Gå til innhold

dårlig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt det veldig tøfft økonomisk det siste året.

Nå har vi mange ubetalte regninger, og vi sliter med å komme oss ovenpå igjen.

Jeg regnet ut at vi har 29 tusen i regninger som har gått til inkasso og sånt.

Den ene største regningen er på 18 000 og den kan vi betale 1000 kr i mnd på.

Vi har allerede noen avdrag fra lønn også.

Hvordan i all verden skal man komme seg ovenpå igjen?

Vi har jo ikke råd å gjøre avtale med alle om en fast sum i mnd, da har vi jo ikke penger igjen.

Koster det å få hjelp å veiledning for å få ordnet opp i dette? Hvem kontakter man?

Vi føler at vi ikke får det til, det blir så stort at vi nesten ikke klarer å forholde oss til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å samle alle inkassosakene i et lån?

Snakk med banken din. De kan veilede og hjelpe dere.

Skrevet

Tror kommunen skal ha en gjeldrådgiver eller noe i den dur.... Gå inn på din kommunes hjemmesider og se, evt ring kommunen og spør. Jeg vet ikke om de hjelper med "småproblemer", eller om det bare er snakk om gjeldssanering hvis man er helt knekt, men ring og hør.

Skrevet

Jeg har hørt at man aldri skal ta opp et nytt lån for å betale gammal gjeld...

HI

Skrevet

Snakk med NAV. Sosialetaten har økonomisk rådgiver gratis. Denne kan hjelpe dere med å samle lån, snakke med kreditorer og mer til.

Men hva er det som gjør at dere ikke klarer å betjene en sånn forholdsvis lav gjeld? For den er lav.......

Tenk over hva dere kan gjøre i inntektsenden(og i forhold til andre regninger dere har), og se om dere ikke kan frigi en del penger for å kunne betale fortere ned. Har dere snakket med alle kreditorene dere har? For det er første bud!

Skrevet

Dette er ubetalte strømregninger som har hopet seg litt. Noen småregninger som har økt veldig fordi vi ikke betalte.

Levde en tid med bare 1 inntekt. Og dobble boutgifter, veldig dyre reiseutgifter osv.

Dette er bra nå, vi har 2 inntekter, ikke reiseutgifter, 1 boutg osv.

Men under denne perioden klarte vi bare såvidt å betale det viktigste som strøm, husleie, barnehage osv. Så feks en legeregning, abonement på et blad og sånne ting prioriterte vi ikke, de har nå vokst og vi klarer ikke å betale de i tillegg til alle vanlige faste utgifter som selvfølgelig fortsatt kommer hver mnd.

Skrevet

Det er i utgangspunktet kommunen/bydelen som har økonomi-/gjeldsrådgiver, og ikke NAV (men ofte er kontoret i samme bygning). Man kan be om hjelp fra denne uten å ha tilknytning til NAV/sosialtjeneste.

Denne kan hjelpe med masse i forhold alt fra til mulighetene til å få gunstigere rente til gjeldsordning, så det er nok en god idè for dere å ta kontakt. Mange steder har de imidlertid lang venteliste (bare sånn at du vet det). Lykke til!

Skrevet

Si opp tv, internett og selv unna det dere kan.

Skrevet

Nei man skal ikke, eller burde ikke ta kredittlån for å betale lån. Det som er dumt er jo at de som gjør det kanskje øker kreditten enda mer. Derfor blir det dumt.

Men om dere går i banken for å samle lånene slik at dere bare betaler til banken så er nok det mye bedre, litt billigere og en god del mer oversiktig for dere.

Har dere et hus/leilighet å bake lånet inn i? Ellers kan man få blankolån, da kan man få 3 ganger mnd. lønn max. Men det er jo dyre lån, men mye bedre å samle det en plass. Mye mer ryddig.

Skrevet

Vi har ikke boliglån. Men vi har allerede et lån i banken etter vi solgte huset våres med tap. har et lån på ca 50 000 kr.

Mener dere virkelig at man burde si opp tv og internett? Jeg føler at det blir veldig vanskelig uten disse tingene.

HI

Skrevet

Dere har havnet i en vanskelig situasjon og da må dere gjennom en vanskelig tid for å rydde opp.

Dvs at dere ikke kan unne dere NOENTING i den perioden, ikke en brus i lunsjen, ikke en tur på byen, ikke et ukeblad, ikke en genser osv osv. Absolutt alt som ikke er 100% nødvendig må nedprioriteres frem til gjelden er betalt.

Jeg hadde uten tvil sagt opp både tv og internett et halvt år om det kunne få meg på bena..

Skrevet

Signerer anonym 21:24, jeg hadde gjort ALT for å komme ovenpå.. Dere burde uansett se på økonomien og inntekter/utgifter når dere takler såpass liten gjeldsbyrde... 29 000 er jo ikke spesielt mye i gjeld, men det kan fort vokse og bli mye om dere ikke griper fatt i det nå... Snakk med nav og få hjelp til å gå gjennom budsjettet deres og se hvor dere kan kutte, dere må også gjøre alt for å øke inntekten på kort og lang sikt.. Det er lett å få ekstravakter i helsevesenet og da kan f.eks en av dere jobbe helgevakter for å få inn ekstra penger.. Skal ikke mange vaktene til før det er et par tusen ekstra inn i måneden.. Bit det i dere, ofre litt nå så kan dere få mer igjen senere..

Skrevet

29.000 er jo ingenting egentlig.

Jeg hadde glatt tatt et lønnskontolån i banken og betalt inn regningene og brukt et halvt år på å betale ned gjelden i banken.

Men om dere har latt det gå til inkasso får dere jo ikke lån i banken heller så da blir dette en ond sirkel.

Har dere ingen dere kan låne 30.000 av da, foreldre eller besteforeldre kanskje? Så kjipt å få betalingsanmerkninger og problemer med å få boliglån osv for en så liten sum.

Dere må uten tvil vri økonomien hardt og tyne ut hver eneste lille krone dere kan for å få vekk denne gjelden. Om det betyr å leve på knekkebrød med det simpleste syltetøyet en stund så får dere gjøre det. Dere kan ikke tillate dere å få stempelet "dårlige betalere" for så lite.

Skrevet

Det evinnelige gnålet her inne om å "si opp" TV og internett er helt på trynet. Går ikke an å være uten nå for tiden. Spar inn på mat, klær og fornøyelser. Prøv å få et lån fra familie osv. 29000 er da bare småpenger!

Skrevet

Enig. Skal ikke måtte si opp tv og internett for dette. Ring inkassebyrpet og få utsettelse og be om å få dele regninga. Hvis vi har hatt litt dårligere råd i en periode (da jeg hadde praksis)har vi fått stoppet lån osv. Det som uansett er lurt senere er å snkke med de som sender regning og be evt om en utsettelse eller få dele opp slik at det ikke blir liggende å hope seg opp. Hadde og glatt tatt lån på 29 000 hvis jeg ikke kunne lånt hos noen, og bet alt ut og heller hatt lån på 79000 som du har samme renta på. Det er jo kjempelite lån. Og for ettertiden er det lurt å ha en sparekonto eller felleskonto som dere setter av faste penger ( litt mer enn dere har utg per mnd) slik samler det seg opp litt overskuddspenger dere kan bruke av hvis det er krise. Vi lager hver januar et årsbudsjett der vi skriver opp intekter og alle utgifter og deler dette på 2, og har en felleskonto vi setter inn på som alt trekkes fra en fast dato i mnd. Dette burde alle ha, et kjempe hjelpemiddel og det sørger for at alle regninger blir betalt først så får man ta fornøyelser etterpå av di pengene man har til overs på kortet.. Genialt spør du meg:) lykke til:)

Skrevet

Ta dere en prat med inkassobyrådet, fortell dem om situasjonen deres og ha en plan klar om å få betalt ned.

Da vil dere betale en fast sum som de fordeler på hver regning.

Skrevet

Hvor stor forsørger byrde, dvs hvor mange barn?

Hvor store boutgifter?

Hvilken inntekt har dere?

Har dere store nødvendige reiseutgifter?

Har dere nødvendig barnehage?

Dere har en gjeld på under 100.000 så det greier dere nok fint.

Finn ut hvor mye dere trenger å leve for. Dere regner husleie, 6000 per voksen og 2500 per barn. Nødvendige utgifter til barnetilsyn og transport.

Tar summen som er til overs, og fordeler den prosentvis til alle kreditorer.

:-)

Skrevet

Dere kan i allefall si opp tv. Alt kan streames fra nettet og det er bare å koble dataen til tvn.

Du må ta tak nå! Dette problemet forsvinner ikke, men blir bare større! Sett opp et budsjett å ta med i banken for å få lån. Dere må vise at dere klarer å betale og er villige til å ofre. Du kan også prute på inkassogjeld - at du betaler med en gang hvis de lar deg slippe unna med en lavere sum.

Eller ring luksusfellen!!

Men om dere har 2 inntekter og så lite lån som dere har, burde dere fint klare å betjene 30 000 til. Hvis dere ikke har et ekstremt overforbruk?!

Skrevet
Jeg har hørt at man aldri skal ta opp et nytt lån for å betale gammal gjeld... HI

Det er forskjell på og ta opp forbrukslån for å betale gammel gjeld og lån i banken.

Selvfølgelig kan du ta opp forbrukslån og betale all gjeld og kun ha et lån. Det er mye bedre.

Ta evt kontakt med Bank 2

Skrevet

Jeg ville gått veldig langt før jeg sa opp TV og internett, det må da være andre ting de kan spare inn på? Hi, du skrev bl.a. at dere unnlot å betale abonnement på et blad; hvis dere ikke har gjort det allerede, må dere si opp dette straks. å si opp abonnementet er jo mye bedre enn ikke å betale, i hvert fall på "unødvendige" ting slik som blader.

Jeg ville rett og slett ringt kommunen og hørt om de tilbød økonomisk rådgivning, jeg. Det er nok lurt å bake all gjelden inn i et banklån som andre foreslår, ja, men kanskje man f.eks. kan få til noen avtaler med noen av kreditorene også?

Strømregninger og slikt ville jeg ordnet opp i først, så ikke strømmen blir tatt.

29.000 er jo egentlig ikke så mye penger, i hvert fall hvis dere har to inntekter nå. :) Men som en skrev over her, kan gjelden vokse veldig fort, så ta tak i dette med en gang og sørg for at kredittrentene og slikt stopper før dette tar helt overhånd for økonomien deres.

Lykke til! :)

Skrevet

det eneste som slår meg er hvordan dere ikke skal kunne betjene en gjeld på under 80 tusen med to inntekter!

Vi har en samlet gjeld på 1,2 mill, og betjener det veldig greit med 1,5 inntekt! Jeg jobber så mye jeg kan (som oftest 100%) og mannen har aap, og tjener ikke all verden. Vi lever ikke som greer, men lever godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...