Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Rottweiler. Igjen. Samme rase som forrige nyhetssak. Pussig da denne hunden var så til de grader ufarlig for barn i følge dib.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Ingen hunder er "ufarlige" for barn hva biting angår. Alle hunderaser kan bite. Akkuratt som alle katter, hester, kyr og undulater kan det.
Gjest irismor Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Hunder og barn er ingen god kombinasjon uansett rase. De bør holdes under oppsyn. Har selv blitt bitt av puddel, schæfer og papilon (eller hvordan det nå skrives). Og hver gang var vi alene uten oppsyn fra voksne. Og nei jeg var ikke slem mot noen av hundene. Puddelen angrep uten forvarsel, satt og spiste frokost på kjøkkenet da bestemors venninne kom på besøk med sin hund. Forklaringen var at den likte ikke barn. Farmors papillon ble plutselig spinnvill og ble avlivet. Schæferen var vår egen og angrep også uten forvarsel. Fra å være en elskelig familiehund til angrep var det ingen god forklaring på. Kom hjem fra skolen og tok i døra og plutselig satt den i skulderen mon. Heldigvis drev muttern og vasket gangen så bikkja fikk vaskebøtta over hodet. Luktet salmiak og grønnsåpe av oss begge. Hunden ble avlivet da ingen skjønte hvorfor den angrep. Har selv hatt hunder etterpå (golden retrivere) men ikke snakk om at de fikk være rundt barn alene.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har en kanin som biter, freser og klorer hver eneste gang vi gir den mat.Den angriper oss, hver eneste gang. Det rare er at den aldri biter når vi tar den ut for kos eller for å gå fritt, kun når vi gir mat..... Dette er en kanin vi har overtatt som voksen, så vi vet ikke hva den har opplevd før. Så jeg vet ikke, jeg........ Hunder er som eiere er - ulike. De har ulike erfaringer. De hundene jeg har blitt bitt av, er et "ovnsrør" og en "bamsehund"(en skjønn hund utseendemessig sett). Vet ikke hva rasene heter, men de hundene var et helvete for de fleste. Jeg vet med sikkerhet at "bamsehunden" ble avlivet etter å ha bitt meg. Og jeg har møtt Rottweilere og andre såkalte kamphunder, uten å ha kjent snev av aggresjon fra hundene. Mulig det er eieren det er noe i veien med? Her i gata har vi ei dame med shäfer, en ung en. Hun har null kontroll, fordi hun ikke klarer å sette seg som eier i respekt hos hunden. Hun innrømmer dette selv. Hunder krever en klar eier. De er ikke som katter, kaniner eller hamstere. Hunder krever mer, og er flokkdyr. En hund skal være nederst på rangstigen i en familie. Da er den på sin rette plass, og gjør ingen fortred. Ikke om den er der på ordentlig(og ikke noe eieren bare innbiller seg).
Nikamo Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Er enig med de andre her som sier at ingen hunder er "ufarlige"; samme hvor mye eieren sier at den er snill eller hvor dressert den er, så kan alle hunder handle på instinkt. Og rottweiler er faktisk en fin familiehund, selv om den kanskje ser stor og skummel ut. Synes heller det er de små "søte" gneldrebikkjene som ofte er aggressive.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Det er ikke hunderasen det er noe kalt med,men eierne...
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Rottweiler er jo en stor hund, og kan gjøre mye skade hvis den biter. De er som oftest fine familie-hunder, og regnes vel aldri som kamphund som noen omtaler dem som her. Meg bekjent har den vært brukt til vakthund..... Små hunder er kanskje oftere agressive, og jeg tror det er forsi de oftere slipper unna med det. Mange flere skaffer seg små hunder sommde ikke oppdrar enn store. Vi har selv liten hund, og mange ganger har folk kommentert at det er den første miniatyrhunden de har møtt som kan oppføre seg. Han er på ingen måter perfekt, skal ikke skryte på meg det. Men man har stort ansvar som hundeeier enten rasen er rottweiler eller puddel.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Jeg var tilstede ved hendelsen og hadde hunden virkelig ønsket å skade barna så hadde han virkelig bitt. Ikke kun gitt en knapp tilbakemelding på at han ville være i fred. Mange store hunder ser på barn som valper og kan finne på å gi de en smekk vis de ikke får være i fred. Måten media fremstiller saker på er helt merkelig. "Barn bitt i hodet av rottweiler". BITT? Da har de tydeligvis ikke sett et bitt av en rottweiler før. Et bitt og noen skraper er ikke det samme. Uansett vi foreldre må lære barna å vise respekt for hunder.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Somregel er det hos eieren problemet ligger når det kommer til aggressive dyr. Men aggrisivitet hos dyr kan avles frem og bort. Vet om et forsøk som be gjort i en revefarm der valpene ble sortert etter lynne. Resultatet ble en flokk med ekstremt tamme kjæledyr (som også fikk i enkelte tilfeller en krøllet hale, annen farge osv), og en flokk med ekstremt aggressive rever. Men ofte ligger feilen hos eieren, og hunder må få si i fra også når unger nærmest hopper på dem. Vi hadde en hund som glefset en sjelden gang og knurret som beskjed når hun ble plaget (dratt i halen, ertet med maten når hun var sulten, dratt i ørene, slått av barn osv.). Ekstremt snill og tålmodig hund, men hun fikk nok når ei/en feks prøvde og nærmest dra henne etter halen. Hadde h*n ikke vært kjapt hadde nok h*n fått kjenne tennene til hunden litt.
najs Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Men du som var tilstede. Har du snakket med politiet? Det burde du, siden hunden nå skal avlives...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Veldig ofte kan det vi ser på som uprovosert aggressivitet hos hund være enden på en lang rekke tegn hunden har gitt for at situasjonen ikke er ok for den. Vi mennesker har en helt annen måte å uttrykke oss på enn hunder (og andre dyr), og dermed blir det ofte konflikter. Dyrene får dessverre ofte ufortjent straff fordi vi ikke har klart å lese signalene deres. Mange er veldig raske til å straffe eller avlive hunden uten å tenke over hva som har ført til at den bet. Akkurat i denne situasjonen som det refereres til her så vet jeg ikke hva som har foregått, jeg vet bare at generelt så er det ofte misforståelser som er saken. Det burde vært et obligatorisk kurs for alle som skaffer seg hund, hvor man får lære litt om hundens signaler. De er som regel veldig tydelige hvis du vet hva du skal se etter! Mennesker er dessuten ofte veldig frekke sett fra en hunds side, som f.eks å stirre i øynene, se på de ovenfra og ned, direkte berøring uten å la hunden snuse på en først, og ikke minst den klassiske klappe med flat hånd oppå hodet til hunden. Men de fleste hunder lærer seg å tolerere sånn oppførsel. De som ikke gjør det blir det vi gjerne kaller "problemhunder", fordi de sier ifra at de ikke synes det er greit å bli behandlet på en måte som for dem er både frekt og aggressivt. Ei venninne av meg ble bitt av hunden sin da hun var liten. Det var ikke noe alvorlig bitt, men et godt klyp i hånda, og det skjedde etter hun hadde fulgt etter hunden over hele huset (den ville tydelig være i fred og gikk fra sted til sted for å komme seg unna). Hun gjorde den ikke noe vondt, men skulle klappe og kose, noe hunden tydeligvis ikke hadde lyst til da. Etter en lang stund endte det hele med at hunden snerret og satte tennene i hånda hennes. Det var for den en siste advarsel om å holde seg unna. Venninna mi ble redd - selvsagt - og begynte å gråte. Men faren hadde fått med seg hva som hadde skjedd (ikke spør meg hvorfor han ikke stoppet det) og forsto at det var hundens måte å si ifra på. Det ble ingen skjenn på hunden, men jenta fikk beskjed om å la hunden være i fred når den prøvde å gå sin vei. De to var forresten perlevenner hele hundens levetid, med unntak av denne episoden Til slutt vil jeg si at jeg er helt enig i at barn og hunder aldri skal være alene sammnen. Det er ingen barn som har forutsetning for å kunne lese en hunds signaler - og motsatt! Barn er ofte mye mer direkte og kan uten å være klar over det gjøre hunden både utrygg og skremt. Det krever mye av både hund, eier og foreldre når små barn skal leke med de.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Enig med de som ikke lar ungene være alene med hunder! Jeg er oppvokst med hunder av flere typer.. Og har alltid hatt minst en hund siden jeg var gravid med min eldste (11 år). Ungene får være sammen med hundene, men bare når i voksne er der. Unger er uberegnelige, og hund er et dyr! Jeg er ikke spesielt begeistret for rottweilere, men syns det er dumt at de blir framstilt sånn i media. Tenk på alle bitt/nesten bitt-episodene i Norge hver uke! Om media skulle dekke alle sakene ville det nok blitt fulle aviser.. De skriver bare om de store og "farlige" hundene! Kjenner flere som har blitt bitt, og blant rasene er dachs, elghund, buhund, setter og border collie. Alle hunder har tenner, alle hunder er dyr og alle hunder kan bite om de blir provosert/presset!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #13 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har faktisk enda skumlere hund enn Rottweiler! Jeg har doberman! Og hun er usedvanlig mye snillere med barn enn forrige hunden jeg hadde som var en Golden retriver. De aller fleste "bitt" episoder er faktisk det hundemennesker kaller et "snap". Der hunden ofte vrir hodet mot det den er irritert over (masete barn f.eks) og smeller kjeven sammen. Noen ganger kommer det litt hud inni mellom tennene og man får en skrape. Svært ofte er det uforsiktige barn som er årsaken og dermed FORELDRENE sin skyld som ikke har gitt barna riktig veiledning om hvordan man skal omgåes hunder! Jeg har selv opplevd at barn kommer løpende mot hunden min og tar på henne uten å spørre om det er greit! Og dette mens foreldrene ser på uten at de sier noe!!! Det går greit med hunden jeg har nå, for hun elsker barn og bare rundslikker dem om de kommer nær henne før jeg får holdt munnen hennes, men forrige hunden min var redd og han hadde nok "snappet" etter barna om de kom for nære! Og ser man på bitestatesikker er det Golden retriver som ligger øverst! Men i media vil man svært ofte se at om det er dobermann eller rottweiler som har bitt, står rasen i overskriften, og er det en annen (mindre skummel) rase står det kanskje med liten skrift i teksten... Babyen min er ALDRI alene med hunden, han ligger trygt i lekegrinda om jeg bare skal hente noe, og skal jeg bli borte mer enn et par sekunder er en av dem med meg. Den største gutten på 13 er alene med hunden etter skolen, men får aldri ta hunden ut, og gutten på 9 får ikke være alene med hunden ennå. Barn og dyr er bra sammen, så lenge det er under oppsyn! Men man må aldri glemme at de er dyr!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #14 Skrevet 5. januar 2012 Det er ikke selve hunden som er farlig, men eierene sin oppdragelse av hunden som gjør den farlig, uansett hvilken rase det er.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Det er ikke hunderasen det er noe kalt med,men eierne... Enig!! Rottweileren er sen "stor, svart tøff hund" som mange gang får heil feile eiere. Her jeg bor har jeg sett 3 forskjellige narkomane, eller jeg vet ikke om de er narkomane, men ja.. noe må de gå på. Som går med hver sin rottweiler. Slikt liker ikke jeg å se!! De er F ikke kapable til å håndtere en slik hund. Du ser at de går med den i bånd.. eller det ser ut som hunden går med eieren i bånd. Men, så har jeg en tante og en veninne som også har samme type hund! de er snille som lam, Jeg bruker å gå mye tur med den ene av de hundene, sammen med min golden, å det er aldrig noe problem, de er både lydige å går fint bånd. å leker kjempefint med min hun. Hva er det han der Cesar Millan sier.. : "når du peiker på hunden, peiker det tre fingre tilbake på deg selv" glem ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå