Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 er nå sykemeldt på 8 uke. Feiler meg ingenting i utgangspunktet, men har nå pådratt meg nakkestivhet pga stress. Jobben og nav krever dialogmøter og tilrettelegging. Jeg er hjemme fordi et familiemedlem(barn) trenger meg. Han er ikke fysisk syk, men vi har et opplegg hjemme nå som vi må gjennomføre. Dette var verre enn jeg trodde.....finnes det andre stønader der ute? Vi har hjelpestønad etc, men tenkte mer på tapt arbeidinntekt. Har ikke råd til å gå ned i lønn heller......
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Du kan sjekke om du har forsikring som dekker tapt arbeidsinntekt, feks gjennom fagforbund. Av og til kan også arbeidsgiver ha forsikret sine ansatte. Det lønner seg også å komme raskt igang med dialogmøter og hjelp videre, jo fortere jo bedre. God bedring med nakken- og opplegget hjemme.
Nikamo Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Hvis legen gir deg sykemelding, så må jo h*n mene at det er grunnlag for det? Jeg kan ikke reglene for syke barn (trenger ikke være fysisk syk for å være syk) dessverre... Men på at sånt dialogmøte skal jo legen din også delta, og h*n kan vel forklare hvorfor det er nødvendig for deg å være hjemme med sønnen din nå. Arbeidsgiver er pliktet til å gjennomføre møter med deg, ellers så får de bøter. Men det er ikke alltid det er mulig å tilrettelegge - det vil da komme frem på et sånt møte. Er det nakken din som er sykemeldingsgrunnlag nå, eller ville du vært i arbeid dersom ikke du trengte å være hjemme med sønnen din? (Ikke frekt ment, bare tenker at det gir et annet fokus på møtet...)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Jobben og NAV må kreve dialogmøter og tilrettelegging etter et visst antall uker , og du har plikt til å møte og til å forsøke å jobbe litt om det er mulig. Det skal tungtveiende medisinske årsaker til for å være hjemme i full sykemelding. Reglene for sykemelding har blitt strengere, og jeg tror ikke "krise i hjemmet" eller "treningsopplegg" er et diagnosekriterie for sykemelding. Vond nakke derimot, kan man sykemeldes for, men da er det ikke umulig at NAV vil kreve at du forøker deg på litt jobbing, eller at du er i en eller annen form for aktiv behandling. Har du undersøkt muligheten for pleiepenger istedenfor sykemelding? http://www.nav.no/He...lie/Pleiepenger
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Kanskje du kan få en sykemelding som går på stress og nære utbrenthet? Jeg var sykemeldt i nærmere et halvt år pga ene barnet mitt. Han er ikke fysisk syk, men jeg var fullstendig nedkjørt, stresset og holdt på å knekke sammen. Men da studerte jeg, så jeg slapp møter med arbeidsgiver og nav... Dessverre vet jeg ikke om noen andre stønader etc enn hjelpestønad. Eller, det finnes jo omsorgslønn, men det er visstnok veldig vanskelig å få.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Nå er det vel dialogmøte med sjefen din det er snakk om, dialogmøtet der du, sjefen, legen din og nav skal være tilstede er vel ikke før etter 6 mnd, eller har de endret dette siden i høst? Jeg var sykemeldt en lang periode i fjor, etter 8 uker stiller NAV krav til at det skal holdes møte mellom arbeidsgiver/taker og kartlegge hvordan arbeidet kan tilrettelegges. Har du snakket med legen din om hvordan løpet skal være videre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå