Gå til innhold

UL for å se etter avvik


Gjest Adventstjerna

Anbefalte innlegg

Gjest Adventstjerna

Jeg var på årskontroll hos gynekologen min når jeg var 6+0 og fikk se liv i magen (han tar alltid UL for å se på livmor og eggstokker). Når jeg skulle gå så sa han at om jeg ønsket en utvidet UL for å se etter avvik og misdannelser så var det best å gjøre dette i uke 10-12. Siden har jeg egentlig ikke tenkt noe særlig over det, men nå som jeg er i uke 9 begynner tvilen å komme. Skal jeg bestille en privat UL om et par uker for å se at alt er bra slik som han anbefalte? Noen andre som skal gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette e nåkko du må tenk godt på om du vil. Æ fikk samma beskjed i dag, og ska om 4 uka. Rett og slett for at de gjord ein feil i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil? Kan eg spør ka dei gjorde feil. Hørtes ut som ein rar setning.

 

UL rundt den tiden er vel for å se etter downs..eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror de ser etter mer en downs, tror ogå de kan se evt hjertefeil og andre ting på ul i uke 12. jeg skal på riks hopitalet i uke 12 for å sjekke dette men der er også fordi at dette kan bli et risiko svangerslap. synes at det er greit å finne eventuelle feil på fosteret så tidlig for da blir man mer forberedt til fødselen og tiden etterpå. ogå har man jo også valget om abort når det blir oppdaget så tidlig hvis det er noen som ønsker det.Men det tror jeg ikke at jeg hadde klart hvis ikke det hadde vært så alvorlig at babyen ikke kan leve etter fødsel da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at gyn spurte om dette, da? Er det pga alder eller tidligere SA eller andre ting?

Jeg fyller selv 39 innen barnet blir født, og har av den grunn bedt om fosterdiagnostikk. Var til samtale på Riksen i dag, og skal ta en duotest i løpet av et par uker. De ser nok ikke hjertefeil så tidlig, dette er noe de gjør på ordinær UL i uke 17-18.

Ved UL i forbindelse med fosterdiagnostikk så sjekkes det for Downs samt to andre kromosomfeil.

Hovedgrunnen til at jeg ønsker å sjekke for avvik er at jeg har to barn fra før med ADHD/ADD, og det har vært en del tøffe år... Ikke sikker på om jeg vil klare å håndtere et barn med f. eks Downs i tillegg til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, vi skal til fosterdiagnostikk nå i uke 12-14. Mest for å få et beroliget og trygt svangerskap fyllt med glede og forventningene et svangerskap skal gi, men selvsagt også for å se etter avvik. Siden vi begge nå er passert 40 ved fødsel, syns VI det passer oss fint. :)

Lykke til med DITT valg! Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg fikk komme til ultralyd i uke 13 for å se om alt stod bra til. Jeg fikk henvisning dit siden jeg har et barn med hjertefeil som ble operert da hun var to mnd gammel, men også fordi jeg ønsket å se om alt stod bra til. Også med tanke på Downs. Jeg fikk vite at det er normalt sett er 1:1000 fødte barn med Downs. De fleste av disse barna blir født av mødre godt over 30år. Svært få under 30år. Han sjekket væskemengden i nakken, den var normal. Også nese området var innenfor det normale. Dette utelukker ikke Downs, men reduserer kjangsen til 1:2000. Jeg ønsker ikke noe utvidet test, da jeg er 30år og det ikke er så stor fare for å føde et barn med Downs.

Denne ultralyden var den flotteste jeg har vært med på. (har to barn fra før) En aktiv liten krabat var det. Legen så på alle kroppsdeler, magesekk, blære, endatil at barnet mitt ikke har "klumpfot" kunne han se. Hjertet var derimot vanskelig å se skikkelig,men fikk i alle fall bekreftet at der var fire kammer. Han ønsket med inn igjen i uke 24 for å se hjertet tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en da jeg var 12+2. Er 4 ungen og det var kun fordi vi har råd til det og hadde lyst. Ansikte var det ikke noe galt med, ingen hareskår. Nakkefollen var minimal som er positivt. Nesebeinet viste at mye annet var bra(husker ikke he he) babyen hadde alle fingrer og tær. Så sjansen for å få downs når du er 31 år er 1-750. Min er nå 1-3750. Så syns vi fikk masse info. 2 hjernehalvdeler osv. Hadde ikke trodde jeg skulle være så fornøyd etterpå. Velbrukte penger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! flott tråd! Eg har ekstra oppfølging dette svangerskapet fordi eg er så redd for å mista igjen. Eg var på ultralyd på mandag 9+1, og alt vår fint då. skal igjen 11+3 for å sjekka desse tinga som bli skrive om her. Eg ser at eg engster meg altfor masse, og sidan det er liten sjanse for kromosomfeil slik at det er godt muleg med positive nyheter vil eg dei skal sjå på dette. Om det e rnoko som er annles med skatten vår , så skal me ta så godt vare på den som me berre klarer!! :)Eg las ein plass at veke 11 var aller best. Har de hørt noko anna, at 12 er betre f. eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man kan ta UL mellom uke 10 og 14 for å sjekke dette, men at uke 12, dvs mellom 11+0 og 11+6, er best. Lykke til, det er veldig store sjanser for at det går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det noen sier over her mht alder stemmer ikke. Det blir født flest barn m downs av yngre mødre av den enkle grunn at det ikke blir oppdaga. Hos eldre kvinner får man sjekka det ut, og de fleste velger å avbryte svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det blir født flest Downs-barn av yngre mødre, men det stemmer ikke at det er fordi eldre mødre kan sjekke om barnet har Downs og tar abort. Det er flere yngre enn eldre kvinner som får barn, og derfor er det også flere yngre enn eldre kvinner som føder barn med Downs.

 

Sjansen for å få et Downs-barn er imidlertid mye høyere for kvinner over 38 år, og derfor kan man få utført fosterdiagnostikk uten å henvende seg til privat gynekolog (som i utgangspunktet ikke har lov til å utføre fosterdiagnostikk, men kan henvise dersom de finner noe unormalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint svar. I fjor så fikk æ vit at vi hadd mista ungen i på den ordinære Ul. Og at de kunna ha funne ut at nåkko va galt i uke 12, men at det rett og slett ikkje ha tatt sæ god nok tid pga hastverk. Fikk unnskyldninga når va på Ul i januar, og ska på neste nu på torsdag. Har ikkje klart og slappa av under det her svangerskape pga det. Og æ e født med ryggmargsbrokk, nåkko som gjør at æ får my oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

jeg var på en ul i uke 9 for å sjekke liv - så sendte de henvisning til riksen, og der var jeg i går for en dobbeltest (uke 13)

 

Dette pga at jeg har et barn med sjelden genfeil fra før.

 

UL reduserte sjangsen min fra 1:1000 til 1:7000 og fikk beskjed om at blodprøven kun ville gi bittesmå justeringer.

Godt å se at det var liv, og at alt så fint ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er viktig at de som velger å gå til tidlig UL, har en formening om hva de vil oppnå med det. Se etter liv? Se etter hjertefeil (som en forøvrig også gjør ved ordinær UL)? Hva om du får vite at babyen har Downs? Hva gjør man evt med det?

Bare mine tanker om å være bevisst på valg en kanskje kan måtte ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er riktig at det blir født flest Downs-barn av yngre mødre, men det stemmer ikke at det er fordi eldre mødre kan sjekke om barnet har Downs og tar abort. Det er flere yngre enn eldre kvinner som får barn, og derfor er det også flere yngre enn eldre kvinner som føder barn med Downs.

 

Sjansen for å få et Downs-barn er imidlertid mye høyere for kvinner over 38 år, og derfor kan man få utført fosterdiagnostikk uten å henvende seg til privat gynekolog (som i utgangspunktet ikke har lov til å utføre fosterdiagnostikk, men kan henvise dersom de finner noe unormalt).

Sjangsen for å få barn med kromosomavvik øker med aldreren. Men er man 40 år så anslås det at man har 1% høyere risiko for å få et barn med Downs. De andre trisomiene er kurven jevn til man er godt over 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det blir født flest Downs-barn av yngre mødre, men det stemmer ikke at det er fordi eldre mødre kan sjekke om barnet har Downs og tar abort. Det er flere yngre enn eldre kvinner som får barn, og derfor er det også flere yngre enn eldre kvinner som føder barn med Downs.

 

Sjansen for å få et Downs-barn er imidlertid mye høyere for kvinner over 38 år, og derfor kan man få utført fosterdiagnostikk uten å henvende seg til privat gynekolog (som i utgangspunktet ikke har lov til å utføre fosterdiagnostikk, men kan henvise dersom de finner noe unormalt).

Sjangsen for å få barn med kromosomavvik øker med aldreren. Men er man 40 år så anslås det at man har 1% høyere risiko for å få et barn med Downs. De andre trisomiene er kurven jevn til man er godt over 40.

Ja, det er helt riktig. Jeg husker jeg stusset litt på det under den genetiske veiledningen, at kurven for 13/18 omtrent var stabil lav opptil godt over 42 år, mens det for 21 var en markant økning etter 40. Sånn sett kan man vel egentlig konkludere med at duotesten for alle praktiske formål er for å avdekke downs.... Jeg hadde egentlig ikke reflektert så mye over dette før, men ser at det er jo det det faktisk handler om. Så kan man være enige, eller uenige i det. Hvis man skal "rettferdiggjøre" tidlig ul kun til de over 38, må man også si at det faktisk primært handler om å avdekke downs. For de andre avvikene er det nesten ingen forskjell på om du er 29 eller 39.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...