Gå til innhold

Gråt ved leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby på 4 måneder har begynt å gråte veldig ved leggetid, før la hun seg greit, nå er det gråting i et par timer. Er usikker på om jeg skal ta henne opp igjen eller bare fortsette å trøste i senga, forskyve leggetid, legge tidligere osv. Virker ikke som noe fungerer. På dagtid er hun i godt humør selv om hun alltid har vært noe urolig av seg og trenger å bæres en del.

Er utrolig slitsomt og merker at jeg blir litt "apatisk" når hun gråter lenge, er ikke så lett å være tålmodig og jeg blir frustrert noe hun sikkert merker. Før var det alltid jeg som roet henne, nå må som regel pappaen overta tilslutt og får bysset henne i søvn. Selvtilliten min som mamma synker merker jeg..føler ikke jeg får til å være slik jeg burde og gruer meg til hver legging. Er så sliten også men har ingen rundt oss som kan avlaste..samboer tar da en del, men jeg har henne jo hele dagen + natta så er ikke mange timer på kveld han er her sånn sett pga jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt at de endrer søvnmønster og rutiner nå og da. Hun er fortsatt så liten, så det er viktig å trøste og kose med henne, til en viss grad selvsagt. :P Det beste er om dere ikke venner henne til å bli bysset, men heller kos og trøst i senga. Er hun hysterisk, så ta henne opp, men legg henne ned igjen med en gang hun er rolig. Bruk god tid, og heller innse at legging tar tid for en stund. Noe av det dummeste dere kan gjøre er å bysse henne i søvn, for dte må avvennes etterhvert. La henne sovne av seg selv, men ikke la ho grine seg i søvn. :)

Skrevet

Når legges hun da? Kan hun være overtrøtt, eller får hun for kort våkentid fra siste dupp?

Ofte kan det løse mye å justere på dagsovingen. F eks om hun legges for kvelden kl 19, så sover hun ikke senere enn kl 17.

Skrevet

Litt vanskelig da hun allerede har vært en krevende baby så vi har ikke hatt annet valg enn å bysse, heller det enn hysterisk gråt. Har pleid å legge henne ned når hun er rolig igjen, men nå virker ikke det lenger hun bare skriker enda mer til hun mister pusten og blir helt rød og det orker jeg ikke! Da får det bare være at det er "det dummeste jeg har gjort"...

Har pleid å legge seg ca 19.30 men har prøvd både litt tidligere ca 19 og senere rundt 20 - 20.30. Siste dupp våkner hun fra kl 17. Tenker da at hun kan legge seg f.eks 20 så det blir tre timer våkentid men hun er stuptrøtt halv åtte, sovner da og sover en halvtime men så er det i gang gjerne 2-3 timer før hun tar natta.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at dette er slitsomt, men en mager trøst er at det går over. Og jeg kan faktisk love deg at om dere bysser for en periode så betyr ikke det at dere må bysse en toåring i søvn senere. Det kan være at hun trenger litt ekstra nærhet i en periode.

Det gjør heller ikke noe om dere velger å fortsette med å trøste i senga, men ta henne opp om hun blir fryktelig frustrert.

Noe som alltid har fungert her, men som ikke nødvendigvis er løsningen for alle familier er å gi mer enn babyen trenger for en periode. Når babyen er urolig og synes å ville bare være nær, så har jeg båret masse i bæretøy, ammet mer enn ellers og gjerne også samsovet. Da går det fortere over enn om jeg prøver å holde på mitt. Om du ikke vil samsove, eller du har flaskebarn så kan du jo tenke på andre løsninger for å fylle på :)

Skrevet

Takk for råd, tror jeg prøver å gi ekstra nærhet ettersom det tydeligvis ikke fungerer det jeg gjør nå! Vi sover begge dårligere når vi samsover så vet ikke om jeg vil gjøre det, men skal ha henne mer nær meg på dagen og gi trøst evt bysse ved leggetid. Har ikke gått så aller verst ved legging på dagtid i dag, en gang sovnet hun faktisk da jeg gikk ut av rommet istedet for å trøste! Skulle bare hente noe og det ble stilt med det samme jeg gikk!! Virket ikke like bra neste gang så kanskje hun bare var ekstremt trøtt..men er uansett kveldene som er verst. Godt å tenke på at det bare er for en periode, bare føler det har vart en good stund nå..siden hun ble født :P hehe neida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...