Gå til innhold

fedrevote til mamma ved sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om jeg har muligheten til å overta fedrekvoten når jenta mi ikke kan spise noe annet enn morsmelk pga mageproblemer og jeg har en jobb der jeg jobber borte i 2 uker i slengen. Jeg må derfor fullamme i minst ett år til vi får orden på magen hennes (sansynligvis operasjon), og det er fysisk umulig om jeg er vekke fra henne pga jobb.

På nav sine sider står det at hvis far er syk og ikke kan ta seg av barnet, men her i dette tilfellet er det barnet som er avhengig av mor (rettere sagt puppen til mor).

Vi har ikke mulighet til å ta ulønnet permisjon og jeg må i tilfelle sykemeldes på grunnlag av sykt barn for å få være hjemme med jenta. Men det hadde vært så mye bedre om jeg kunne tatt over fedrekvoten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du kan nok ikke ta over fedrekvoten på dette grunnlaget. Den eneste godkjente grunnen for at mor får fedrekvoten er pga pappaen ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger, at mor er alenemor eller at pappaen er så syk at han ikke kan passe barnet.

Du kan heller ikke få sykemelding for å passe barnet.. For å få sykemelding må DU være syk og det finnes ikke noe som heter sykemelding for sykt barn.. Sett i gang med å pumpe melk til pappaen slik at han har lager de 2 ukene du er borte og har dere prøvd alle typene mme på markedet?? Regner med dette er bestemt i samråd med lege at hun kun skal ha morsmelk?

Eneste mulighet jeg ser er pleiepenger, sjekk dette hos www.nav.no....

Skrevet

Da kan vel barnets behandlende lege skrive et brev til NAV og forklare problemstillingen? Det er forøvrig mange viktige næringsstoffer som barnet ditt går glipp av ved kun å amme, men får hun dette som tilskudd på annen måte? Tenker på f eks jern og fiber.

Skrevet

Vi kan desverre ikke gi henne mme, bare mm og kokt vann. ja det er i samråd med lege. Men er ikke sansynligheten for at jeg mister melka ganske stor om jeg bare pumper i to uker uten å få lagt henne til? og det virker ganske usansynlig å klare å pump seg nok til to ukers forbruk med 4 ukers mellomrom, men er det mulig er jo selfølgelig det et alternativ om ikek annet er mulig. Jeg får sjekke ut hva de sier om pleiepenger. takk for tipset!

Men egentlig så syns jeg det virker veldig ulogisk (idiotisk) at i slike situasjoner skal man miste uker av permisjonstiden hvis pappa ikke kan ta fedrekvoten. Hadde det så vært at han ikke vil eller ikke er nødvendig, men nå er det faktisk det at jeg må være hjemme med barnet, enten jeg vil eller ei. Men ja, det er jo for all del bare et tilbud...

Skrevet
Vi kan desverre ikke gi henne mme, bare mm og kokt vann. ja det er i samråd med lege. Men er ikke sansynligheten for at jeg mister melka ganske stor om jeg bare pumper i to uker uten å få lagt henne til? og det virker ganske usansynlig å klare å pump seg nok til to ukers forbruk med 4 ukers mellomrom, men er det mulig er jo selfølgelig det et alternativ om ikek annet er mulig. Jeg får sjekke ut hva de sier om pleiepenger. takk for tipset! Men egentlig så syns jeg det virker veldig ulogisk (idiotisk) at i slike situasjoner skal man miste uker av permisjonstiden hvis pappa ikke kan ta fedrekvoten. Hadde det så vært at han ikke vil eller ikke er nødvendig, men nå er det faktisk det at jeg må være hjemme med barnet, enten jeg vil eller ei. Men ja, det er jo for all del bare et tilbud...

Men dere mister jo ikke fedrekvoten? Husk den kan utsettes og taes ut inntil barnet er 3 år gammelt.. Bare husk å send utsettelsessøknad til nav FøR din permisjon er over.. Dere har akkurat samme dilemma som alle andre som får syke barn som av en eller annen grunn må ha tilsyn hjemme... Eneste forskjellen er at barnet i dette tilfellet er en baby. Snakk med nav om pleiepenger du - det er rette stønaden for dere...

Skrevet

Herregud, snakk om rigid system...

Er det ingen som tenker på barnet når det kommet til svangerskapspermisjon?

Det må da i hvert fall finnes andre løsninger for barnet ditt, hvis det er slik at det kun kan få morsmelk.

Antar at barnet er ganske stort siden far snart tar over permen. Lykke til med å pumpe ut nok melk til to uker over en fire ukers periode... Synes det høres umenneskelig ut, å fullamme en (stor?) baby og i tillegg opparbeide seg et stort lager ved siden av. Håper for babyens skyld at du har MYE melk.

Skrevet

Legen din har helt sikkert en ide om hvordan dere skal gjøre det og jeg tror 99% sikkert at du uansett skal være hjemme med barnet ditt i en slik situasjon.

Hør med legen din HI.

Håper det går bra med ungen deres.

Skrevet

jo takk alt ordner seg nok tilslutt. Det gjør det alltid.

Jeg må nok være hjemme med barnet uansett.

Ja 18:03 vi utsetter nok bare pappapermen om vi ikke får nytte av den nå. slik at pappa også kan kose seg hjemme når den tid kommer. Det er jo kjekkere for pappa være hjemme når veslejenta springer rundt og er sosial. Det finnes jo sikkert andre ordninger som noen skrev om over her.

Men er så enig med deg 19:00 at det burde vært til fordel for barnet og ikke for foreldrene. Akuratt nå virker det som om det bare er for kosen sin skyld at man får perm, ikke for nytten. Og om man faktisk trenger denne permen til noe nyttig, som å gi barnet næring, så hjelper det ikke fordi likestilling skal være så nær 50% som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...