Gå til innhold

Gastroskopi. Noen som har vært gjennom det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det vondt, ekkelt/ubehagelig?

Gruer meg litt kjenner jeg.. =/

Fikk beskjed av legen om at man kunne få beroligende. Men at da måtte jeg ha noen som kunne kjøre meg. Jeg har ikke fått beroligende før, hvor utslått blir man? Må jeg f. eks. ha en voksen til hjemme med meg når jeg kommer hjem til 4 åringen min?

Jeg pleier å være veldig rolig, å tror nok jeg skal få det til uten beroligende. Men jeg vet jo ikke hvor ekkelt/vondt det er.

Får man også svar med en gang, på om det er cøliaki f. eks.?

Trengte du beroligende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke huske om jeg ble tilbudt det. Det begynner å bli en del år siden. husker jeg hadde med pappa som kjørte meg (hadde ikke lappen på den tiden) Men jeg gledet meg til å se spiserøret fra innsiden. Mener å huske man kan få no slags bedøvende middel bakerst i munner for å hindre brekningsrefleksen. Bare snakk med lege og sykepleiere som skal utføre gastroskopien på deg og fortell at du er nervøs. De vil helt sikkert klare å berolige deg :)

Lykke til.

Hvor fort svar du får kan jeg ikke si.

Skrevet

Helt ærlig, så skulle jeg ønske jeg ble lagt i narkose.Jeg hadde heller ikke beroligende på forhånd. Real thing, med andre ord.

Jeg sliter med tett nese, og da låste alt seg idet slangen gikk ned. Jeg fikk ikke puste, og fikk panikk.

Men jeg klarte å roe meg, så det var bare starten som var grusom. Etter at slangen var kommet i magen, så var alt OK. Men neste gang skal jeg ha noe som roer meg på forhånd........ Og det blir om ca 3-4 år, for når de finner polypper, så skal dette sjekkes hvert 5. år....

Det aller verste med hele undersøkelsen var faktisk den drikken en må ta for å tømme tarmene døgnet før.... DEN trenger jeg intravenøst etter dette. Og jeg har tatt den to ganger, for jeg har både hatt gastroskopi og colonoskopi....... Den drikken er forjævlig....

Skrevet

Takk for svarene!

Usj.. Leste litt på nett også, det er dumt med all info så tilgjenglig! =/ Så nå tror jeg at jeg skal ta i mot beroligende. Men noen som vet hvor lenge man må ha tilsyn etterpå da (sånn når man kommer hjem igjen)?

Skal man drikke noe også?? Har ikke jeg fått beskjed om. Men det virker jo logisk.. Får jeg beskjed om det når de sender meg time da kanskje..

Takk igjen for at dere tok dere tid! :)

Skrevet

Hei du:)

Jeg har vært inne til Gastroskopi 2 ganger og for å være helt ærlig så synes jeg ikke det var SÅ ille. Ubehagelig JA,men ikke noe å ta beroligende for;) Du får en bedøvningsspray bak i halsen før de tar ned slangen så du ikke skal merke den biten så mye. Den sprayen synes nesten jeg var det værste for den gjorde så jeg følte det vanskelig å svelge. He he

Masse lykke til,det går så bra så:) Husk at det er ikke mange minuttene de holder på!

Skrevet

Har gjort det to ganger uten noen form for bedøvelse. Det er veldig ubehagelig, men så lenge du husker å puste dypt ned i magen så går det greit. Jeg ville nok tatt imot den sprayen hvertfall om jeg var deg, jeg angrer litt på at jeg ikke tok den, men da kan du ikke svelge ditt eget spytt i en time etterpå.

Skrevet

Heia. Jeg hadde beroligende da jeg hadde den undersøkelsen, og da var det ingen problem. Du trenger ikke tilsyn etterpå, bare sjåfør siden du ikke har lov å kjøre bil. Lykke til.

Skrevet

Jeg har gjort det og det er virkelig ikke ille altså. Helt bortkastet å grue seg! Jeg hadde ingen bedøvelse eller beroligende. Det er ubehag når slangen er nedi, men det går fort og når slangen er ute er det hele over. Finnes ikke vondt.

Skrevet

Jeg hadde gastroskopi nå sist mandag, kl 07.45 på morran,heldighvis, for jeg grua meg veldig, ødelagt nesten hele jula på å tenke på at jeg skulle ha den 3 jan.

Jeg bruker heller ikke noe smertestillende til vanlig, men denne morgen var jeg oppe kl 06.45 for å ta en sobril,som jeg hadde fått av legen, tok enda en kl 07.30, og dro til sykehuset,hadde med meg mannen min.

Kom inn når jeg skulle, og ja, det var ille....jeg har fått noen barn, og det kan ikke sammenlignes,men like ubehaglig,som mine fødsler var vonde...fikk ikke noe bedøvelsesspray av legen, så hadde bare 2 sobril å støtte meg til, som jeg merka ikke virka, for jeg var veldig anspent.

jeg brakk meg når slangen skulle ned, og det var ille...han pumpet inn luft,og jeg rapa, og noe spy kom opp...men selve undersøkelsen var over på 4 min, og det var ei flink sykesøster der....men nå i dag, er jeg fortsatt sår i halsen etter slangen.....

sobrilen virka forresten når jeg kom hjem, og jeg sov til 14 på dagen....

lykke til...

Skrevet

Takk for flere svar! :)

Hm.. Ja alle opplever jo denne undersøkelsen forskjellig. Så det er jo umulig å vite hvordan jeg vil reagere på den.

Leste på noe info ang. dette at undersøkelsen varte alt fra 10 min. til 30 min. Men håper det er fort gjort!

Huff, så kjipt at du skulle ha den rett etter jula, vondt å gå å grue seg sånn =/

Takk igjen :)

HI

Skrevet

Det er veldig avhengig av legen tror jeg. Første gang jeg var til gastroskopi så gikk det greit. Andre gang var det ille. Fikk beroligende begge gangene. Han siste legen virka mer uforsiktig enn han første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...