Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg vil søke på et studie, men skolen ligger en 2,5 timers busstur unna. Det er undervisning 2 dager i uka (deltid) så jeg mener det går helt fint . Samboeren min er ikke enig.. Han mener jeg kommer til å bli helt utslitt (har jobb og 3 barn:)). Noen som har prøvd lignende? Hvordan gikk det? Jeg mener det skader ikke å prøve! Dessuten er det praksis 20 uker (?) i løpet av et skoleår, og den kan jeg sikkert ta litt nærmere hjemplassen min.. Jeg bestemmer jo selv om jeg vil prøve, men vil så gjerne ha hans støtte! Og ikke " hva var det jeg sa" hver gang jeg er sliten!
Tauriel Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Hvis det er noe du virkelig vil så kjør på sier jeg Jeg skal ta fulltid skole og deltid jobb som alenemor på fulltid
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Go for it! Livet er kort og du bør satse på det du ønsker =)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Er du sikker på at du får praksis nærmere der du bor? Det kommer jo ann på hvor din skole har praksisplasser, tviler på at de har det 2,5 time unna kretsen skolen holder til. Jeg studerer i Oslo og har hatt praksis her i byen og i Bærum og Lørenskog. Noen i klassen min måtte også reise helt ut til Drammen for å ha praksis, enda de bodde på Skedsmo. De tar ingen hensyn for å si det sånn. Men det er jo verdt å prøve. Så lenge samboeren din kan stå for all henting og levering i barnhage/skole så går det jo fint Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Selvfølgelig går det! Det aller meste går med den rette innstillingen Jeg jobber med voksenopplæring, og vi har mange deltidsstudenter som tar utdanning paralelt med full jobb og barn. Disse er veldig motiverte, og får i snitt langt bedre karakterer enn "vanlige" studenter. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Jeg er mer skeptisk, men det kommer selvsagt an på så mye. Jeg som er en person med lite energi knakk sammen etter et år med 1,5 times pendling til skolen. Tenk på at du kommer til å bruke 5 timer på reisen! Men selvsagt går det an å prøve, og mange klarer jo faktisk slike kombinasjoner utmerket godt!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Du kan jo lese og "studere" på bussen så da får du unna litt skolearbeid på den tiden. Men ukene med praksis kan bli tøffe, du er nødt til å ta praksisen på steder studiestedet har avtaler med, og studieveilederen din må besøke deg på arbeidsplassen, ha møter på arbeidsplassen osv så det er overhodet ikke sikkert du får praksis nærmere hjemmet. Er du uheldig får du praksisplass på andre siden av studiestedet så du får enda lenger reise... For meg som er vant til å bo sentralt er 5 timer med pendling to dager i uken helt uaktuelt og siden mannen jobber noe kveld hadde logistikken i familien gått helt på trynet. Men får dere kabalen til å gå opp ser jeg ikke noe galt i å prøve selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk.
elskerlivet Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Jeg vlle gått for det. Men du er jo avhengig av at mannen henter og leverer barna i bhg. de dagene så du må jo ha støtte fra han. Praksis pleier man da å kunne komme med innspill på selv, og har man barn skal det taes hensyn til det. Jeg fikk i sin tid praksis på min hjemplass pga barn mens de som ikke hadde barn fikk lengre reisevei.. Om skolen ikke har avtale med noen steder på din hjemplass er det gjerne ikke noe priblem å ordne det.. Lykke til, høres spennende ut !!!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Det er nok veldig forskjellig fra skole til skole. Jeg studerer i Oslo og har barn. Skolen ligger også i Oslo. Alikevel må 80 % av klassen ut av Oslo for å ha den praksisen vi skal ha nå på nyåret. Jeg får 45 min reisevei(med ett bytte, t.bane+ en buss). Det ble ikke tatt hensyn til meg fordi jeg hadde barn og alene om omsorgen. Jeg har dog samboer men han er ikke barnefar og han har ingen rettigheter på arbeidsplassen i forhold til mitt barn. Han har i tillegg lang reisevei til jobben så han vil nå komme 1,5 time for sent hver dag når jeg har tidligvakt, og må reise 1 time tidligere fra jobben de dagene jeg har senvakt. Vi håper jo at sjefen hans vil gå med på dette noen av dagene, men utenom det så har jeg måtte alliere meg med naboer, venninner og foreldre til min datters venninner. Jeg syns det er ubehagelig å måtte bruke folk på den måten..offf.. Vet at fler i klassen min har fått praksisplass 10 min unna meg, men de bor på andre siden av Oslo(dvs Ski osv) så derfor har de fått plass der, mens vi andre må reise til Bærum og Drammen. Så skolen går etter adresser og ikke hvem som har barn osv. Så man kan ikke regne med noe tilrettelegging fra skolens side. Det står det klar i retningslinjene også.
Twintipp og himmelblå Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Hei! Nå avhenger det litt av vanskelighetssgraden og omfanget av studiet du skal ta, men jeg må nok si meg enig med mannen din. Min sønn er 5 år, og 4 av de har jeg gått på høyskole, en halvtime unna bosted. Ved siden av jobb, og det er enormt krevende. Streng displin, mye forsakelser og mange lange netter. Jeg hadde ikke gjort det. Starter til høsten på mastergradutd i Oslo, en time unna meg, 3 dager i mnd. Og de dagene har jeg ikke tenkt å pendle. Ikke for å være pessimist, men 5 timer reisevei to dager i uken, det hadde jeg ikke orket. Men, lykke til med valget. klem
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Dette tror jeg nok går helt fint. Jeg pendler selv til jobb, 2 timer på buss hver vei. Er borte fra hjemmet i 13 timer hver dag grunnet lang vei og bussbytte. Men det går jo helt greit. Ser barna lite de dagene jeg jobber, men da har de jo pappan. Da setter man mer pris på den tiden man faktisk har sammen med familien. Masse lykke til med valget.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Takker for svar:) Det er jo bare to dager i uka, og jeg har planer om å lese på bussen/toget, og på kvelden. Syns det bare er rett at samboeren min skal hente barna i bhg e to dagene i uke, jeg har hentet og levert de siste 4 årene! For det meste da. Jeg har dessuten støttet han når han har jobbet døgnet rundt, vært hjemme med 3 unger fra morgen til etter leggetid pga jobb. Jeg har tilpasset meg han i årevis, så nå er det hns tur syns jeg! Jeg ser på dette som eneste mulighet for meg å komme meg videre i livet... kan ikke jobbe i kassa på rimi for alltid heller. hi
Tøssa Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Jeg vil søke på et studie, men skolen ligger en 2,5 timers busstur unna. Det er undervisning 2 dager i uka (deltid) så jeg mener det går helt fint . Samboeren min er ikke enig.. Han mener jeg kommer til å bli helt utslitt (har jobb og 3 barn:)). Noen som har prøvd lignende? Hvordan gikk det? Jeg mener det skader ikke å prøve! Dessuten er det praksis 20 uker (?) i løpet av et skoleår, og den kan jeg sikkert ta litt nærmere hjemplassen min.. Jeg bestemmer jo selv om jeg vil prøve, men vil så gjerne ha hans støtte! Og ikke " hva var det jeg sa" hver gang jeg er sliten! ei kollega av meg går fulltidskole med pendling 2,5 til 3 timer hver vei, hun har to barn og samboer, i tillegg jobber hun deltid i helgene. Så ja alt går bare man har rette innstilling til det, jeg vil tro at backup hjemmefra og er litt viktig. og synes egentlig det er litt rart at en mann som elsker deg ikke er villig til å gi litt ekstra så du kan ta deg en utdanning!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #14 Skrevet 6. januar 2012 Klart det er mulig. Jeg holder nå på å fullføre fulltids videreutdanning som går over to år (120 studiepoeng) i en by 3,5 time unna. I teoriblokkene ca 8 uker før 8 uker praksis osv er jeg der på hybel fra søndag til torsdag. Teorien har jeg hatt i hjembyen og nabobyen. Det har godt kjempebra, selv om det har vært slitsomt. Men har hatt en mann og familie som har stil opp 100 %. Man må følge drømmene sine.... sikker på han er redd d er han soom skal bli sliten :/
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #15 Skrevet 6. januar 2012 Synes det høres ut som en DRøM å kunne sitte i fred og ro på bussen og gjøre hva pokker jeg vil noen timer i uka:) Elsker å kjøre buss/tog, og endelig ha litt tid for meg selv. Selvfølgelig skal du gjøre det! Tragisk av samboeren din å ikke støtte deg, når du hele tiden har backet ham. Hva så om du blir sliten, hvorfor skal det brukes mot deg? Han er vel sliten innimellom han og? Det er vel vi alle?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå