Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Bestevenninnen min har møtt en mann i USA og skal gifte seg der. Hun har bedt meg være forlover. I mellomtiden ble jeg og min mann gravide, og vi venter vår baby kun 3 mnd før hennes bryllup. Jeg har vært veldig syk både før og under svangerskapet, og lever nå kun på en liten sum sykepenger i mnd. Mannen er student. Det går rundt - vi lever på luft og kjærlighet! Men i min bestevenninnes verden er det ingen sjans eller forståelse for at jeg muligens ikke vil ta meg råd til å reise. Billetten kommer på over 8500 for meg alene, pluss at hun ikke ville la meg sove hos henne, så jeg må i tillegg sove på hotell. Jeg har heller ikke lyst til å være særlig lenge borte fra min da 3 mnd gamle baby - og hun har gikk streng beskjed om at det ikke skal noen barn i hennes bryllup. Jeg vil IKKE dra! Alle "her hjemme" støtter meg på dette. De synes egentlig tanken er ganske tåpelig. Vi med vår trange økonomi og bittelille baby - nei, vi får heller ønske lykke til sier de. Men saken er at jeg har lyst til å dra på ferie i sommer. Kanskje til Danmark eller noe - muligens bare til Sommarland i Bø... bare for å gjøre noe koselig og "familiete" som ikke er i denne byen. Allikevel er det noe i meg som sier at det er helt uakseptabelt i forhold til vårt vennskap at jeg tar meg en familieferie, men IKKE prioriterer hennes bryllup... Hvordan tenker dere?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Jeg tenker at baby og økonomi går foran bryllup, selv om hun er din beste venninne. Og når hun ikke engang viser noe som helst forståelse for din situasjon, særlig med tanke på at du nylig har født og at du har en liten baby, burde gjøre valget enkelt: Bli hjemme! :-)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Det er ikke dårlig gjort!!! Det er snakk om godt over 10.000 kr for bare deg, og det kan man da ikke forlange! Min bror og kona giftet seg i utlandet, og sa da ifra til familie og venner 2 år i forkant, slik at de som ville være med kunne spare samt legge opp ferie. Jeg er selv gift med en som har hele familien i utlandet. Vi ga og beskjed et år i forkant, samt vi tilrettelagt slik at alle bodde gratis hos og annen familie her i Norge. I tillegg må det være uaktuelt å reise fra ditt lille 3 mnd gamle barn. For alt du vet er det kun amming som gjelder, og der kan ikke pappaen hjelpe til gitt, samme hvor mye han måtte ønske det ;-) Var i bryllup da frøkna mi var 14 uker, og det var tøft for mamma-hjertet mitt å være borte fra henne en kveld bare! Venninna di skjønner det nok selv når hun får egne barn, i tillegg til at folk flest ikke kan spytte opp tusen på tusen sånn uten videre.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Det skulle bare mangle at du ikke skulle få lov til å være hjemme med familien din vel. har samme type økonomi som deg og hvis jeg hadde gjort noe sånt, så hadde vi ligget flere måneder bak i lang tid :-/
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Nei, vet du hva. Jeg synes venninnen din viser seg som en temmelig dårlig venninne ved de holdningene hun gir deg ifht dette. Det er sånn, at har man ikke råd, vel, så har man ikke råd. Det blir drøyt å forvente at noen skal f.eks ta opp forbrukslån eller selge bilen for å komme i bryllupet ditt. Det er hennes valg å ha det i USA, og da må hun forvente at dette kan få betydning for hvem som har anledning til å komme. Og så forlange at du skal reise fra en tre måneder gammel baby sånn uten videre!! Nei, nei og nei. Du kommer bare til å ha det urkjipt på turen, fordi du har dårlig samvittighet for å være borte fra baby, og fordi det koster så mye at det vil påvirke deres økonomiske situasjon i lang tid. Bli hjemme! Blir venninnen din fornærmet over dette, så må det faktisk være hennes problem, ikke ditt. Hun forventer kanskje at du skal stille med en fin og dyr bryllupsgave også, da eller?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Hun forventer sikkert gave - og det skal hun få altså. Hun var forlover i mitt bryllup i fjor, og gav oss gave, men det var noe hun hadde laget selv. Tror ikke hun hadde råd til å velge noe ifra vår ønskeliste siden hun trossalt sparer selv. Nå er vi der at vi har bestemt oss for å bli hjemme - men jeg gruer meg noe innmari til å si det. Hun aner ikke hvordan det er å ha barn. Noen tok opp ammingen her oppe - og den hadde jeg helt glemt selv. Jeg kommer til å pines ihjel med brystspreng! Og tenk om barnet blir sykt eller noe rett før jeg drar - man vet jo aldri. Jeg føler meg nesten syk av bekymring mtp hvor sint hun kommer til å bli - tidligere har jeg jo sagt at jeg sikkert skulle få det til, men planen var jo å jobbe mer i vinter... noe det ikke kunne bli noe av.
mamma_til_gutt Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 ærlig talt... Virker som om du er god venninne, men at hun rett og slett er ekstremt egoistisk! Jeg vile aldri reist i din situasjon, og det er ikke slemt!! Men du må nok være forberedt på at hun blir sint og at det går utover vennskapet ( i alle fall for en periode). Men ærlig talt, det er det verdt. Et vennskap skal gå begge veier, og hun har like mye plikt til å vise forståelse og stille opp for deg i din situasjon, som du har plikt til å komme i et bryllup. Herregud! Skjønner at du syns det er dritvanskelig, for det er det. Men utenifra er situasjonen ganske åpenbar og du har rett! Lykke lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #8 Skrevet 6. januar 2012 Hei, jeg forstår argumentene dine med at du har dårlig økonomi og at det ikke er noe særlig å dra fra en baby på 3 måneder. Men samtidig skriver du at du er hennes forlover? Det er jo veldig vesentlig at forloveren er med på bryllupet, da... Jeg håper du har gitt beskjed i god tid til henne om at hun måtte skaffe seg en ny/ekstra forlover siden du ikke kan stille opp, hvis ikke synes jeg faktisk dette er veldig dårlig av deg i og med at dette tydeligvis har vært planlagt for lenge siden...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #9 Skrevet 6. januar 2012 Nei, 1231, det er jeg ikke enig i. Forholdene har jo forandret seg siden hun takket ja til å være forlover. Du kan ikke forutse at sykdom mv medfører dårlig økonomi mv, og deg var vel ikke akkurat planlagt at barnet skulle komme så nært bryllupet heller. Men når det er sagt - jeg ville nok, jfr det du skriver om familieferie - ikke ha dratt på noe som fremstår som noe som koster noe særlig penger i sommer. Hadde nok kanskje blitt litt såret da hvis jeg var venninnen din og fant ut at du hadde vært en uke i Danmark. Sommarland i Bø må være ok, men tenk litt på hvordan det fremstår overfor henne ifht hva du velger å dra på.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #10 Skrevet 6. januar 2012 Nei, 1231, det er jeg ikke enig i. Forholdene har jo forandret seg siden hun takket ja til å være forlover. Du kan ikke forutse at sykdom mv medfører dårlig økonomi mv, og deg var vel ikke akkurat planlagt at barnet skulle komme så nært bryllupet heller. Men når det er sagt - jeg ville nok, jfr det du skriver om familieferie - ikke ha dratt på noe som fremstår som noe som koster noe særlig penger i sommer. Hadde nok kanskje blitt litt såret da hvis jeg var venninnen din og fant ut at du hadde vært en uke i Danmark. Sommarland i Bø må være ok, men tenk litt på hvordan det fremstår overfor henne ifht hva du velger å dra på. Men hun har jo visst lenge at hun er gravid, og har levd på sykepenger lenge? Da burde hun sagt fra med en gang hun skjønte at det ikke gikk å komme i bryllupet, for hvis hun har vært syk og har hatt dårlig råd en stund må det da ha vært åpenbart lenge... 12:31.
Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :) Skrevet 6. januar 2012 #11 Skrevet 6. januar 2012 Jeg forstår veldig godt at du ikke tar deg muligheten til å være med i bryllupet. Bare det at du har en nyfødt baby hjemme burde være gyldig nok grunn
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Jeg ser at andre har tatt opp amming, og det er sant. Det er ingen garantier for at ditt barn tar flaske! Mitt barn tok ikke flaske når han var 3 mndr, rett og slett nektet. Og om vi fikk i han mme så hadde vi en liten gutt med skikkelig mageknip etterpå så det ville han heller ikke ha! Det er vanskelig å vite på forhånd hvordan deres barn blir i forhold til flaske og mme. En annen ting er jo selvfølgelig at dere ikke skal være nødt til å leve på kun brød å vann for at venninnen din skal feire bryllup i utlandet! Det må hun også forstå! Har man ikke råd så har man ikke råd. Det blir jo også ekstra utgifter med et barn som vokser fort og stadig vekk trenger nye klær og bleier å da må man ha mulighet til å kjøpe dette og ikke sitte i en stor økonomisk knipe for at venninnen din forventer at du skal punge ut med store summer for at hun skal gifte seg. Nei, jeg syns ikke du skal grue deg til å si det til henne. Hun burde klare å forstå din situasjon og er man en god venninne så blir man ikke sint, men sier at det er greit og at man forstår. Jeg syns heller ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du vil ta en liten familieferie til sommeren! Jeg tror de flere hadde valgt noe hele familien kunne koset seg sammen med istedenfor at du reiser alene for å dra i et bryllup med dårlig økonomi og en liten baby hjemme. Kos deg på familieferie til sommeren du! Med god samvittighet!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Jeg syns argumentet med at du har baby i og for seg bør være nok. Man reiser ikke bort fra en baby på 3 mnd. Om du skulle vært forlover måtte du fått hatt babyen med hele tiden, kanskje noen barnepiker kunne passet babyen under fotograferingen og i kirken, men ellers måtte den vært med. Og så lenge ikke hun aksepterer det så kan hun ikke forvente at du kan delta. Jeg skal selv være forlover til sommeren, når min baby er 2 mnd gammel. For å spare reisekostnader blir vi å kjøre dit, 22 timers kjøring, og jeg har gitt beskjed om at babyen må være med stort sett hele tiden for jeg har planer om å fullamme. Om du kun begrunner med dette med babyen, er det ikke noen grunn til at du ikke kan dra på ferie med familien din. Hvis du f eks først legger frem problemet med babyen, og sier at du ikke kommer og at hun må velge en annen forlover. Så kan det jo hende at hun finner ut at du likevel kan ha babyen med, da kan du begynne å sjekke opp billetter og finne ut at det er vanvittig dyrt. Så kan du melde avbud likevel. Men da bør du jo i såfall gå for billig ferie....
Fru Eriksen Skrevet 6. januar 2012 #14 Skrevet 6. januar 2012 Drop turen til USA, og bruk heller det dere har til overs på en liten familieferie med god samvittighet. Men når du forteller det til din venninne, så si det på en pen og ordentlig måte, og forklar henne rolig at dere rett og slett ikke har råd og at det er umulig å reise fra en 3 mnd gammel baby. Si du beklager og er fortvilet over hvordan dette endte opp fordi du setter stor pris på hennes vennskap og for alt i verden ikke vil miste det. Hvis hun føler at hun fortsatt er viktig for deg, og at du ikke gir blaffen i hennes store dag, så er det stor sannsynlighet for at hun tilgir deg for at du ikke kan komme. Jeg trur kanskje hennes sinne bunner ut i skuffelse over at du, som hennes beste venninne, ikke kommer til å være med på en av de viktigste begivenhetene i hennes liv. Husk på at hun sikkert har gledet seg til dette og drømt om denne dagen lenge.
Fashionista Skrevet 6. januar 2012 #15 Skrevet 6. januar 2012 Hei! Jeg skjønner godt din frustrasjon og fortvilelse over situasjonen, men jeg tror det er viktig å tenke på seg selv i denne situasjonen. Ut i fra det du skriver er det en rekke ting jeg synes du skal ta i betraktningen her.,, * Du har nettopp fått barn og barnet er avhengig av deg. At din bestevenninne ikke viser forståelse for at du er sliten etter fødsel/spedbarnstid eller må ha babyen din med, vitner om at hun ikke er empatisk eller forståelsefull i det hele tatt. (sorry..) * Hun lar deg ikke bo hos seg.. (øøøhh..hvorfor ikke??) * At dere har det litt knapt økonomisk nå må hun også forstå. At hun i tillegg krever at du skal ta inn på hotell + billettene blir jo fort på 10.000kr + mat, utgifter osv osv som man ikke tenker på, viser nok en gang om liten forståelse fra hennes side! *En annen viktig betraktning er at du skriver du ikke VIL dra dit. Stol på deg selv og din magefølelese! Vil du ikke, er det ingen som tvinger deg til å dra, spesielt ikke når både økonomi, nyfødt baby og at du er sliten spiller inn. * Hvis dere bestemmer dere for å prioritere en familietur i stedet er det deres sak. (Helt ærlig høres det tusen ganger hyggeligere ut, enn å dra i det bryllupet..) Du er voksen og bestemmer selv over egne penger, og da kan du også bruke dem på det DU vil!:)Hadde jeg vært deg valgt mann og barn over en uempatisk "bestevenninne". Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå