, der jeg vekker han i sju-halv åtte tiden om morgenen. Han er da som regel blid og grei. Han sover ikke i løpet av dagen. Når klokken nærmer seg seks ber han ofte om å få legge seg, evt sniker seg opp på rommet og legger seg på egenhånd.. Han er alltid glad for å komme i seng, og vi har en liten kosestund før han sovner som et slakt. Sover nesten uten unntak før klokken har passert 1815. og.. sover natten gjennom - som et englebarn :-).. og igjen må jeg altså vekke han i sju- halv åtte tiden nesten morgen... Men han virker altså sånn passe uthvilt likevel.. bare koser seg i sengen sin.. Dette fungerer veldig bra for oss, men overalt rundt oss mener folk at han legges "altfor tidlig"..
Nikamo Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Det er vel ikke "altfor tidlig" dersom han er trøtt. Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at dersom han sover på dagen så blir leggetiden forskøvet med en time eller mer på kvelden; med kl 18 som utgangspunkt, så tåler jo leggetiden å bli litt forskøvet... Personlig ville jeg vel heller lagt litt senere og dermed fått litt mer tid sammen med barnet på ettermiddagen.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 ja, nei.. .ser jo at det hørtes litt rart ut. Når han har sovet på dagen har vi pleid å legge han kl åtte, og han sovner da aldri før tidligst ni.. Det er alt for sent for han... Han blir da veldig sutrete på dagtid..
Nikamo Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Ja, da skjønner jeg! Ni blir altfor seint - ser den... Da synes jeg det er bedre å gjøre som dere gjør nå; det viktigste er jo at gutten er uthvilt på dagen Er jo ikke noe godt for han å være sliten og sutrete i bhg heller, og sånn som dere gjør funker jo bra for dere. Hvordan er han i helgene? Sover han på dagtid da? Fryktelig tidlig å slutte med dagsovingen, men det sier jeg kun fra et egoistisk synspunkt...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Han sover ikke på dagen i helgene heller. På julaften og nyttårsaften sov han en times tid, og holdt da ut til halv ti og ti på kvelden uten problemer, uten at han sutret eller noe... Han pleier ofte å legges litt senere i helgene enn i ukedagene og det går stortsett fint.. Når han legges senere sover han stort sett litt lengre utpå morgenen også ... har hørt at mange andre barn ikke gjør det...
Nikamo Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Ja, ofte er det jo sånn at jo seinere de legger seg, jo tidligere våkner de... Minsta her tar også igjen søvn på morgenen dersom hun sovner seint, og det er deilig Han har vel rett og slett ikke så voldsomt søvnbehov da - særlig ikke i helgene når han er hjemme i ro og mak, og slipper barnehagekaoset
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Han sover jo i snitt 13,5 timer i døgnet... men det blir bare så mye krøll hvis han sover på dagen... Vet ikke om det betyr lite søvnbehov egentlig... .. ... Hvor mye sover andre to og et halvt åringer da?..
Nikamo Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Vet du - jeg er litt i koma pga en liten som ikke vil sove om natta; det er jo ikke tidlig å slutte med dagsoving når han er 2 1/2 Jeg har surra litt med alderen her...! Og 13,5 time høres veldig normalt ut mht alder. Hvis jeg sammenligner med nevøen min på samme alder, så sover nok han mindre enn dette... I hvert fall nå som han har sluttet med dagsoving. For å svare på innlegget ditt på nytt: Så lenge du må vekke han om morgenen så er det ikke for tidlig å legge han kl 18. Hadde det fungert med dagsoving, så ville jeg foretrukket det og så hatt en time mer sammen på ettermiddagen. Men siden det ikke er et alternativ, så er det jo bare å fortsette sånn som dere gjør. Hva andre sier om at det er "for tidlig" skal dere i hvert fall ikke bry dere om; det er gutten selv som bestemmer hva som er _seint nok_ Beklager alle surrete svar altså! Men er litt i manko på søvn, så jeg blir jo helt fjern
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 synes det er veldig hyggelig at du svarte i alle fall, selv om jeg stusset litt.. he he... Har du en liten baby som du bærer rundt på? Det får jeg snart også... 6 uker til termin ;-) Får håpe h*n greier å snu døgnet etterhvert. Det er sååå slitsomt å ikke få sove om natten! Misunner deg ikke ...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Hei, vi har en gutt på 2 1/2 år, og nå har han nesten sluttet å sove på dagtid, og de dagene han ikke har sovet legger vi ham da ca. 18.30. Vi ser først på Fantorangen, så er det aftensmat før leggerutinene starter (tannpuss osv.). Hvis han har sovet på dagtid ser han ferdig hele barne-TV, og da bruker han også mye lenger tid på å sovne. Man må vel egentlig bare tilpasse seg sitt barns søvnbehov, tenker jeg.
Mamma med 2 små Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Ja jeg synes det høres tidlig ut. Men så lenge det gjør at barnet blir utvildt så er det jo greit. Her har vi ei som snart blir 3 år og en som er 4,5 år. De begynner å stelle seg kl 8.
Magia Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Vurderer å begynne med tidligere legging her også. Ikke kutte dagsovingen da, det er han ikke klar for (han er snart to år). Han ville nok sovet bedre om vi la han kl 18, men jeg syns det er så fryktelig tidlig. Føler jeg ser han for lite fra før Vi får se hvordan det går fremover. Kan jo ikke holde han oppe av egoistiske grunner...
Nikamo Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 synes det er veldig hyggelig at du svarte i alle fall, selv om jeg stusset litt.. he he... Har du en liten baby som du bærer rundt på? Det får jeg snart også... 6 uker til termin ;-) Får håpe h*n greier å snu døgnet etterhvert. Det er sååå slitsomt å ikke få sove om natten! Misunner deg ikke ... Skjønner godt at du stusset Har ikke en liten baby lengre, hun er 14 mnd Men hun har vært syk siden før jul, og lagt seg til en del uvaner - deriblandt å være våken midt på natta... Holdt på i fire timer i natt. *Trøtt i trynet* Så koselig med ny liten baby da! Den kan være slitsom den første tida også, en går litt i en boble, men det er jo utrolig koselig også da <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå